پسر خاشقجی پس از ترک عربستان راهی آمریکا شد

 صلاح خاشقجی روز دوشنبه این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد. گزارش ها حاکی است که صلاح خاشقجی پسر جمال خاشقجی عربستان را ترک کرده و راهی آمریکا شده است. در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از تصمیم عربستان برای دادن اجازه خروج به پسر خاشقجی استقبال کرده است.
 
به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در جریان سفرش به عربستان در خصوص وضعیت پسر جمال خاشقجی با مقام‌های عربستان مذاکره کرده بود.
 
دیده بان حقوق بشر پیشتر در روز پنجشنبه اعلام کرده بود که صلاح خاشقجی به همراه خانواده اش اجازه خروج از عربستان را دریافت کرده و عازم آمریکا شده است.
 
یک منابع مطلع به رویترز گفته است، صلاح خاشقجی که تابعیت سعودی-‌آمریکایی دارد تاکنون ممنوع‌الخروج بود. برپایه این گزارش وی چهارشنبه از عربستان خارج شده است.
 
روزنامه ایندیپندت پیشتر گزارش کرده بود سه فرزند خاشقجی به همراه همسر سابقش مدتی پیش از طریق امارات به آمریکا گریخته‌اند و صلاح خاشقجی فرزند چهارم وی که در ریاض مانده، ممنوع‌الخروج شده بود.
 
صلاح خاشقجی روز دوشنبه این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.
 
دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی بن‌سلمان را آمر قتل جمال خاشقجی می‌دانند.
 
جمال خاشقجی، منتقد ولیعهد عربستان سعودی و یادداشت نویس واشینگتن پست، نهم مهر پس از ورود به کنسولگری عربستان ناپدید شد. اما مقام‌های سعودی پس از آن اظهارات متناقضی را در خصوص سرنوشت وی ابراز کرده‌اند.
 
عربستان سعودی ابتدا از سرنوشت آقای خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی کرد، سپس از «مرگ» او بر اثر درگیری در کنسولگری خبر داد و پس از آن وزیر خارجه سعودی به «قتل خاشقجی به دست عوامل خودسر» اشاره کرد.
 
واکنش آلمان
 
دراعظم آلمان روز پنجشنبه در تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان، «به شدیدترین وجه» قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول را محکوم کرد.
 
خبرگزاری آلمان با مخابره این خبر، گزارش داده که آنگلا مرکل «خواستار توضیح فوری، شفاف و معتبر» از سوی مقام‌های سعودی درباره این قتل شده است.
 
صدراعظم آلمان گفته که همراه با شرکای بین‌المللی‌اش آماده است تا اقدامات مناسب را در رابطه با این پرونده انجام دهد.
 
خانم مرکل در این هفته گفت که تا زمان روشن شدن تمام جوانب پرونده آقای خاشقجی، صادرات اسلحه به عربستان متوقف می‌شود.
 
تماس پادشاه عربستان و پوتین
 
در همین حال، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی می‌گوید،ملک سلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص قتل جمال خاشقجی صحبت کرده است.
 
طبق این گزارشملک سلمان به ولادیمیر پوتین اطمینان داده است که عربستان سعودی مصمم است که مسببان این قتل تحت تعقیب قضایی قرارگرفته و مجازات خواهند شد.
 
کاخ کرملین نیز در بیانیه ای اعلام کرده است که رهبران دو کشور تماس تلفنی درباره پرونده جمال خاشقجی و اوضاع خاورمیانه گفت‌وگو کردند.
+26
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۰
    karaji - کرج ، ایران

    پس میخواستی بیاد ایران ؟!
    7
    36
    ‌پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    اظهال نظر - تریر، آلمان
    حالا یه خبرنگاری که کارنامش پره از همراهی با تروریستها و.. دوستی با بن لادن و موقع حرف زدن اصلا شعور خبرنگار بیطرف بودن و نداشت اینقد بزرگش نکنید. اینم وسیله ای شده واسه باج خواهی.
    4
    5
    جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    همانقدر که اعراب بلباسشان افتخار میکنند بشدت از لباس اعراب متنفرم.اعراب واقعی زیر دیش داشه شورت نمیپوشند تا در حداقل زمان جفتگیری کنند.این یک سنت پیغمبر بود.
    3
    10
    جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    چقدر وحشتناک آدم با کسی که پدرش را کشته روبرو بشه ودست بده ونتونه کاری بکنه وتازه ازش تشکر هم بکنه قدرت بلامناضعه داشتن چقدر وحشتناک است بساط تمام این زور گویان باید از جهان جم خواهد شد متاسفانه اما نه به این زودی
    0
    12
    جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    شاه و شیخ - قم، ایران
    تماس پوتین حـ... با ملک سلمان به خاطر نگرانی به قتل خاشقچی نبودهو بلکه از ملک سلمان خواسته که در صورت عدم فروش اسلحه از جانب آلمان, آمریکا, انگلیس و یا هر کشور دیگر, روی پشتیبانی روس منحوس حساب کند.
    0
    3
    جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.