خامنه‌ای: نگاه به اروپا معطلی و منت‌کشی است

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از "استعدادهای برتر علمی" از ضرورت نگاه به شرق سخن گفت. او خواستار گذار از اقتصاد نفتی شد و وضع کشور را مغایر تصویرسازی‌های منفی دانست. خامنه‌ای گفت ایران دوران پهلوی عقب‌مانده بود.
 
آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۵ مهر در ملاقات با دو هزار نفر از "نخبگان جوان" ایران گفت که تصویر واقعی کشور با "تصویرسازی غلط و منفی و ناامید کننده نظام سلطه" هم‌خوان نیست.
 
رهبر جمهوری اسلامی از این جمع خواست به موضوع استقلال‌، عدالت، پیشرفت و آسیب‌های اجتماعی بی‌اعتنا نباشند و در فضای تخصصی خودشان غرق نشوند. او توصیه کرد که از نظر نخبگان جوان، فعال و دلسوز در بخش‌های مختلف از جمله برای برنامه‌ریزی برای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مستقل و دانش‌بنیان استفاده شود.
 
خامنه‌ای ارتباط علمی با کشورهای در حال رشد در آسیا را ضروری خواند و گفت: «باید نگاه‌مان به شرق باشد نه به غرب. ضمن آن که نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد.»
 
رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر و در جریان خروج آمریکا از برجام گفته بود به آلمان، فرانسه و بریتانیا هم اعتماد ندارد. او هفتم شهریور ۹۷ خطاب به هیات دولت گفت که باید از اروپا در مسائلی چون برجام یا اقتصاد قطع امید کرد.
 
علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای هم در تابستان ۹۷ در سخنانی جنجالی تاکید کرده بود که نگاه راهبردی به شرق راحت‌ترین کاری است که ایران می‌تواند از شر "قایم باشک‌بازی‌های غرب" راحت شود. 
 
مقایسه سه نظام
 
خامنه‌ای در ملاقات با "استعدادهای برتر"، دوران قاجار و پهلوی را از عقب‌مانده ترین برهه‌های ایران از نظر دانش روز خواند و گفت: «جوانان باید با مطالعه تاریخ، از دوران تلخ ۲۰۰ ساله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که به دلیل بی‌اعتنایی به استعدادها و نخبگان، کشور دچار عقب‌ماندگی شد، مطلع شوند و قدر دوران کنونی را بدانند.»
 
او به سهم یک دهم درصدی ایران در تولید علم در دوران پهلوی اشاره کرد اما سهم دو درصدی کنونی را نیز کافی ندانست. خامنه‌ای افزود: «از زمان تأسیس دانشگاه تهران بعنوان اولین دانشگاه کشور در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۳۵۷ که ۴۴ سال می‌شود، تعداد دانشجویان کل کشور، ۱۵۰ هزار نفر بود اما اکنون که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، تعداد دانشجویان کشور بیش از چهار میلیون نفر است.»
 
این در حالی است که جمعیت ایران در چهل سال گذشته از ۳۵ میلیون نفر به متجاوز از ۸۰ میلیون نفر رسیده و تعدد مراکز آموزش عالی از جمله فراگیر شدن دانشگاه آزاد، آمار دانشجویان را چند برابر کرده است.
 
از سوی دیگر، بسیاری کارشناسان از کیفیت نازل دانشگاه‌های ایران و از انبوه درجه‌های علمی مانند دکترا که این دانشگاه‌ها صادر می‌کنند، شکایت دارند.
 
خامنه‌ای استفاده از نخبگان در سطوح میانی مدیریتی را مهم خواند و از نقش اول جوانان دانشگاهی در صنایع هوا فضا، علوم زیستی، سد سازی، صنعت هسته‌ای، داروهای نوترکیب و زیست فناوری یاد کرد.
+17
رأی دهید
-40

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    چشم‌ها نگاه کنید. آنقدر شیره کشیده . که حتا هنگام سخن گفتن هم در عالم هپروت است. و این برادرن ارشادی آنقدر نادان.که فکر می‌‌کنند. سیمای بهشتی‌. وای بر ما .که اختیار ما در دست چه کسی‌ است. این شیره می‌‌کشد .زجر خماری بعد از آن .نصیب ما می‌‌شود.
    5
    29
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    من و آزادی - بروکسل، بلژیک

    قسم میخورم تو کله این نا بشر مدفوع گاو هم پیدا نمی کنید.
    5
    38
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Roma55 - لانسینگ، انگلستان
    آره خوب نه شرقی نه غربی !!! جمهوری اسـ... :تر زدن به همه تاریخ و فرهنگ ایرانی
    3
    22
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    جهان آفرینش - تهران، ایران

    خامنه ای جان پس تو هم کمتر معطل روسیه بمون منت کش!
    3
    25
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    mehdi sadigh-Germany - دوسلدورف، آلمان
    در زمان پهلوی حدقل دزدی و جنایت و چپاول و اختلاس نبود و ایران آنموقع در جهان پیشرفته بود و کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا و اتریش و آلمان از ایران وام میگرفتند ،حالا چی، شدیم هیچ
    2
    13
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان
    از دید شما نگاه ملتسمانه به شرق و احساس عجز و لابه و استمداد برای بقا خود اشکالی ندارد.!!!!!!!! چون خودت میدانی در مملکت نه پایگاهی داری و نه محبوبیتی. خدا شفای آخرت بشما بده.
    2
    14
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    پابوسی روسیه و دست لیسی چینی ها ولی هیچ ایرادی نداره؟ آخه شما کی نگاه به غرب داشتید که حالا فک میکنید همچین نگاهی هست؟ احمق خود شرقی ها نگاهشون به غرب هستش چون در همه چیز پیش رو هستند و حالا تو احمق میگی بریم از چین کمونیستی و روسیه زوار دررفته یاد بگیرند؟ چین شده کارگر غربی ها و روسیه هم بلا تکلیفه و چیزی برای گفتن نداره و اگر نفتش نباشه این کشور روزگاری بدتر از ایران خواهد داشت. نمیگم غرب رو کعبه آمال کنیم ولی باید استراتژی موفق و درستی برای پیشرفت داشت که به بهترین ها توجه کنیم نه به کشورهایی که از ما چیزی بیشتر ندارند و اصلا اگر چیزی هم شدند از غرب بوده نه از خودشون. مشکل اساسی امروز کشور قوه فسادیه و سپاه هستش. 90 درصد اقتصاد کشور دست بنیادهای رهبر و بسیج و سپاه و شرکتهای اقماری و آقازاده های امام جمعه ها و آیت الله و آستان قدس و آستان های بقیه امام زاده ها و شرکتهای خیریه که سروته آنها دست مذهبیون و احزابی مثل موئتلفه هستش. حالا چطور رهبری که تقریبا روی 90 درصد اقتصاد کشور احاطه داره و این مراکز به خاطر اینکه زیر نظر این یارو هستند نه حساب پس میدن نه مالیات نگاه به شرق نداره؟
    2
    8
    ‌پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.