درخواست مقام‌های کرد عفرین از حکومت سوریه برای حمایت مقابل ترکیه

ترکیه عملیات علیه عفرین را از روز شنبه شروع کرد با ادامه حمله‌های ترکیه به منطقه کردنشین شمال سوریه، مقام‌های کرد در عفرین از نیروهای حکومت سوریه خواسته‌اند از این منطقه در مقابل عملیات ترکیه حمایت کند.
 
آنها گفته‌اند "هدف این تهاجم [ترکیه] این است که با اشغال عفرین، بخش‌های بیشتری از سرزمین‌های سوریه را بگیرند".
 
ارتش ترکیه از شنبه گذشته عملیات موسوم به "شاخه زیتون" را با همراهی شبه‌نظامیان واحدهای منتسب به ارتش آزاد سوریه در شمال‌غربی این کشور آغاز کرد.
 
ترکیه گفته هدف از این عملیات بیرون‌راندن شبه‌نظامیان کرد سوری از شهر عفرین و برقراری یک نوار امنیتی در جنوب مرز ترکیه اعلام شده است.
 
دولت ترکیه، نیروهای کردی ی‌پ‌گ را "تروریست" می‌خواند و می‌گوید آنها با چریک‌های کرد پ‌ک‌ک در تماس اند که در ترکیه فعالیت دارند.
 
گروه "حقوق بشر برای سوریه" که در بریتانیا مستقر است و به مخالفان بشار اسد نزدیک است، می‌گوید در این حمله‌های ترکیه از روز شنبه، ۴۲ نفر از نیروهای ی‌پ‌گ کشته شده‌اند.
 
در همین حال آلمان هم برنامه نوسازی تانک‌های ترکیه که ساخت آلمان بوده را فعلا متوقف کرده است.
 
ایالات متحده در سال‌های اخیر از نیروهای ی‌پ‌گ برای مقابله با نیروهای بشار اسد و همین‌طور نیروهای اسلام‌گرای افراطی مانند داعش حمایت کرده است.
 
دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه، روز چهارشنبه در تماس تلفنی آخرین تحولات در شمال سوریه را بررسی کرده‌اند.
 
دولت آمریکا گفته است دونالد ترامپ در جریان این تماس خواستار محدود شدن عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و کاستن از تنش‌ها شده است.
 
بنا بر اعلام کاخ سفید، آقای ترامپ در تماس روز چهارشنبه "نگرانی خود را از افزایش خشونت‌ها در عفرین اعلام کرد و خطرات این عملیات را برای اهداف مشترک دو کشور در سوریه گوش‌زد کرد."
 
طبق بیانیه کاخ سفید، آقای ترامپ درباره "لحن غیرسازنده" مقام های ترکیه و انتشار "سخنان غیرواقعی" علیه آمریکا هشدار داد.
 
او همچنین خواستار خویشتن‌داری نظامیان ترکیه از اقداماتی شد که می‌تواند به طور ناخواسته منجر به بروز درگیری با نظامیان آمریکایی مستقر در شمال سوریه شود.
 
حدود دو هزار سرباز آمریکایی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه حضور دارند.
 
منابع آگاه در ترکیه هم به نقل از آقای اردوغان گفته‌اند که او در این گفت‏و‏گو خواستار توقف تجهیز شبه‌نظامیان کرد سوریه به وسیله آمریکا شد.
 
به نوشته روزنامه صباح، آقای اردوغان در این تماس تلفنی عملیات در عفرین را مطابق با حقوق بین‌الملل و بر اساس حق مشروع ترکیه برای دفاع از خود عنوان کرده است.
 
بر این اساس، آقای اردوغان همچنین گفته که ترکیه مصمم است تا مرزهای جنوبی خود را از وجود "تروریست‌ها" پاک‌سازی کند.
 
پیش از گفت‏و‏گوی روسای جمهوری آمریکا و ترکیه، آقای اردوغان در یک سخنرانی در آنکارا از احتمال گسترش عملیات شاخه زیتون از عفرین به منبج، در یکصد کیلومتری شرق این شهر خبر داد.
 
آقای اردوغان در سخنرانی خود آمریکا را متهم کرد که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، سر ترکیه را در منبج کلاه گذاشته است.
 
شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای دموکرات سوریه که بخش عمده ای از آن را کردهای این کشور تشکیل می دهند، در سال ۲۰۱۶ موفق شدند با کمک نظامیان آمریکایی داعش را از منبج بیرون برانند.
 
ترکیه که به‌شدت مخالف استقرار شبه نظامیان کرد در شرق رودخانه فرات است، در آن زمان خواهان خروج این نیروها از منبج شده بود.
 
