رزمایش مصر؛ آیا «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران تشکیل می‌شود؟

نیروهای مسلح و مقامات نظامی از ۸ کشور عربی در مصر از روز یکشنبه برای انجام یک مانور مشترک دور یکدیگر جمع شده‌اند. امری که گمانه‌زنی‌ها برای تشکیل «ناتوی عربی» را تقویت کرده است.
 
سخنگوی ارتش مصر اعلام کرده است که در رزمایش جاری، نیروهای دریایی، زمینی و هوایی از امارات، عربستان سعودی، کویت، بحرین و اردن حضور دارند. لبنان و مراکش نیز به جمع این ۶ کشور خواهند پیوست. قطر در این رزمایش مشارکت ندارد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، این رزمایش به فاصله چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم گرفت کشورهای حاشیه خلیج فارس، بعلاوه مصر و اردن را، برای تشکیل یک نیروی نظامی مشترک تشویق کند.
 
شماری از مقامات کاخ سفید این ائتلاف سنی را به «ناتوی عربی» تعبیر کرده و آن را به منظور ایجاد اتحادی برای رویارویی با قدرت ایران در منطقه ضروری می‌دانند.
 
جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای در ماه اوت تشکیل ناتوی عربی به منظور مقابله با ایران را «توهمی تکراری» خوانده بود.
دونالد ترامپ از ایده تشکیل یک ائتلاف نظامی مشترک عربی حمایت کرده استیک مقام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که مقامات عربستان سعودی پیش از بازدید ترامپ از این کشور در سال گذشته ایده ایجاد چنین نیرویی را مطرح کرده بودند اما این پیشنهاد نتوانست اجرایی شود.
 
همچنین این طرح در جریان نشست سران اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۸ نیز مطرح شد، هرچند نتیجه‌ای در بر نداشت.
 
رزمایش مشترک ۸ کشور عربی که با عنوان «سپر عرب-۱» نامگذاری شده است تا روز ۱۶ نوامبر ادامه خواهد داشت.
+27
رأی دهید
-25

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    اگر آخوند و سیاستهای نفرت پراکنی و شیعه و سنی بازی نبود اینها دست به چنین اقداماتی نمیزدند . بعد از نابودی رژیم آخوندی با همه کشورهای دنیا رابطه دوستانه خواهیم داشت
    18
    60
    ‌چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    خوب دقت کنید ببینید چطوری پیاز داغ این خبر به شدت مضحک رو زیادش میکنن، اخبار مربوط به ترامپ و تحریم ها و دارقوز خان و پودر کردن ٢٠٠ تا هدف توی سوریه هم دقیقا از همین دسته
    27
    10
    ‌چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    در خبر آمده است جواد ظریف همه اینها را «توهمی تکراری» خوانده است. ادامه
    4
    17
    ‌چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    dannni - سوئد، سوئد

    دهه شصت و هفتاد میلادی هم چنین ارتشی ناتو درست کردین اسرائیل به تنهایی نابودتون کرد
    3
    28
    ‌چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۱
    IranUksero - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    اگه ناتوی خودتون از پس ایران بر نمیاد عربیش عبدا
    18
    12
    ‌چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک
    حالا کار به اخوند نداریم اما ناتوی عربی را کجای دل بزاریم؟ جنگ شش روزه رو همه میدونن که چطور اسراییل ذلیلشون کرد، بزرگشون عراق بود که جنگ و والا از ما یا گرفتن، حالا ناتو عربی ! خجالت داره !
    6
    21
    ‌چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    تنها اسراهیل نبود. ایران هم بود. خیلی‌‌ها فکر می‌‌کنند. جنگ ایران و عراق با صدام اولین جنگ بود. سال ۱۳۵۲ هم اتحاد عرب یک حمله به ایران انجام داد. همین دوستان امروزی. جمال عبدل ناصر مصری . پدر همین بشار اسد. حافظ اسد. قلدر اینها هم ژنرال بکر عراقی و با پشتیبانی‌ روسیه. بعد از جنگ ۶ روزه می‌‌گفتند. وطن جدید برای فلسطینی ها باید خوزستان شود. ۴ صبح مرز قصر شیرین. حمله را شروع کردند. ارتش ایران که در آن زمان از کمک مستشاران اسراهیلی بهره‌مند بود. ۶ ساعت بعد یعنی ساعت ۱۰ ارتش این ۳ کشور را ۱۰۰ کیلومتر در خاک عراق عقب زد. ساعت ۱۱ اتحادیه عرب شکایت ایران را به سازمان ملت کرد. که ایران ۱۰۰ کیلومتر از خاک اعراب را اشغال کرد. کشته شدگان ایرانی‌ حدود ۱۲ نفر . عراقی‌ها حدود ۱۰۰۰ نفر. باور عمیق حالا به شما بر نخورد. که وجود شما امروز به خاطر نجات خوزستان با کمک اسراهیل بود. چه باید کرد. خیلی‌ ضایع است. که بنیاد دولت امام زمان، بر مبنای کمک اسرهیل و جنگ با برادران عراقی بود.
    6
    14
    ‌چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.