حکم اعدام برای یک زندانی به اتهام ارتکاب قتل پیش از ۱۸سالگی در ایران

 در حالی این متهم به اعدام محکوم شده،‌ که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸سال سن داشته است. یک زندانی در سنندج که پیش از ۱۸ سالگی مرتکب قتل شده بود، از سوی دستگاه‌ قضایی ایران محکوم به اعدام شد.
 
«شایان سعید‌پور» متهم زندانی در سنندج در تاریخ اول آبان امسال در حالی توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان کردستان محکوم به اعدام شده که در مرداد ۱۳۹۴ و زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشت، به اتهام قتل فردی در جریان یک درگیری بازداشت شد.
 
خبرگزاری هرانا، سایت خبری فعالان حقوق بشر در ایران، درباره این زندانی محکوم به اعدام گزارش داد: علاوه بر صغر سن، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد شایان سعیدپور پیش از وقوع حادثه قتل تحت نظر روانپزشک بوده است.
 
وکیل این متهم گفته است که حکم اعدام شایان در حالی صادر شده است که وی علاوه بر صغر سن در زمان وقوع حادثه قتل تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده و دو نفر نیز به این موضوع در دادگاه شهادت داده‌اند.
 
دستگاه قضایی ایران پیشتر نیز احکام اعدام برای کسانی که در نوجوانی مرتکب جرم شده بودند صادر کرده و حکم برخی از آنها را اجرا کرده بود. از جمله می توان به اجرای حکم اعدام زینب سکانوند ۲۴ ساله‌ اشاره کرد که در ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده بود. اعدام این دختر بازتاب‌ گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.
 
ایران به عنوان امضا کننده «کنوانسیون حقوق کودک» موظف است حکم اعدام برای متهمان زیر ۱۸ سال را غیرقانونی اعلام کند، اما رویه دستگاه قضایی ایران بارها موجب انتقاد شدید سازمان‌های مدافع حقوق بشر شده است.
 
مقام های ایران حتی مهر ماه امسال درخواست سفر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران را به این کشور رد کردند.‌
 
آقای رحمان هدف از این سفر را «به دست آوردن درک بهتر از وضعیت حقوق بشر در ایران» عنوان کرده‌ بود.
+25
رأی دهید
-32

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۸
    PAARISA - آمستردام، هلند
    ای بابا , طوری نیست که , ۵ دقیقه است زود تموم میشه , این چیزها که مثلا به هنرمندان ما درد نمیاره که نامه سر گشاده بنویسن , یا فیلم بازی کنن که بچه های سرطانی رو ترامپ کشت , یا موگرینی بپرسه , اون وقت که لچک بستم به سرم رفتم ایران چرا نبردینم تماشا کنم
    5
    20
    جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Say good bye to religion - ونکوور، کانادا
    با اعدام از هر نوعش مخالفم ولی یک سوال ؟. اگر این شخص زیره ۱۸ سال قتل کرده پس در حقیقت در زندان بوده ، قانون برایه گرفتن پاسپورت بالایه ۱۸ سال و امکان گرفتن پاسپورت در زندان و قاتل بودن هم با هم جور د نمیاد ،. پس پیدا کنید حقه باز را ..😎😎🧐
    4
    4
    جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Say good bye to religion - ونکوور، کانادا
    من اشتباه کردم فکر کنم کارت شناساییه ، 😂😎
    4
    4
    جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانفردا - لندن، انگلستان
    قانون تو ایران خیلى مسخره اس چون سیستم قضائى ایران بر اساس قوانین شریعه اس. مسخره اس که مجازات قتل فقط اعدامه یعنى خانواده مقتول رو سر دوراهى قرار میده که یا قاتل باید إعدام بشه یا با رضایت اولیاى دم، آزاد، خیلى سخته که ببینى کسى که عزیزت رو کشته رأست و راست آزاد میگرده و تو هر روز جاى خالى عزیزى رو که بدست این کشته شده رو حس کنى. چرا انتخاب سؤم حبس هاى طولانى براى همچین جرم هایى نیست. گرفتن آزادى یه نفر که آدم کشته بنظر من بیشتر میتونه تاثیر گذار باشه. تصور حبس بودن براى مدت طولانى از مردن سخت تره، إعدام چند ثانیه اس و تموم میشه ولى تحمل حبس طولانى میتونه خیلى سخت تَر باشه، چرا حبسشون نمیکنین و ازشون کار نمیکشین؟ اینطور میشه از یه تراژدى، یه موقعیتى ایجاد کرد که هم به نفع جامعه اس، هم مجرم . خانواده قربانى هم خیالشون راحته که کسى که عزیزشون رو کشته داره مجازات میشه و کس دیگه اى رو نمیکشه.
    0
    3
    شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.