گروهی از نظامیان آمریکایی همچنان در منبج مستقر هستند.
+18
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    حکومت سوریه اگر زور داشت اول خود شما گروه های تروریستی کرد و اشغالگر خاک عربها را بیرون می کرد و لزومی برای دخالت ارتش ترک نبود ! حالا هم در ظاهر حمایت می کند و در باطن از ارتش ترک ممنون هست که کار ارتش سوریه را سبک کرده است .
    39
    43
    ‌پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    herkool - تهران، ایران
    این مرتیکه اردقن رئس آغل ترکیه فکر می‌کنه پخیه تو دنیای سیاست، دشمنی واقعی‌ او با کردها به خاطر جنگ و پیروزی کردها بر علیه داعش بود، این مردک مرتجع باید بداند که تاریخ مصرفش مدتهاست که پایان یافته، از یک طرف نوکر آمریکاست، از طرف دیگر دستمال به دست ایران و عربستان و روسیه است، خود خرش نمیدونه چه غلطی باید بکند، مترسک خاور میانه.
    41
    43
    ‌پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    به این کار میگن دلقک بازی، اول با اسد میجنگن و میخوان قبیله شون رو خود مختار و سوریه رو تجزیه کنن، حالا ننه من غریبم در میارن و میخوان مامان اسد بهشون کمک کنه، واقعا که نژاد متقلب و دودوزه بازی هستن اینها.
    41
    53
    ‌پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا
    [::IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان::]. جنگیدن با اسد برا خود مختاری نبود، ببینم الان مردم 100 شهر ایران که با خامنه ای مخالفن، تجزیه طلبن؟ دنبال خود مختارین؟ بگذریم. زبون رسمی سوریه عربیه، معنیش اینه که کردا اونجا بیگانه هستند؟ مذهب رسمی ایران شیعه است، معنیش اینه که ارمنیهای تهران یا سنی های بندر ترکمن ایرانی نیستن؟ اگه تو بلوچستان مردم از امکانات مملکت سهم میخوان، مدرسه و بیمارستان میخوان، تجزیه طلبن؟ شما که از راستهای بی مغز افراتی طرفداری نمیکنی؟
    18
    16
    جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا
    من فرهنگ کرد ها رو نمیدونم، طرفداری هم نمیکنم، اما اینکه از طرف 3 دولت تمامیت خواه دیکتاتور توتالیتر ایران و ترکیه و سوریه، هرسه، به عنوان مزاحم، درد سر ساز مو دماغ که باید از شرش خلاص شد چون تجزیه طلب هست! حالا اگه داعش حسابشونو برسه، دستش درد نکنه! اگه دولت ترکیه هست ، رسمی تره! . خوب این تجزیه طلبها تا حالا چه سهمی از شهروندی اون کشور داشتن؟ غیر از اینه که از تبعیض خسته شدن؟ باسیاستها و تصمیمات تحمیلی پس زده شدن؟ جمله "قبیلشونو خود مختار و سوریه رو تجزیه کنن" ساده سازی مسئله و کودکانه هست، مثل حرف جوجه بسیجی های بی تحلیل، که مثلا میگن:"معترضین ضد انقلاب هستند،" و باور دارن که زندانی سیاسی وجود نداره و همشون معتاد و دزد بودن دسگیر شدن.
    10
    15
    جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    sikan - موناکو، فرانسه
    گروههای تروریستی بزرگترین ضربه رو به خود کردها زدند اون از عراق که به فضاحت کشید این از ایران که موجب سرکوبی و خفقان شده و حتی حرکات مدنی سایر اقوام نیز ضربه خورده اون از ترکیه که از فرصتهای مدنی بدست اومده در طی سالها تروریستها سواستفاده کردند نتیجه مشت آهنین ترکیه بود که الان نه تنها هیچ عملیات نظامی رو پ ک ک نمیتونه انجام بده دنبال سوراخ موش میگرده اونم از سوریه شما اگه خواهان حضور ارتش سوریه بودید چرا 2012 عفرین رو اشغال کردید بزهای کوهی ابله فقط به مردم کرد ضرر میرسونید وگرنه با کلاش و نارنجک نه کاری در عراق نه ایران نه ترکیه نه سوریه پیش نخواهید برد چی دارید که میخواهید استقلال بگیرید نفت کرکوک که اونم مثل موش انداختنتون بیرون
    8
    8
    جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    تورکم - اردبیل، ایران
    از عملیات تورکیه برای تامین امنیت هشتاد میلیون شهروند تورکیه و میلیونها توریست که به تورکیه مسافرت می کنند و نیز تامین امنیت خاورمیانه و تانین امتیت مردم عفرین در برابر تروریستهای مزدور ی پ گ خوشحال هستم و خمایت میکنم مردم سوریه نه اسد را میخان نه تروریستهای پکک را ارتش ازاد سوریه که با دولت تورکیه همکاری میکنه مورد تایید اکثریت مردم سوریه است اما پکک و یپگ مورد حمایت ملت سوریه نیست
    15
    8
    جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    این کهیر کرد زاده میگفت یگانه سندبادان جنگجوی کرد ارتش تروکیه رو محو میکن. رفتن از اسد آویزون بشن. چی شد پس. کمی عاقل و واقع بین باشید به خدا برای خودتون هم خوبه و از طرفی اعصاب بقیه رو هم خورد نمیکنید. انقدر با توهمات و زیاده خواهیها خودتون رو آزار ندید دیگه.
    5
    4
    جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش
    این عمیلیات نظامی بهم زدن منجلابی است که ریشه در تاریخ دارد. جنگ فاصله ملت کرد را با ترکیه بیشتر و آخوندها در پشت جبهه مشغول بشکن زدن هستند.
    0
    2
    جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.