یک دهه تورم خوراکی در ایران؛ کدام مواد غذایی بیشتر گران شده‌اند؟

قیمت یک سبد خوراکی فرضی، از ١٢ قلم خوراکی اساسی در تهران، طی یک دهه اخیر، شش برابر شده است که به معنی افزایش حدودا ۵۰۰ درصدی است.
 
این سبد فرضی البته نماینده یک سبد واقعی خرید خانوار نیست اما می‌تواند معیاری برای مقایسه قیمت خوراکی‌ها باشد. البته این قیمت متوسط در سطح شهر تهران است و ممکن است با قیمت خرید شما متفاوت باشد. در ادامه می‌توانید خوراکی‌هایی که بیشترین و کمترین افزایش قیمت را داشته‌اند ببینید.
سیب زمینی
در یک دهه اخیر، سیب زمینی و گوجه فرنگی، بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند. در سال ۱۳۸۷، قیمت یک کیلو سیب زمینی، ۲۸۷ تومان بود، هفته پیش یک کیلو سیب زمینی نزدیک ۴۵۰۰ تومان قیمت داشت، که به معنی حدودا ١٦ برابر شدن (افزایش ۱۵۰۰ درصدی) قیمت سیب زمینی است.
 
در نمودار زیر، علاوه بر سیب زمینی، رشد قیمت گوجه فرنگی و پیاز هم نشان داده شده است. البته پیاز در رده چهارم و بعد از گوشت قرمز قرار داد. گوشت قرمز میان ۱۲ کالای سبد فرضی، گوشت قرمز با افزایش قیمت حدودا ۷۰۰ درصدی مقام سوم را بعد از سیب زمینی و گوجه فرنگی دارد.
 
قیمت یک کیلو گوشت گوساله بدون استخوان در سال ۱۳۸۷، حدود ۸۳۰۰ تومان بوده است که حالا به بیش از ۶۶ هزار تومان رسیده است. نمودار زیر، روند افزایش قیمت گوشت قرمز را نشان می‌دهد.
گوشت مرغ

 
گوشت مرغ همراه را روغن مایع، کمترین افزایش قیمت را در سبد فرضی داشته است. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار تهران، از ۳۳۰۰ تومان در سال ۱۳۸۷ به حدود ۹۵۰۰ تومان رسیده است که افزایش قیمت ۱۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.
 
فهرست زیر، افزایش قیمت ۱۲ کالای سبد فرضی ما را در بازار تهران نشان می‌دهد. قیمت‌ها برحسب هزار تومان است. تورم در ایران رو به افزایش است. آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت کالاها و خدماتی که در محاسبه تورم در ایران در نظر گرفته می‌شوند، نسبت به پارسال ۳۲ درصد افزایش یافته است.
 
براساس برآورد بانک مرکزی ایران - گروه خوراکی‌ها و اشامیدنی‌ها حدود یک چهارم مخارج ماهانه خانوارها را تشکیل می‌دهد و قیمت خوراکی‌ها، معمولا بالاتر از عدد تورم ماهانه حرکت می‌کند. برای همین مردم در زندگی خود تورم را بیشتر از ارقام اعلام شده بانک مرکزی احساس می‌کنند.
+13
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.