محمد محمدی گیلانی؛ مدال عدالت برای فرزندکشی

 آیت الله محمد محمدی دعوی سرایی که در تاریخ سیاسی معاصر به محمدی گیلانی شهرت دارد ،در سال های پیش و پس از انقلاب از جمله روحانیان بسیار نزدیک به آیت الله خمینیو از شاگردان او به شمار می آید.
آیت الله «محمد محمدی دعوی سرایی» که در تاریخ سیاسی معاصر به «محمدی گیلانی» شهرت یافته است، در سال های پیش و پس از انقلاب، از جمله روحانیان بسیار نزدیک به روح الله خمینی و از شاگردان او به شمار می آمد.
 
پس از پیروزی انقلاب، به دستور آیت الله خمینی مسوول تشکیل دادگاه های انقلاب شد و از آن پس، سمت هایی چون حاکم‌ شرع‌ و ریاست‌ دادگاه های‌ انقلاب‌ اسلامی،عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌، نماینده‌ آیت الله خمینی در دانشگاه‌ها و رییس شورای‌ مرکزی‌ نمایندگان‌ ولی فقیه در دانشگاه ها را برعهده داشته است. ریاست‌ هیأت‌ عفو آیت الله خمینی و عضویت در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام، شورای‌ بازنگری‌ «قانون‌ اساسی» و سه‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری به نمایندگی از تهران، هم چنین ریاست دیوان عالی کشور را هم باید به این لیست اضافه کرد.
 
محمدی گیلانی در شمار روحانیانی قرار داشت که به صراحت بر سرکوب و کشتار اعضای گروه های چپ و «سازمان مجاهدین خلق» در رویدادهای پس از خرداد سال 60 تاکید می کردند.
 
دوم و سوم تیرماه سال 60، تنها دو سه روز پس از اوج گرفتن درگیری میان هواداران سازمان مجاهدین خلق و طرف‏داران آیت الله خمینی، این محمدی گیلانی بود که طی اظهاراتی شدیداللحن گفت: «تظاهرات علیه جمهوری اسلامی یعنی تظاهرات علیه رسول الله، یعنی جنگ با خدا و هر کس که در مخالفت با حکومت در این تظاهرات شرکت کند، حتی اگر هیچ کاری هم نکرده باشد، از نظر جمهوری اسلامی حکم یاغی و محارب در مورد او صدق می کند و جزایش مرگ است. اگر در خیابان یکی از این ها مجروح شده باشد، باید او را تمام‎کش کرد.»
 
از دیگر سخنان تند او که شهریور سال 60 در مطبوعات منتشر شده اند، این جمله او است: «محارب بعد از دستگیر شدن، توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود و کیفرش همان است که قرآن گفته؛ کشتن به شدید‌ترین وجه، حلق آویز کردن به فضاحت‌بارترین حالت ممکن. تعزیر باید پوست را بدرد، از گوشت عبور کند و استخوان را درهم شکند.»
 
باوجود همه پیوندهای محمدی گیلانی با حکومت تازه استقرار یافته جمهوری اسلامی در سال 60، دست‏کم دو پسر او در سال های پیش و پس از انقلاب از هواداران سازمان مجاهدین خلق بودند. به همین دلیل، در جریان بازداشت های گسترده پس از خرداد 60، پسران حاکم شرع حکومت اسلامی نیز بازداشت شدند.
محمدی گیلانی و لاجوردیجزییات کشته شدن و اعدام فرزندان محمدی گیلانی تاکنون آشکار نشده است. اما چنان که برخی مطلعان روایت می کنند، با وجود نگرانی آیت الله محمدی گیلانی درباره فعالیت سیاسی پسرانش و البته خشونت بی چون چرای او علیه اعضای گروه های سیاسی مخالف، «اسدالله لاجوردی» و تیم های تحت امر او بودند که دو پسر محمدی گیلانی را بازداشت و بلافاصله اعدام کردند.
 
روایت دیگری که «محمدرضا سرشار»، از نویسندگان نزدیک به جناح حاکم نقل کرده اما متفاوت است. او نوشته است آیت الله محمدی گیلانی زمانی که در راس دادگاه های انقلاب بود، دو تن از پسرانش را به سبب فعالیت های «ضد انقلابی»، شخصا به اعدام محکوم کرد.
 
