هیاهو در "سیرک" فوتبال ایران؛ ساختمانی که بار دیگر جنجالی شد

ساختمان پک؛ مجموعه تمرینی تیم ملی ایران که کارلوس کی‌روش آن را میراث ماندگار خود برای فوتبال ایران می‌داند، این روزها باعث جنجال تازه‌ای در فوتبال ایران شده است.
کی‌روش "دروغ‌گوها" را دوست ندارد
کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران در مصاحبه دیروز (شنبه ۲۱ مهر/۱۳ اکتبر) در کنار تشکر از رهبر و رییس‌جمهوری ایران، در پاسخ به اخباری مبنی بر اجازه ندادن به تیم فوتبال المپیک ایران برای استفاده از مجموعه تمرینی پک، با طعنه به حمید استیلی (سرپرست تیم المپیک) گفت: "او وقت داشت به روسیه بیاید و از تماشای بازی تیم ملی لذت ببرد، اما وقت نداشته به ساختمان پک بیاید، من دروغ‌گوها را دوست ندارم."
 
به دنبال صحبت‌های کی‌روش، استیلی در به خبرگزاری فارس گفت که با هزینه شخصی به روسیه رفته و مسابقات جام جهانی را تماشا کرده است. سرپرست تیم المپیک ایران که به نظر می‌رسد دوست دارد از جنجال دور بماند، در مصاحبه با سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران از همدلی تیم امید با بزرگسالان گفت تا داستان را ختم به خیر کند.
 
اما میک مک‌درموت دستیار کارلوس کی‌روش، با طعنه نسبت به نتایج تیم المپیک ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی گفت: "به نظر می‌رسد آقای استیلی تیم ملی را با سیرک اشتباه گرفته است. اگر شما به دنبال استفاده از خرس برای سیرک هستید بهتر است خرس‌هایی که در میانمار جا گذاشته‌اید را استفاده کنید."
 
اشاره مک‌درموت به شکست ۰-۲ تیم امید مقابل میانمار بود. مسابقه‌ای که گفته شد ایران برای عدم رویارویی با کره جنوبی در دور بعدی مسابقات، به عمد در آن باخته بود. این صحبت‌های دستیار کی‌روش واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف داشت.
 
محمد مایلی‌کهن، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران گفت: "آقای کی‌روش درست می‌گوید. اگر فوتبال ایران سیرک نبود نمی‌توانستیم در خدمت ایشان و دستیارش باشیم. همه می‌دانند این حرف‌ها، حرف‌های بالاسری شماست. من هم می‌گویم اگر فوتبال ما سیرک نبود امثال شما نمی‌توانستید هشت سال در این مملکت هر کاری دلتان می‌خواهد انجام بدهید."
 
خداداد عزیزی هم‌بازی سابق حمید استیلی در تیم ملی ایران به فارس گفت: "خواهشم این است که چشمانمان‌مان را به این اتفاق نبندیم اگر امروز واکنشی نداشته باشیم فردا تدارکات پورتو علیه علی پروین مصاحبه می‌کند و آبدارچی بنفیکا در مورد احمدرضا عابدزاده نظر می‌دهد دیگر بس است غیرت ایرانی باید اینجا خودش را نشان بدهد."
 
بیژن ذوالفقارنسب مربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، هم با انتقاد از مک‌درموت به خبرگزاری تسنیم گفت: "مربی تیم ملی به این صورت بی احترامی می‌کند اما اگر در فوتبال ایران سیرکی وجود داشته باشد، این سیرک همان تیم ملی بزرگسالان است که بازیکنی جزو فهرست دعوت‌ شدگان نیست به اردو می‌آید و در تمرینات شرکت می‌کند. این سیرک است نه درخواستی که یک مدیر برای فراهم شدن نیاز‌های تیمش دارد."
 
اشاره آقای ذوالفقارنسب به حضور رامین رضاییان در اردوی تیم ملی است. بازیکنی که در حال حاضر بدون باشگاه است و بدون این که نامش میان دعوت‌شدگان باشد، در تمرینات تیم ملی حضور دارد.
ساختمانی جنجالی
کی‌روش و علیرضا جهانبخش در ساختمان پک این بار اولی نیست که مجموعه تمرینی پک در فوتبال ایران جنجال‌های به پا می‌کند. از درگیری لفظی و کشمکش‌های زهره هراتیان، همسر هومن افاضلی دستیار قدیمی و دوست صمیمی برانکو ایوانکوویچ، بر سر ساختمان مرکز پزشکی فوتبال ایران (ایفمارک)، تا انتقال وسایل پزشکی ایفمارک به ساختمان پک و مصاحبه جنجالی کی‌روش پس از جام جهانی علیه برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس.
 
کی‌روش پنجم تیر در حمله‌ای بی‌سابقه به برانکو در مصاحبه با تلویزیون ایران گفت: "یادتان بیاید شما و دوستان شما می‌خواستید ساختمان پک را به‌دست آورید. آقای برانکو، همان زمانی که اوکراینی‌ها را به تیم‌تان آوردید که بازی هم نکردند، من برای ساختمان پک هزینه کردم."
 
