عربستان سعودی عادل جبیر: عربستان سعودی روشنایی و ایران ظلمت خاورمیانه است

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، پادشاهی سعودی را «روشنایی» و ایران را «ظلمت» منطقه خاورمیانه توصیف کرد.
 
آقای جبیر روز شنبه در منامه،‌ پایتخت بحرین با اشاره به جنگ‌ها در منطقه و همچنین روند صلح اسرائیل و فلسطین گفت: «با دو رویکرد در خاورمیانه مواجه هستیم. عربستان سعودی روشنایی و ایران ظلمت در این منطقه هستند.» وی افزود: «سعودی در حال جنگ با رویکرد تاریک ایران در منطقه است.»
 
ایران و عربستان سعودی از سال‌ها پیش بر سر اعمال راهبری بر منطقه خاورمیانه عملا در یک «جنگ سرد» به سر می‌برند؛ جنگ در یمن و بحران سوریه محل اصلی زورآزمایی نمایندگان محلی هر یک از این دو قدرت منطقه‌ای به شمار می‌رود.
 
آقای جبیر ایران را یک کشور توانمند و برخوردار توصیف کرد که «قدرتش خود را بیش از پیش افزایش خواهد داد.»
 
«متهمان همینجا محاکمه می‌شوند»
 
وزیر امور خارجه عربستان همچنین با رد ضمنی درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای استرداد متهمان به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی گفت: «متهمان قتل جمال خاشقجی، همینجا در عربستان محاکمه می‌شوند.»
 
آقای اردوغان دوشنبه هفته گذشته در پارلمان ترکیه از ریاض خواسته بود تا ۱۸ مظنون به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را به ترکیه تحویل دهد.
 
ماجرای قتل خاشقجی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول در هفته‌های گذشته فشار شدیدی را در عرصه بین‌المللی به عربستان سعودی وارد کرده است. ریاض سرانجام با وجود قبول وقوع این قتل، کماکان هرگونه اتهام دست داشتن اعضای خاندان سلطنتی سعودی در آن را رد می‌کند.
 
عادل جبیر که تا پیش از قدرت گرفتن محمد بن سلمان، ولیعهد پرنفوذ سعودی، یکی از تندروترین اعضای دولت عربستان به شمار می‌رفت، بر پایبندی این کشور به طرح مذاکرات صلح سال ۲۰۰۲ میان اسرائیل و فلسطین تاکید کرد. آقای جبیر مذاکرات صلح، کلید عادی سازی روابط با اسرائیل است. این سخنان یک روز پس از سفر «غیرمنتظره» بنیامین نتانیاهو به عمان و دیدار وی با سلطان قابوس عنوان می‌شود.
 
در سال‌های اخیر بحث ارتباط غیررسمی میان رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دولت و نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در رسانه‌ها خبرساز شده بود. برخی مقام‌های اسرائیلی، بحرین را نخستین دولت عربی منطقه که خواهان برقرای روابط دیپلماتیک با تل‌آویو است، توصیف کرده بودند.
 
وزیر خارجه عربستان همچنین با یادآوری اختلاف‌های این کشور با دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: «سیاست‌های دونالد ترامپ در خاورمیانه عاقلانه و واقع‌گرایانه است» و دولت‌های منطقه هم به همین دلیل از دولت فعلی ایالات متحده آمریکا حمایت می‌کنند.
+34
رأی دهید
-163

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۲
    شاه و شیخ - قم، ایران

    فعلا که تو کنسولگری های شما اینفدر روشنه که از شدت نورانی بودن آدمی ذوب و ناپدید میشه.
    9
    128
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    منوچهری - کرمان، ایران

    چقدرجمله اش شبیه جملات , " خلافت طلب" خودمونه!!
    6
    69
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    عرب ....کولا جان به قول پیرمرد تفکر 86 ساله برو شتر کولا بزن که از توهم بزنی بیرون . عرب بشود روشنایی اونم عربستان؟؟؟حالا لبنان یه چیزی ...البته اینکه ایران ظلمت و باعث بدبختی مردم خودش و خاورمیانه است شکی نیست.
    16
    83
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    صحرا ش - تهران، ایران

    ظلمت همان حجاب سیاهی است که زنان و دختران عربستان بدون آن نمی توانند پایشان را از خانه بیرون بگذارند! بماند که یک مرد محرم هم باید همراهیشان بکند!
    6
    102
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    شهلای من - بروکسل، بلژیک

