مصاحبه دادستان به ابهام‌ها درباره علت مرگ دنیا ویسی دامن زد : تجاوز یا آوار دیوار؟

دادستان کردستان به خبر "تجاوز و قتل" دختری هفت ساله در این استان واکنش نشان داد. پیش از این اعلام شده بود که دنیا ویسی، دانش‌آموز پایه اول دبستان، در پی خراب‌شدن بخشی از دیوار فرسوده مدرسه جان خود را از دست داده است.
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان شامگاه چهارشنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) در برنامه تلویزیونی صداوسیمای مرکز این استان اعلام کرد که به پزشکی قانونی دستور داده شده به ادعای "تعرض جنسی" به دنیا ویسی رسیدگی کند. اکبر جوهری خبررسانی درباره علت دقیق مرگ این دختربچه هفت ساله را به پس از اظهار نظر پزشکی قانونی موکول کرده است.
 
پیکر دنیا ویسی پیش از ظهر دوشنبه زیر آوار دیوار پیدا شد؛ دیوار سرویس بهداشتی متروکه در گوشه حیاط مدرسه ابتدایی روستای گرماش در ۲۵ کیلومتری غرب سنندج. در خبرهای اولیه علت مرگ – به نقل از مقام‌های محلی – "ریزش دیوار" اعلام شده بود. 
محمد سعید کنعانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج گفته بود که پیکر دنیا ویسی زیر آوار دیوار مدرسه پیدا شده و مدیر آموزشگاه و پدر دنیا ویسی او را به مرکز درمانی بعثت در سنندج برده منتقل کرده‌اند، اما این دانش‌آموز کلاس اول در اثر جراحات وارده فوت شده است.
 
مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کردستان عمر مدرسه روستای گرماش را بالای ۴۰ سال عنوان کرده و گفته بود که در حین بازی قسمتی از دیوار سرویس بهداشتی که متروکه بوده روی دنیا ویسی ریخته و موجب مرگ او شده است.
 
کاربران فضای مجازی در ادامه موضوع مدارس فرسوده را دستمایه انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی کردند.
 
"ریزش دیوار برای پنهان‌کردن علت مرگ"
 
ظهر چهارشنبه – چند ساعت پیش از سخنان دادستان کردستان – اما برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با استناد به "منابعی از پزشکی قانونی" خبر دادند که به مینا ویسی تجاوز شده است. برخی کاربران همچنین ادعا کرده بودند که علت مرگ "برخورد جسمی سخت به سر" بوده و "خراب‌کردن" دیوار "سناریویی برای پنهان کردن واقعیت" بوده است.
دادستان عمومی و انقلاب استان کردستان ادعاهایی از این دست را "شایعات" دانسته و از همه خواسته تا "وصول نظریه قطعی پزشکی قانونی و تشخیص علت مرگ بر احساسات خود غلبه کنند". اکبر جوهری در عین حال علت مرگ را "فرو ریختن دیوار مدرسه" عنوان کرده است.
 
منابع خبری همچنین به نقل از نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی "شایعه تجاوز" به دنیا وسی را رد کرده‌اند. احسن علوی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «شایعه هرگونه قتل و یا تجاوز به این دانش آموز را تکذیب می‌کنم و امروز هم در بازدید از این روستا هیچ‌گونه شواهدی دال بر صحت این موضوع را نیافتیم.»
 
علوی با استناد بر "اظهارات و شواهد محلی در روز حادثه" افزوده که دنیا ویسی به دنبال توپ خود در کنار حفره دیوار بوده که دیوار فرسوده مدرسه روی سرش آوار می‌شود.
+82
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    باید به همه چیز شک کرد، تو کشوری که از رهبر گرفته تا قاری قران و اعضای شورای شهر همه اهل این کثافتکاری ها بودن هر اتفاقی ممکنه بیوفته
    16
    69
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند

    میگن تجاوزگر این دختر خردسال یک بسیجی‌ محلی بوده بقول کردها (جاش)
    21
    47
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Herzl - امستردام، هلند

    خدا رحمتش کنه این نازنین و به خانواده و بل اخص مادر صبر فقدان این جگر گوشش را بده .یاد یک ضرب المثل افتادم هرچى سنگه مال پاى لنگه حالا هرچى بدبختى مال مناطق فقیرنشین یروز زلزله یروز آتش سوزى و مار دیوار افتاد یه روز موشکهاى سپاه شلیک شده طرف سوریه در کوردستان افتاد چند وقت دیگه اگر آسمان آتیش بارید هم فقط رو مناطق کورد نشین مى باره.
    19
    39
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان

    اگر تجاوز باین دختر نازنین و یا باین فرشته واقعی صحت داشته باشد من از دین و ائین خودم بر میکردم. من به ایرانی بودن خودم نفرت پیدا خواهم کرد
    17
    41
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    خاک بر سر خدا که این همه جنایات 40 ساله را میبیند و کاری نمیکند
    14
    12
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    آقای خامنه ای رهبر مسلمانان جهان . ای که از همه بیشتر می فهمی و خودت رو بهترین دنیا و آخرت میدونی. چند هزار مدرسه اینطوری در کشورت داری؟ تو رهبر کدوم خراب شده ای هستی که توان آباد کردن حتی یه ده و روستا رو نداری و برای خودت ادعای رهبر مسلمین جهان رو میکنی؟ چطور وقتی جنوب لبنان و بیروت که میشه میلیاردها دلار و سرازیر میکنی واسه ساخت خونه همسایه تازه پول تو جیبی و خوردو خوراک آنها رو هم میدی ولی وقتی قراره دوزار توی خانه خرج بشه همه چیز میشه قانون و بیت المال و اموال عمومی که باید طبق برنامه خرج بشه؟ اون 8 میلیارد دلاری که تو لبنان بعد از جنگ 33 روزه خرج شد بیت المال و اموال مردم ایران نبود؟ دولتها در ایران هیچ کاره اند. مجلس ایران فقط محل خوابیدن و بله قربان گویی است و قوه فسادیه هم خودش تو همه فسادها دست داره. مسئول تمام وقایع اقتصادی سیاسی و اجتماعی شخص رهبر و خامنه ای هستش همانطور که خودش همه قدرت مالی و سیاسی و اجتماعی و نظامی رو با تغییر قانون اساسی در دست خودش گرفته الان هم هر اتفاقی بیافته رهبر فعلی یعنی خامنه ای بی کفایت مسئول هستش. دلم کباب شد واسه این دختر بچه هموطنم.
    2
    13
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    و اینچنین شد که اسم ایران رو پیش شیطان میاری خودشو خیس میکنه.
    14
    11
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    دقت کردید؟ میگه مدرسه بیش از ٤٠ سال قدمت داره، یعنی هیچ چیزی از ٤٠ سال پیش به اینور برای این مردم درست نشده. اگر هم توی یه روستای دور افتاده یه مدرسه میبینی مال دوران اون خدا بیامرز. که خاک چکمه پدرش و خودش صد رحمت میارزه به کل هیکل و قامت دین و دین فروشان
    2
    13
    ‌پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.