منتقدان کی‌روش معتقدند که ساختمان پک فقط بخش کوچکی از کمپ تیم‌های ملی است که پس از جام جهانی ۱۹۹۸ و در زمان ریاست محسن صفایی فراهانی برای تیم ملی ایران ساخته شده است. مهرداد میناوند یکی از اعضای تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ به فارس گفت: "صفایی فراهانی در زمان ریاست فدراسیون فوتبال، برای درست کردن این کمپ خیلی زحمت کشید و حالا اگر چند دیوار را رنگ زدند و امکاناتی به آن افزوده شده نباید این کمپ به نام کسی زده شود. شنیده بودم تاریخ تحریف می‌شود اما این مسئله برای تاریخ ۵۰۰ سال قبل است نه اتفاقی که ۲۰ سال قبل افتاده است."
ساختمانی که کی‌روش آن را میراث خود می‌داند
کی‌روش و میک مک‌درموتدر فوتبالِ نسبتا بدون امکانات ایران، ساختمان پک بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه تمرینی است که در سال‌های اخیر و با پیگیری و نظارت کارلوس کی‌روش در کمپ تیم‌های ملی ایران تأسیس شده است. مجموعه پک، ساختمانی مجهز به امکانات تمرینی، پزشکی، بدن‌سازی، ریکاوری، آنالیز و برگزاری نشست‌های همفکری مربیان دارد و در این ساختمان علاوه بر دپارتمان تیم‌های ملی و اتاق کار کادر فنی و مدیریتی تیم ملی، سالن حرفه‌ای بدن‌سازی، زمین چمن مصنوعی و پیست ٤٥ متری تارتان وجود دارد؛ امکاناتی کم‌نظیر در ورزش ایران تیم‌های ورزشی ایران مجموعه‌ای بی‌نظیر.
 
کی‌روش از این ساختمان بارها به‌عنوان میراث خود برای فوتبال ایران نام برده است. او در آخرین مصاحبه خود درباره ساختمان پک با طعنه گفت: "لباسی که بر تن ماست چهار جیب دارد. این جیب را نگه داشته‌ام که ساختمان پک را در آن بگذارم و با خود ببرم. جیب پایینی را هم برای بردن زمین تمرینی که الان آماده شده می‌خواهم... فقط به دنبال یک مهندس هستیم که چگونه می‌توانم این دستاوردها را در جیب‌هایم بگذارم و ببرم."
 
رضا شاهرودی بازیکن سابق تیم ملی ایران و مربی کنونی تیم امید اما این مجموعه را متعلق به تمام رده‌های سنی تیم ملی می‌داند نه فقط تیم بزرگسالان. او به تسنیم گفت: "همه فوتبالی‌‌ها می‌دانند وقتی تیم ملی به جام جهانی صعود می‌کند پاداشی به تیم پرداخت می‌شود،‌ آن زمان پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی ۹۸ را گرفتند و صفایی فراهانی کمپ تیم ملی را ساخت. این کمپ برای همه است. ما حرف بدی نمی‌زنیم که می‌گوییم چرا تیم ملی تمرین می‌کند اما تیم امید نمی‌تواند."
 
منتقدان سرمربی تیم ملی درباره "میراث کارلوس کی‌روش" نظری مخالف سرمربی پرتغالی دارند. آن‌ها می‌گویند کی‌روش فقط روی ساخت ساختمان پک نظارت داشته و بودجه و طراحی آن با فدراسیون فوتبال بوده است. محمد مایلی کهن در این رابطه می‌گوید: "خب یک سؤال وجود دارد؛ ایشان مهندس یا کارگر ساختمان است که این حرف‌ها را می‌زند؟ طوری از پک می‌گوید انگار خودش آن را ساخته است."
پایان درگیری‌ها کجاست؟
کارلوس کی‌روش که هنوز تکلیف تمدید قراردادش با تیم ملی مشخص نیست، این روزها در کمپ تیم‌های ملی و ساختمان پک مشغول آماده‌سازی ۲۹ بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا است. کی‌روش طی ۸ سال حضورش در ایران نشان داده که او و اعضای کادر فنی تیم ملی، علاقه زیادی به ایجاد جنگ روانی و حمله لفظی به افرادی دارند که ممکن است برای او نقش آلترناتیو را داشته باشند و یا به قول کی‌روش از موفقیت‌های تیم ملی خوشحال نشوند.
 
این جنجال‌ها و حاشیه‌ها در سال‌های اخیر، اغلب اوقات با سکوت فدراسیون فوتبال و بخصوص رییس فدراسیون فوتبال ایران یعنی مهدی تاج همراه بوده است. رئیسی که به نظر می‌رسد این روزها بجای مدیریت فوتبال ایران، بیش‌تر مشغول مقاوم‌سازی صندلی لرزان ریاست خود، پس از ابلاغ قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان است.
 
در حالی که کمتر از ۳ ماه به آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا مانده است، جنجال جدید "میراث کی‌روش" و "سیرک فوتبال ایران" آرامش دو تیم را برهم زده است. تیم ملی که چهار دهه است قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده و تیم فوتبال امید که تقریبا همین مدت نتوانسته سهیمه حضور در المپیک را کسب کند.
+5
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.