    عوضی اگر دولت ایران ظلمت برای ملت ایران هست شما با دلار هایتان ظلمت کل جهان هستید
    8
    100
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    عرعرستان هزار و چهارصد و چند دهه است ، که نه تنها ظلمت خاورمیانه ، که ظلمت جهان و ننگ خاورمیانه است ، مارمولک چپیه بسر!
    5
    103
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    چی بگم والا - پاریس، فرانسه
    رگ گردنمون بالا نزنه!! ای درازگوش اول باید حرف زدن رو یاد بگیره که ملت و تمدن ایران چراغ روشنایی تاریخ خاور میانه اس و بوده!! قبلش تاریخ و تمدن نداشته خودشو تا قبل از عن قلاب ایران ببینه و بخونه. این حرفش در مورد حکومت درسته :این حکومت همه جای منطقه رو به خاک و خون کشیده، الکی هم تعصب نکشیم!!
    54
    59
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    [::چی بگم والا - پاریس، فرانسه::]. همون هیچی نمی گفتی سنگین تر بودی والا.رگ گردنمون بالا نمی زنه.نترس.اما اینی که جبیر نوکر حیوانات درنده ای مثل خاندان آل سعود در کمال وقاحت راجع به ایران و به زعم شما فقط دولت ایران اظهار نظر کنه زور داره.کشوری که زنانش حق رای وتا دیروز حق رانندگی نداشتن خودش رو روشنائی بدونه.در حالی که ما شصت درصد دانشجوهامون زن هستن و وکیل نوبل گرفته ووزیر زن داشتیم ظلماتیم.
    30
    51
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    study - استکهلم، سوئد

    ایرانیام همینو میگن. تازه ایرانیا میگن تو قم مشهد خونه بخرید مستقیم میرید بهشت. یعنی طرف تجاوز کنه ادم بکشه کافیه یه خونه بخره بره بهشت. یه ایرانی رو منبر سخنرانی میکرد اون بچه هایی که طوسی بهشون تجاوز کرده باید شکرگزار باشن چون طبق فلان حدیث کسی که قران حفظه جهنم نمیره و بهشتی هست. پس این کودکایی که بهشون تجاوز شده میتونن از این فرصت استفاده کنن و از طوسی طلب شفاعت کنن تا بهشتی بشن.
    53
    14
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    bg_m - صوفیا ، بلغارستان

    روشنایی شما مال همون لامپ مهتابی هست که امریکا بهتون فرو کرده
    3
    74
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    چی بگم والا - پاریس، فرانسه
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان. گرامی دشمن ایران و ایرانی تو خونه اس تو خود ایران!! در اینکه در عربستان چه مسائلی هست و چه گند کاری هایی!! به ما مربوط نیست،،شما مسائل ایران رو نمیبینی و گیر دادی به عربستان!!! با اینکه حرفات در مورد عربستان کاملا درسته و در مورد این مردک جبیر!!! ولی کامنتت ات کاملا نادرست و نامربوط هستش. شما معلومه که کامنت من رو نخوندی. رگ گردن بالا زدن بیخودی آدمو کمی کور میکنه هموطن گرامی. تنفر الکی و مرگ بر این و اون دردی دوا نمیکنه..مشکل ما داخل ایرانه
    32
    24
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۹
    تفکر اسلامی - اودنسه ، دانمارک
    [::Iranemaa - قم، ایران::]. خواهر گرامی و مهربان سن عددی بیش نیست بر روی کاغذ، اصل افکار است که باید آپ تو دیت باشه. همیشه سعی کردم با طیف جوان درگیر باشم، حداکثر 24 ساله و از جنس غیرمخالف. حالا شما هی بگو پیرمرد پیرمرد!
    15
    7
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۹
    تفکر اسلامی - اودنسه ، دانمارک

    این عرعر چلپاسه خور منظورش از روشنایی همون صورت خودشه، نماینده واجبی.
    10
    52
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    دنیای وارونه - اتیوپی، اتیوپی
    به گمانم این نازنین دارد به دین مبین زرتشت ایمان می آورد.
    3
    6
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    بسیاری از ایرانیان به این علت که با سعودی ها در رفت و امد نیستن و چهره واقعی زندگی و اوضاع اجتماعی ساکنین اونجا رو نمیدونن نمیتونن به بسیاری از واقعیتهای جامعه فرهیخته عربستان پی ببرن ، متاسفانه از بس خطر بمب گزاری و ترور و خشونت در نزد ایرانیان بالاست ادم میترسه بهشون ویزاهای سیاحتی بده تا بیان شعور اجتماعی مردم و فرهنگ اونجا رو از نزدیک ببینند تا بهتر سخنان برادرم عادل الجبیر رو بفهمن اما قطعاً عربستان خورشید درخشان خاورمیانه است و اخوندها تاریکی محض
    66
    6
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۹
    تفکر اسلامی - اودنسه ، دانمارک

