گزارش وال استریت جورنال: پاکت‌های پول و نقشه بمب؛ نگاهی به عملیات پنهانی ایران در اروپا

 عکس از آرشیو گزارشی از متیو دالتون در روزنامه وال استریت جورنال
 صدای آمریکا : در توطئه نافرجام ایران برای بمبگذاری در گردهمایی «سازمان مجاهدین خلق ایران» در حومه پاریس، اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش، نقشی محوری داشت. اسم مستعار و اطلاعاتی او در این پرونده «دانیال» بوده است.
 
«دانیال» یک روز آفتابی ماه ژوئن در کافه ای در‌ لوگزامبورگ نیم کیلو مواد منفجره را به امیر سعدونی و همسرش نسیمه نعامی می دهد. آن دو سال ها از سازمان مجاهدین خلق برای «دانیال» اطلاعات گردآوری می کردند.
 
«دانیال» برای دریافت اطلاعات از مجاهدین هزارارن یورو پیشنهاد می داد و تهدید کرده بود در صورت عدم همکاری آن ها، زندگی را بر خانواده شان در ایران سخت کند.
 
امیر و نسیمه از سال ۲۰۱۴ در گر‌همایی های مجاهدین شرکت کرده و به اسدی (دانیال) گزارش می دادند. اسدی اصرار داشت نسیمه هم امیر را در جلسات همراهی کند.
 
این زوج گاهی با تعویض چند قطار برای اطمینان از این که تعقیب نمی شوند به وین رفته و ضمن ارائه اطلاعات به اسدالله اسدی از او پول نقد در پاکت گرفته و‌ به خانه برمی گشتند.
 
نسیمه نعامی در خشکشویی کار می کرد. این زوج وقتی چند سال پیش تصمیم گرفتند جدا از هم زندگی کنند هر دو آپارتمان و اتومبیل خود را داشتند. سعدونی اوائل امسال برای بلیط کنسرت راجر واترز در آنتورپ بیش از ۴۰۰ یورو پرداخت کرد.
 
سعدونی اعتقاد داشت اسدی خبرچین های دیگری هم در میان مجاهدین دارد. او گاهی تصاویری از افراد شرکت کننده در جلسات مجاهدین را به سعدونی نشان می داد که قبلا در باره شان صحبتی نشده بود.
 
شاهین قبادی، سخنگوی «سازمان مجاهدین خلق ایران»، می گوید امیر سعدونی و نسیمه نعامی حامی مجاهدین بودند، ولی در حلقه افراد درونی قرار نداشتند.
 
سعدونی و نعامی در سال های اخیر از شرکت کنندگان ثابت گردهمایی های سالانه مجاهدین در حومه پاریس بودند.
 
اسدی یا همان «دانیال» چند روز قبل از گردهمایی ۳۰ ژوئن سعدونی و نعامی را به لوگزامبورگ فرا خوانده بود.
 
تقاضای پناهندگی امیر سعدونی در بلژیک یک دهه پیش بر مبنای عضویت او در سازمان مجاهدین پذیرفته شده بود. امیر بعدتر نسیمه را که در ایران در یک استخر کار می کرد به بلژیک آورد و با او‌ ازدواج کرد. سعدونی در اروپا به موسیقی و گروه هایی مانند پینک فلوید علاقه زیادی نشان می‌داد.
 
شماری از سیاستمداران اروپایی سعی کرده اند نشان دهند که این عملیات کار نیروهای خودسر بوده است، اما مقام های فرانسوی روشن کردند که عملیات توسط سعید هاشمی مقدم، معاون وزارت اطلاعات ایران، هدایت می شد.
+73
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    Majid38 - ملبورن، استرالیا

    تمام دنیا جمهورى اسلامى شیطانى را شناختند بجز مردم خودش که هنوز هم نمى خواهند بفهمند که این حیوانات براى نابودى جهان آمدند.
    8
    74
    ‌پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    abulolo al majoosi - برنو، چک
    ج. ا هر کاریش که اشتباه باشه ، همین تصفیه کردن کسانى که جدایى طلب هستند و مشوق ترور در ایران بخصوص حوازى و پژاک و دمکرات . دستش درد نکنه. این آشغال ها رو باید محو کرد و در مستراح ریخت. نکته عجیب اینه که کشورى مانند دانمارک جدایى طلبى مردمان خود را بر نمى تابد (جریانهاى جدایى طلب جزایر فارو و نیز گرینلند را در نطفه خفه مى کند) ولى محل تجمع و کنفرانس تروریست هاى جدایى طلب "حوازى" میشود. تا حالا دقت کرده بودین اینرو؟. لطفا کله پوکها کامنت ندن و فقط به منفى دادن اکتفا کنند
    28
    21
    ‌پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    samak - پاریس، فرانسه
    تنها یک مشت ساده لوح، به این ترفندهای کودکانه اسرائیل و آمریکا باور دارد،
    11
    18
    جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tom28 - تهران، ایران
    abulolo al majoosi - برنو، چک: همانطور که امپراطوری بریتانیا و پادشاهی اسپانیا و دولت ایتالیا و خیلی کشورهای غربی جدایی طلبهای اسکاتلند و ایرلند ولز و کاتالان و سیسیلی را در سکوت کامل رسانه ای و بشدت سرکوب میکنند مردم ایران هم نباید تحت هیچ شرایطی اجازه تجزیه کشور را بدهند. آن افرادی که نظرات بنده را خواندن خوب میدونن که من بشدت مخالف رژیم کثیف آخوندی هستم ولی در این مورد خاص باید بگم هر کسی این داستان را باور بکنه که دستگاه اطلاعاتی ایران مرتکب یک همچین حماقتی بشه آنهم الان یا باید احمق باشه یا اصلا آگاهی سیاسی نداشته باشه یا اصلا فهم و درکی از نحوه و زمان عملکرد دستگاههای اطلاعاتی نداشته باشه یا اینکه کلا شوت باشه که تشخیص نده که این عملیات توسط قدرتهایی برنامه ریزی زمان بندی و اجرا شده که ازش سود سیاسی استراتژیک میبرن که در اصطلاح دستگاههای اطلاعاتی به False flag operation معروفه. اولا ایران نیازی به حذف این جوجه های نوک شکسته نداره دوما اگر هم لازم بود حذفشون بکنن میتونستن یک یا دو سال پیش ترتیبشونو بدن و اینقدر احمق نیستن که بزارن شب بازگشت تحریمهای آمریکا
    13
    16
    جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    چی بگم والا - پاریس، فرانسه
    اطلاعات غلطه. امیر سعدونی حداقل از سال 2008 با مجاهدین کار می‌کرد بعنوان هوادار و برا نمایش‌های مسخره سالیانه شون سیاهی لشکر جمع می‌کرده..دوستانی در انتورپن دارم که از نزدیک میشناختنش..ادم آروم و مودبی هم بوده. اینا رو هیچگاه تو حلقه اصلی راه نمیدن. فقط به عنوان هوادار ازشون استفاده ابزاری میشه.
    2
    7
    جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    لشگر ششم ورماخت - لنگرود، ایران
    ((( «دانیال» برای دریافت اطلاعات از مجاهدین هزارارن یورو پیشنهاد می داد و تهدید کرده بود در صورت عدم همکاری آن ها، زندگی را بر خانواده شان در ایران سخت کند))) آدم واقعا چقدر باید کودن و احمق باشه که یه همچین داستانی رو باور کنه ؟!!!! خخخخخ .
    2
    5
    جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.