محمدرضا سرشار به خاطر صدور حکم اعدام دو فرزند محمدی گیلانی، از او به عنوان «ابر مرد» و «روحانی پیرو واقعی علی» نام برده و نوشته است:«]هنگامی که[ محمدی گیلانی استنکاف ماموران تحت امر خود را از اجرای این حکم - لابد از نظر خودشان مهیب - دید، برخاست تا به دست خود این حکم را اجرا کند و تنها در این هنگام بود که آن ماموران - برای آن که پسرانی به دست پدر خود اعدام نشوند- به ناچار تن به اجرای این احکام دادند.»
 
روزنامه «ابتکار» نیز در تابستان سال 89 در گزارشی نوشت که تنها یک پسر آیت الله محمدی گیلانی با حکم پدر به مجازات رسیده و اعدام شده است.
 
این روزنامه البته سرنوشت دو پسر دیگر محمدی گیلانی را نیز این گونه روایت کرده است: «]محمدی گیلانی[ سه پسر داشت که اوایل انقلاب از اعضای مجاهدین خلق بودند. پسر اول و دوم آیت الله گیلانی، یکی در تصادف و دیگری در درگیری‌های خیابانی کشته شدند اما پسر سوم با حکم پدر اعدام شد.»
 محمدی گیلانی پس از انقلاب به دستور آیت الله خمین مسئول تشکیل دادگاه های انقلاب شد و از آن پس سمت هایی چون حاکم شرع و ریاست دادگاه های انقلاب اسلامی را داشتمحمدی گیلانی چهره ای دو گانه در نزد حامیان و مخالفان یافته است چنان که حامیان حاکمیت چون محمدرضا سرشار، از او به عنوان ابرمرد یاد می کنند و مخالفان، او را یک روحانی تندرو و صادر کننده حکم اعدام صدها تن از اعضا و هواداران گروه های سیاسی مخالف در سال های 60 و پس از آن می دانند که در فردای پیروزی انقلاب نیز حکم اعدام بسیاری از چهره های حکومت پهلوی را صادر کرده بود.
 
وقتی شنبه ششم تیرماه 88، «محمود احمدی نژاد» به همراه «غلامعلی دری نجف آبادی»، «غلامحسین محسنی اژه ای» وزیر وقت اطلاعات، «حسین مفید» رییس وقت دیوان عالی کشور و «احمد قدیریان» که در اوایل دهه 60 معاون اسدالله لاجوردی در دادستانی انقلاب تهران بود، به منزل محمد محمدی گیلانی رفتند تا «نشان درجه یک عدالت» را به او اعطا کنند، احمدی نژاد در آن جلسه گفت: «آیت‌الله محمدی گیلانی شخصیتی است که عدالت را از خود شروع کرد و ابتدا آن را درباره خود اجرا کرد و از این رو توانست منشا خدمات بزرگی به نظام اسلامی و انقلاب باشد. در غیر این صورت محال بود که گروهک‌های ضد عدالت ریشه‌کن شوند.»
 
او در عین حال گفت:«در حال حاضر اندیشه و روش آیت‌الله گیلانی‎ها در قوه قضاییه جاری شده ‎است.»
محمد گیلانی شهریور سال 93 درگذشت و تاکنون اظهارنظر، نامه و سندی از او منتشر نشده است که نشانه پشیمانی وی از کشته شدن و اعدام پسرانش باشد. 

 منابع:
 
1. آیت الله محمدی گیلانی،مصاحبه تلویزیونی،مرداد 1360
 
2.آیت الله محمدی گیلانی،کیهان، 28 شهریور 1360
 
3.محمدرضا سرشار، فرزندان و داراییها،دو وسیله آزمایش مومنان،17 مرداد 1388،سایت شخصی محمدرضا سرشار
 