    [::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. ایول، خدا از دهنت بشنوه. کاسه کوزتون رو جمع کنید از ولایت ما برید تو همون شنهای سوسمار خیز عرعرستان با همون روشنایی تون حال کنید. عمری جاش در ولایت ما نیست.
    9
    40
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    قیافه این وزیر تازی ، مرا بد جور یاد چهره نقاشی شده آ غا محمد خان قاجار می اندازه ، البته اون خواجه بیرحم حداقل شجاعت داشت ، اما این خواجه عرب فقط جفنگ میگه
    1
    36
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::تفکر اسلامی - اودنسه ، دانمارک::. تفکر جون، خوشحالم که مرحوم نشدی و چندتا مثبت تو کامنت دومی گرفتی . اگه الان کنارت بودم میگرفتم تو بغلم و میگفتم تفکر تو همون فدای آغا نیستی که تغییر اسم کاربری دادی 😃
    6
    9
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۹
    تفکر اسلامی - اودنسه ، دانمارک
    [::Iranemaa - قم، ایران::]. ممنون از حسن نیت شما خواهر گرامی، همچو عقابی تیزچنگال اوج گرفتم. فدای آغا نیستم ولی اگر منظور فدای آقا هست، بله، در راه و خط او قدم بر میدارم. او به من تشخیص خوب از بد و حق از ناحق را آموخت. یادش گرامی و جایش خالی.
    10
    1
    یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    خوب باور کنید این یک واقعیته، برای مثال: شما جامعه ایران رو با عربستان مقایسه کنید، در دادگاهای عربستان این همه پرونده فساد و دزدی نیست، زنا و قتل بسیار بسیار به ندرت شاید هر دوسال یک بار، پرونده درگیری های خیابانی اصلاً و ابداً وجود نداره، بزرگسالان بسیار بسیار گرامی هستند و حرمت دارن انقدر که به هیچ وجه در سرتاسر عربستان خانه سالمندان وجود نداره، مردمش اگر با هم دعوا کنن خدا رو شاهد میگیرم اصلاً و ابداً الفاظ رکیک به کار نمیبرن و فوراً اگر کسی اومد و گفت با صلوات بر پیامبر به درگیری خاتمه بدید همون لحظه درگیری تموم میشه( خدا شاهده عین واقعیت رو دارم میگم) شهرهاشون تمییز ، خودروها بین خطوط رانندگی میکنند و فرهنگ رانندگی بسیار بالایی دارن ، به شدت خداترس هستند و حلال و حرام رزق و روزی براشون بسیار اهمیت داره اینهایی که گفتم ابتدایی ترین اصول پذیرفته شده در عربستانه حالا با ایران مقایسه کنید همین رانندگی رو ببینید دیگر بماند دادگاها و قتلها و زنا و شهوترانی ها و شرب خمرها و سرقت ها ، اصلاً زندانی های ایران و عربستان رو حساب کنید تا میزان جرم و جنایت ها رو ببینید
    44
    1
    دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    مثالهای زیادی هست که میتونم بزنم اما وقت کافی ندارم، شما صفوف نماز صبح رو در عربستان با صفوف نماز اخوندا رو ببینید در عربستان نماز صبح شلوغترین وقت نمازه و پس از نماز فرزندان به رسم ادب بلند میشن و سر و دست پدرانشون رو میبوسن حالا تو ایران خودمون حتی اخوند نمیتونه خودشو برسونه به مسجد چه برسه مردمش ، اذان صبح من بارها به عینه دیدم تو ایران بلندگوی مسجد رو میزارن پشت رادیو تا اذان پخش بشه ، اصلاً اذان گو وجود نداره ، اگر مردم عربستان ناراضی یا بی فرهنگ و خانه به دوش بودن مثل ما ایرانی های دربه در درخواست پناهندگی و فرار به صورت قاچاق از مرزها میکردن و پناهنده میشدن ، کار خدا رو شکر وجود داره حالا ایران خودمون کردهای بیچاره کولبری میکنن و بلوچ های ستمدیده به خاطر نبود کار قاچاق سوخت ، زنان در جامعه به فحشا کشیده میشن و جوانان همه معتاد حالا واقعاً عربستان از این جور مسائل داره؟ پس روشنایی و تاریکی به چی میگن؟ ایا اینکه مردمت صبح از خواب بلند میشن و هزار استرس از قیمت دلار بگیر تا بیکاری و اعتیاد و هزار درد و مرض رو بهش میگن روشنایی؟ ای کاش خرد میورزیدید شاید رستگار میشدید !!!!
    43
    1
    دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۹
    تفکر اسلامی - اودنسه ، دانمارک
    [::Iranemaa - قم، ایران::]. ای خواهر عزیز، شما منظورتان زیر بغلم رو بگیرید، اتفاقا بدم نیست، پله ها رو خوب نمیتونم برم بالا، ولی پایین اومدن رو هنوز یه جورایی میرم. الانه که یک سری چشم ناپاک میگن: این اومده تو این دریای خروشان و پر تلاطم ماهی بگیره، اونم نه از این زیر آبیا، بلکه قزل دریایی.
    3
    3
    دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

    هر دو شما یک کرباسید منطقه را به کثافت کشیدید هر دو شما ننگ بشریت هستید
    27
    3
    دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۹
    تفکر اسلامی - اودنسه ، دانمارک

    [::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. اینکه بابابزرگ نوه اش رو خفت میکنه و کام جنسی میگیره رو فراموش کردی. اونم از آداب شما عمریهاست. یوتوب خودت دیدی!!!!
    1
    28
    دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.