تازه‌ترین نامه کروبی از حصر: محمد یزدی در مرکز قرارگاه‌های فراقانونی است

مهدی کروبی از رهبران سیاسی در ایران که بیش از هفت سال را در حصر خانگی به سر برده در تازه‌ترین نامه خود از حبس خانگی، محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان را با عنوان "ناظر استصواب ملت ایران و حوزه‌های علمیه" خطاب قرار داده و از نامه او به آیت‌الله شبیری زنجانی، از مراجع تقلید شیعه بشدت انتقاد کرده است.
 
آقای کروبی نامه محمد یزدی را "هتک حرمت مرجعیت شیعه" و "عتاب و خطاب و تهدید" به یکی از مراجع بزرگ شیعه توصیف کرده است.
 
محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان پنجم آبان ماه امسال در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه از وی بابت دیدار با چهره‌های اصلاح‌طلب و به ویژه محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، در تهران انتقاد کرده و از وی خواست تا "شئون مرجعیت" را رعایت کند.
 
آقای یزدی در این نامه نوشته تصاویری در فضای مجازی از دیدار آقای شبیری در کنار "برخی افراد مسئله‌دار" برای نظام جمهوری اسلامی دیده که این افراد برای رهبر جمهوری اسلامی "احترامی قائل نیستند".
 
در این دیدار علاوه برمحمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، شماری دیگر از چهره‎های اصلاح‌طلب از جمله محمد موسوی خوئینی‌ها، عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی نیز حضور داشتند.
 
اکنون مهدی کروبی می‌گوید نامه سرگشاده آقای یزدی "بخشی از همان پروژه استقلال‌زدایی حوزه و حاکمیت رعب و ترس در میان علما" است. او در این نامه نوشته "هجوم و اهانت" به آیت‌الله حسینعلی منتظری و یوسف صانعی هم با همین منظور انجام شده بود.
 
آقای کروبی در بخش دیگری از نامه خود به شکل‌گیری "قرارگاه‌هایی برای انجام خواسته‌های فراقانونی مراکز قدرت "در اوایل دهه هفتاد اشاره کرده که به نام "امت خودجوش" سازماندهی می‌شوند. آقای کروبی در این نامه گفته است که این مراکز فراقانونی به سخنرانی ها، سفارت خانه‌ها و خانه مراجع منتقد حمله می‌کنند.
 
به نظر می‌رسد اشاره آقای کروبی به گروه‌هایی است که با عنوان "لباس شخصی‌ها"‌ شناخته می‌شوند و تحت عناوینی همچون انصار حزب‌الله و حزب‎اللهی‌ها فعالیت داشته‌اند. این گروه‌ها متهم بوده‌اند که در ۲۰ سال گذشته در حوادثی همچون حمله به حسینیه آیت‌‎الله منتظری در قم، هجوم به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ و اشغال سفارت عربستان در تهران دست داشته‌اند.
 
به نوشته آقای کروبی، محمد یزدی نیز به "یکی از فعال‌ترین افراد این مرکز تبدیل شده‌" که اینبار "توپخانه"‌شان نه رقبای سیاسی بلکه "مرجعیت" را نشانه گرفته است.
 
آقای کروبی در پایان نامه خود هشدار داده که جمهوری اسلامی نباید برای "حفظ و ماندگاری قدرت در دست اندک افرادی"، آبرو و اعتبار مراجع شیعه را هزینه کند.
 
مهدی کروبی شهریور ماه امسال نیز در نامه‌ای دیگر از نمایندگان مجلس خبرگان خواسته بود تا به وظیفه نظارت بر مقام رهبری عمل کنند و هشدار داده بود که "حکومت به زمان قاجار" برگشته است. سال گذشته نیز زمانی که اخباری از احتمال رفع حصر خانگی این مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد منتشر می‌شد، کروبی نامه انتقادی دیگری نوشت. در آن زمان، برخی آن نامه را یکی از دلایل تمدید حبس خانگی چهره‌های شاخص اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانستند.
 
مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از اواخر ۸۹ در حبس خانگی به سر می‌برند.
 
اختلاف‌ها در حوزه، واکنش‌ها در تهران و قم
 
نامه آقای کروبی تازه‌ترین مورد از مجموعه نامه‌های انتقادی و سرگشاده‌ای است که شماری از چهره‌ها و گروه‌های مذهبی و سیاسی در واکنش به محمد یزدی نوشته‌اند.
 
ابتدا، ششم آبان ماه علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارات محمد یزدی، را "تهدیدآمیز و موجب وهن روحانیت و حوزه" توصیف کرد.
 
یک روز بعد، عبدالله نوری، وزیر کشور "دولت اصلاحات" و از حاضران در دیدار آقای خاتمی و آیت‌الله شبیری زنجانی، ادبیات نامه آقای یزدی را "زننده و توهین‌آمیز" خواند و جایگاه او در درون و بیرون حوزه‌های علمیه را زیر سوال برد.
 
پس از این بود که حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، مجمع مدرسین و‌ محققین حوزه علمیه قم و همچنین گروهی از "اساتید حوزه علمیه قم" در نامه‌هایی جداگانه به دفاع از شبیری زنجانی و انتقاد از آقای یزدی پرداختند.
 
در تازه‌ترین واکنش‌ها نیز محمدجواد حجتی کرمانی و محمدعلی علوی گرگانی از چهره‌های شناخته شده مذهبی به حمایت از آقای شبیری زنجانی پرداخته‌اند.
 
در اوایل دهه هفتاد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آیت‌الله شبیری زنجانی را به عنوان یکی هفت مرجع شیعه معرفی کرد. اما حالا مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرده نامه آیت الله یزدی در راستای صیانت از جایگاه مرجعیت و دفاع از نظام بوده است.
 
مجمع عمومی همچنین در بیانیه خود تأکید کرده که آیت‌الله یزدی این نامه را در مقام ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ننوشته است و در نتیجه، این نامه نباید دستاویزی برای حمله به مدرسین حوزه علمیه قم شود.
 
گفته می‌شود آیت الله شبیری زنجانی برای رفع حصر از آیت‌الله منتظری نیز تلاش کرده بود. او چندی پیش از فوت آیت‌الله منتظری نیز در سال ۱۳۸۸ به دیدار او رفته بود.
+19
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    نارکو - سوئد، سوئد
    ببینم ایشون دهه هفتاد جزء نورچشمی ها و خودی ها بودند یا خیر؟ اون موقع از وجود سرکوبگران‌ تحت عنوان نیروهای خودجوش خبر داشتند یا خیر؟ حتما خبر داشتند. پس چرا حرفی نزدند؟ اون موقع به نفعش نبود نه؟ موسوی چطور؟ رهنورد چی؟ خاتمی و نوری و روباه بنفش چی؟ جمع کنید بابا، اسهال طلب و راست و کج و اعتدال و . همتون رفتنی هستید. اون روز دور نیست.
    4
    17
    ‌چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.