4.روزنامه ابتکار،20 تیر 1389
+16
رأی دهید
-122

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان

    «تظاهرات علیه جمهوری اسلامی یعنی تظاهرات علیه رسول الله، یعنی جنگ با خدا و هر کس که در مخالفت با حکومت در این تظاهرات شرکت کند، حتی اگر هیچ کاری هم نکرده باشد، از نظر جمهوری اسلامی حکم یاغی و محارب در مورد او صدق می کند و جزایش مرگ است. اگر در خیابان یکی از این ها مجروح شده باشد، باید او را تمام‎کش کرد.» کاملا صحیح گفت و مو به مو از آن قران قهقهرایی پیروی میکرد، پس با این حساب، میتوان از این ضحاکان خون آشام توقع رفراندم و سلب قدرت داشت؟! زهی خیال باطل!
    38
    85
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    عنایت کردید؟ کل مطلب را خواندید؟ این تخم شرارت و ولد کثیف حسن ابن علی را گوش کرده و کارهایش را خواندید؟ بچه های خودش را هم کشت! مثل جنتی که بچه خودش را تحویل داد. از میان اینها آن قدوسی سعادت داشت و در مستراح به زیرش بمب گذاشتند و با حضرت مدفوع محشور شد! خواندید؟ تعزیر باید پوست را بدرد، از گوشت عبور کند و استخوان را بشکند!! شما به این کثافتها و خدایشان باور دارید؟ به اینها باور ندارید ولی به خدایشان چرا، مگر نه؟ فرق اینها با خدایشان چیست؟ فرق خدایشان با خدای شما چیست؟! خدای شما سه پستان است؟! بیرون نمیاید؟! اگر بیرون نیامد که با گیلانی محشور میشوید! بعله. تعزیر اسلامی!! اسلام! عجب!
    46
    80
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    این کله خَر بى همه کس و اون حسنى امام جمعه سابق و مسخره و پفیوز رضائیه که خوشبختانه هر دو به زباله دان تاریخ پیوستند ، در حقیقت اوراق حقیقى جنایات رژیم اسلامى شیعه بودند! پسران این دو درنده خو که بدست و حکم اینها کشته شدند بطور یقین فرزندان واقعى این بى ناموسها نبودند و نتیجه ناخنک مردان غریبه به همسران این دو کثافت بوده که به این وسیله انتقام ، گرفته اند! لعنت به روح کثافت اول خمینى دجال و بعد این دو و دیگر درندگان و خون آشامان رژیم !
    12
    59
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    راست میگه والا,,فرزند ناخلف یه ننه و 10بابا زنده موندن نداره
    14
    47
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش

    ابر الاغ بهترین واژه ای است که میشود به این حیوان اطلاق کرد
    8
    67
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    herkool - تهران، ایران

    لقمه حروم خرده مثل این عجوزه و آن لاجوردی کریه منظر، فرشته بر نمیاد، خدا هم تا ثانیه آخر بنده ا‌ش را می‌بخشد این شمر‌ها نمیبخشند، لعنت خدا بر این ظالمین
    15
    53
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

    خیلی فکر کردم بتونیم یک شخصیت تاریخی مانند مغول و نادر و استالین و سلطان سلیمان پیدا کنم ولی دیدم اونا فقط یک پسرشون را کشتند و بعد هم پشیمون شدند و اونم تازه با دسیسه دشمنانشان. خدا تاریخ در باره اینا چی مینویسه.
    8
    48
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    خدا لعنتش کنه! :o
    11
    58
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۵
    گربه_سگ - لوزان، سوییس

    وقتی خودت رو در حد خدا بدونی...حتما هر کی هم مخالفته...میشه محارب.
    3
    41
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::Pezhman - وین، اتریش: بیچاره الاغ!انسان در کل وحشتناکتر از هر حیوانی است. اصلا حیوان وحشتناک‌میشناسی؟! من بدترین فحشی که میخواهم بدهم میگویم: انسان! آرام!
    16
    10
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - آخن، آلمان
    اینها به فرزندان خود حتی رحم نمیکنند . حـ...‌های لعنتی . ولی این یک طرف قضیه است طرف دیگر داستان کثیف بودن سیاست و تعصب تحجرانه ای است که انسانیت از وجود ادمی پاک میکنه به نحوی که حتی کشتن فرزند را در راه ایدئولوژی را که به ان اعتقاد دارد را میسر میکنه
    1
    19
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.