۷۶۸ مسمومیت الکل طی یک ماه در ۸ استان ایران

سرپرست سازمان اورژانس ایران با "بی سابقه" توصیف کردن تعداد قربانیان الکل طی یک دهه اخیر، علت بالا بودن آمار قربانیان را "نحوه فعالیت تولید‌کنندگان" دانسته است پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس ایران، گفت از نیمه شهریور تا ۱۷ مهر امسال، ۷۶۸ نفر بر اثر مصرف مشروب الکلی تقلبی در استان‌های البرز، تهران، مرکزی، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان شمالی و قزوین دچار مسمومیت شده اند.
 
به نوشته روزنامه اعتماد، از بین این افراد، که عمدتا به علت مصرف متانول مسوم شده اند، "۱۷۰ نفر کلیه‌های خود را از دست داده اند، ۱۶ نفر نابینا شده اند و ۶۹ نفر جان خود را از دست داده اند".
 
دو هفته پیش هم، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت ایران، با ذکر اینکه که از ۱۶ شهریور تا هشتم مهر ماه ۴۶۰ نفر به دلیل مسمومیت الکل به مراکز درمانی البرز، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، خراسان و هرمزگان مراجعه کرده اند گفته بود: "از این تعداد ۴۲ نفر فوتی و یا مرگ مغزی داشته‌ایم که ۹۳ درصد فوتی‌ها مرد بوده‌اند."
 
آقای حریرچی افزوده بود که از میان آنها، ۱۶ نفر نابینا شده و ۱۷۰ نفر هم به علت مصرف مشروبات تقلبی تحت دیالیز قرار گرفته اند.
 
پیرحسین کولیوند، در اظهاراتی که امروز شنبه ۲۱ مهر از قول او منتشر شده گفته که از مجموع مسموم شدگان نیمه شهریور تا ۱۷ مهر، "۶۹۹ نفر مرد و ۶۹ نفر زن بوده‌اند" و متوفیان از "۶۲ نفر مرد و ۷ نفر زن" تشکیل می‌شده‌اند.
 
سرپرست سازمان اورژانس ایران اعلام کرده که کم‌سن‌ترین افراد در میان مسمومان، دو پسر نوجوان ۱۲ ساله از استان‌های البرز و خراسان شمالی و مسن‌ترین فرد، مردی ۶۵ ساله از استان هرمزگان بوده است.
 
آقای کولیوند با "بی سابقه" توصیف کردن این تعداد قربانی طی یک دهه اخیر، علت بالا بودن آمار قربانیان را "نحوه فعالیت تولید‌کنندگان" دانسته است.
 
وی افزوده: "آنچنان‌که ماموران انتظامی در اولین روز پس از اعلام علنی اولین تعداد قربانیان خبر دادند، این محموله مشروب الکلی حاوی متانول، توسط یک زن و شوهر ساکن استان هرمزگان تولید شده و محموله تولید شده در آن حد حجیم بوده که در مسیر توزیع در ۸ استان، این تعداد مسمومیت را ایجاد کرده است."
 
هرچند مشروبات الکلی در ایران ممنوع است، اما بازار زیرزمینی بزرگی برای آن وجود دارد. علت بخش بزرگی از این مسمومیت ها، مصرف متانول یا همان الکل متیلیک است.
 
به گفته مقام های بهداشتی، الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه آن از الکل شرب تشخیص داد.
 
مقام های مبارزه با مواد مخدر ایران می گویند که هر سال ۸۰ میلیون لیتر الکل به ارزش ۷۳۰ میلیون دلار به این کشور قاچاق می شود.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.