سناتور باب کورکر: ولیعهد سعودی از خط قرمز عبور کرد و باید هزینه بپردازد

 سناتور جمهوریخواه باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا - آرشیو به دنبال تایید مرگ روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در ترکیه توسط ریاض، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز یکشنبه گفت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مورد کشته شدن جمال قاشقجی «خطر قرمز را رد کرد» و باید هزینه آن را بپردازد.
 
در اطلاعیه‌‌ای که تلویزیون دولتی عربستان روز شنبه از قول دادستان کل کشور پخش کرد، گفته شد جمال خاشقجی در پی درگیری در کنسولگری سعودی در استانبول جان باخت و پنج مقام برکنار و ۱۸ نفر نیز در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور جمهوریخواه باب کورکر در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت طبق اطلاعاتی که به او ارائه شده، وی معتقد است محمد بن سلمان پشت ماجرای کشته شدن روزنامه نگار منتقد پادشاهی سعودی بوده است.
 
نماینده ایالت تنسی در سنا گفت، ولیعهد سعودی «اکنون از خط قرمز عبور کرده و باید تنبیهی برای او در نظر گرفته شود و هزینه این اقدام را بپردازد.»
 
وی همچنین از ترکیه خواست مدارکی که ادعا می‌کند در این زمینه دارد در اختیار آمریکا بگذارد.
 
عربستان اتهام قتل را رد کرده است اما در عین حال درباره دلیل وقوع درگیری در داخل کنسولگری و این که قاسقجی چگونه جان باخته و چه بر سر جسد او آمده، هنوز توضیحی نداده است. با این حال پذیرفته است با ترکیه تحقیقات مشترک انجام دهد.
 
همزمان در روز یکشنبه، سناتور رند پال در ارتباط با اتهام‌های مطرح شده درباره نقش ولیعهد سعودی در این پرونده به شبکه فاکس گفت، ایالات متحده «نمی‌تواند روابط خود را با او ادامه دهد و از این رو فکر می‌کنم (محمد بن سلمان) باید تعویض شود.»
 
به گفته این نماینده جمهوریخواه کنتاکی در سنا، که از منتقدان دیرینه پادشاهی سعودی است، حمایت رو به رشدی در کنگره برای توقف فروش سلاح های ساخت آمریکا به ریاض در حال شکل‌گیری است، حتی اگر رئیس جمهوری بگوید با آن موافق نیست.
 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده بارها بر اهمیت روابط میان واشنگتن و ریاض تاکید کرده و گفته است که پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی نباید بر قراردادهای تجاری آمریکا با عربستان، از جمله فروش اسلحه به آن کشور، تاثیر منفی بگذارد.
 
پرزیدنت ترامپ شب گذشته در مصاحبه تلفنی با روزنامه واشنگتن پست گفت، «هیچ کس به من نگفته است که او (ولیعهد سعودی) مسئول (مرگ جمال قاشقجی) است. هیچ کس به من نگفته است که او مسئول نیست. ما هنوز به آن نقطه (قضاوت) نرسیده‌ایم.»
 
پرزیدنت ترامپ شنبه شب همچنین در یک گردهمایی انتخاباتی در نوادا گفت باید اطلاعات بیشتری در مورد پرونده جمال قاشقجی کسب کند و بار دیگر تاکید کرد جهت اتخاذ تصمیمی برای واکنش به نقش ریاض در این ماجرا با نمایندگان کنگره رایزنی می‌کند.
 
وی پیش از آن، با بیان این که واشنگتن ممکن است تحریم‌هایی را علیه عربستان در نظر بگیرد، گفته بود هنوز زود است در مورد واکنش واشنگتن به کشته شدن آقای قاشقجی صحبت کنیم و البته کنگره هم برای تصمیم‌گیری در این مورد نقش خواهد داشت.
+32
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان
    فکر نکنید این باب کورکر دلش برای حقوق بشر سوخته و داد و بیداد می کند نه این برای بدنام کردن ترامپ اینکارهارا انجام میدهد اگر دلش برای حقوق بشر تیپ تاپ میکرد اینهمه زندانی سیاسی در ایران تکه تکه شدند خانواده فروهرها و میکنوس وووو این اسکل باشی کجا بود؟؟
    25
    20
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان::]. ۵۰۰ هزار نفر در سوریه قتل و عام شدند، در گوانتانامو هنوز زندانی وجود دارد که باتوجه به اینکه بیگناهیش ثابت شده ازاد نمیشود،مگر همین چند وقت پیشتر نبود که سپاه با موشک به کردهای ایران در عراق حمله کرد، منطقه تحت حمایت سازمان ملل است این سناتور انگا اینجا ها که میرسه دچار بی حافضگی میشه، مسئله اصلی اینه که به دختر ترامپ ۲۰۰میلیون دادند ولی چیزی به این نماسید، هزینه بپردازه یعنی این
    13
    10
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    [::mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان::]. لطفأ شما دیگه کامنت نگذارید..با این بلاهت بیان. شک میکنیم که نکنه علامه دهر هستید.
    8
    11
    یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::میلاد2020 - داخائو، آلمان::]. ببین عزیز, تف و لعنت به رژیم آخوندی و سعودی ؛ اما ماله کشی سیاستمدران آمریکا هم چندش آوره. اونهم از کسانی که دهها کودتا در پرونده کثیف خود دارند . از جمله کودتای پینوشه و یا حمایت از کثیف ترین دیکتاتورهای امریکای لاتین.
    4
    20
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    جوری این سناتور با قضیه سعودی داره برخورد میکنه انگار پرونده ای صاف دارن، حمایت از دولتهای خودکامه در افریقای جنوبی و در امریکای جنوبی و یا جنایتهای ویتنام و فجایع عراق و افغانستان به شما این صلاحیت رو نمیده که در این موارد صحبت کنید ، تصور نکنید که سعودی ها دچار رعب خواهند شد، جرأت دارید اونها رو تحریم و یا توبیخ کنید ایا فکر کردید اونها مانند شاه هستند که دست روی دست گذاشت تا شماها خمینی رو بر اون قالب کردید؟؟
    13
    2
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    loder - شیراز، ایران
    تا دلار مفت عرعرستان وهابی هست این حرفها پشیزی ارزش نداره پس خر خودتون هستین و ملک سلمون و دارو دسته وهابیش مستدام باشید ;)
    0
    2
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    loder - شیراز، ایران
    [::mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان::]. سنت بالا رقته زیاد شور نزن قمصور میشی اونوقت اربابت ترلامپ به کدوم وطن فروشی رو بیاره که بتونه مزدوریشو ادام بده ;)
    0
    1
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    loder - شیراز، ایران
    [::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی ...نترس شما تا پول دارین اینا کاری باهاتون ندارن به دوشیدنتون ادامه میدن تا زمانی که این گاو 9من شیرده شیرش تموم بشه اونوقته که نسختون رو میپیچن و زمین از لوس ال سقوط نفس راحتی میکشه پس تا دلار دارین طبق روال سنتی به دوشیدن ادامه میدن و جای نگرانی نیست ;)
    2
    2
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    [::loder - شیراز، ایران::]. ملالی نیست کاکو. دلارهای ما ده برابر اون مدتیه که شماها برای امام زنان صبر کردی ، حالا حالا ها دلار داریم و قرنها باید به ما تعظیم کنید
    2
    3
    دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.