'شورای نگهبان دوم'؛ انتقاد مطهری از 'بدعت تازه در قانونگذاری' ایران

علی مطهری در کنار مجسمه پدرش در "خانه موزه مطهری". او فرزند مرتضی مطهری از تئوریسین های نظام جمهوری اسلامی است که در ماه‎های اول انقلاب ترور شد علی مطهری نائب رئیس مجلس ایران، از آنچه "بدعت تازه در مسیر قانونگذاری" ایران خوانده، انتقاد کرده است.
 
آقای مطهری به خبرگزاری ایرنا گفته: "اخیرا یک مرحله جدید در روند قانون‌گذاری کشور اضافه شده است و آن ورود هیاتی موسوم به 'هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام' در روند قانون‌گذاری مجلس است... ما دو شورای نگهبان پیدا کرده‌ایم که خلاف آشکار قانون اساسی است".
 
اشاره او به اقدام اخیر این هیات است که لوایح الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را در حالی که شورای نگهبان آن را تایید کرده، در اختیار دارد و در حال بررسی آن است. دولت جمهوری اسلامی ایران هم پیشتر از این اقدام تازه انتقاد کرده بود.
 
مطابق قانون اساسی ایران، شورای نگهبان باید مصوبات مجلس را برای مغایر نبودن با شرع اسلام و قانون اساسی بررسی کند.
 
آقای مطهری گفته در حال حاضر "مبنای سومی نیز برای انطباق مصوبات مجلس با آن اضافه شده است و مجمع تشخیص آن هم هیات نظارت است". اعضای هیات عالی نظارت از میان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب می شوند.
علی مطهری نائب رئیس و علی لاریجانی رئیس مجلس ایران. این دو از اقوام یکدیگرند آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران وظیفه رهبر در قانون اساسی برای نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام را به یک هیات عالی به همین نام تفویض کرده است. این تفویض در زمان حیات اکبر هاشمی رفسنجانی صورت گرفت اما اعضای هیات در دوره جدید مجمع به ریاست محمود هاشمی شاهرودی انتخاب شدند و کار خود را به تازگی شروع کرده اند.
 
آقای مطهری گفته "قبول دارم که این هیات نظارت می‌تواند نظرات خود را درباره لوایح و طرح هایی که قرار است در مجلس مطرح شود از نظر انطباق بر سیاست های کلی به کمیسیون های مجلس ارائه کند اما تصمیم گیرنده، کمیسیون و در مرحله بعد صحن علنی مجلس است".
 
به گفته نائب رئیس مجلس، وجود دو شورای نگهبان "موجب تنزل جایگاه مجلس می‌شود... با این کارها مجلس را تبدیل به شیر بی‌یال و دم و اشکم می‌کنیم و فقط دکوری از آن باقی می‌ماند که به دنیا بگوییم ما هم مجلس و پارلمان و دموکراسی داریم".
 
آقای مطهری گفته مجلس باید از "کیان" خود در برابر این وضعیت "دفاع" کند. او قبلا هم از استقلال مجلس سخن گفته و به آنچه تبدیل مجلس به شاخه ای از دفتر رهبری خوانده بود، انتقاد داشت.
 
علی مطهری، فرزند مرتضی مطهری از تئوریسین های نظام جمهوری اسلامی ایران است که در ماه‎های اول پس از انقلاب ترور شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس، داماد مرتضی مطهری است.
+22
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    همه جای دنیا بدعت رو خوب میدونن چون نو آوری حرکت به جلو محسوب میشه. توی سیستم جمهموری اسـ... یا فحش هست یا جرم!
    3
    16
    ‌سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان

    کل نظام باید سقوط کند تا یک کشور نو و پاک برقرار کنیم ایران را بسازیم و بسازیم و بسازیم تا ملت یک نفس راحتی از دست این وحشی های داعشی حکومت اسلامی بکشند، زنده باد ایران و ایرانی
    3
    24
    ‌سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.