قرارداد ۱۶ میلیارد دلاری امارات به ایرباس ای‌۳۸۰ جان دوباره بخشید

شرکت هواپیمایی امارات در حال حاضر ۱۰۱ فروند هواپیمای ایرباس ای-۳۸۰ دارد و ۴۱ فروند دیگر نیز قبلا سفارش داده بود.شرکت هواپیمایی امارات با عقد قراردادی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با ایرباس برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌۳۸۰، به خط تولید این هواپیماهای پهن پیکر تولیدی آن شرکت اروپایی جان دوباره بخشید.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بزرگترین خطوط هوایی خاور میانه اعلام کرد با ایرباس برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌۳۸۰، با گزینه خرید ۱۶ فروند دیگر در صورت نیاز، توافق کرده است.
 
این مدل جدید هواپیماهای پرظرفیت ایرباس، برخلاف پیش بینی‌ها، با استقبال چندانی روبرو نشده است. قیمت فروش آن ۴۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار است، که خریداران اغلب خواستار کاهش آن بوده‌اند.
 
علاوه بر قیمت بالا، ظرفیت بالای این هواپیماها که فروش بلیت و پر کردن صندلی‌های آن را برای برخی شرکت‌های هواپیمایی دشوارتر می‌کند، دلیل دیگر عدم استقبال از ایرباس ای‌۳۸۰ عنوان شده است.
 
عدم وجود باند مناسب در برخی فرودگاه‌های جهان برای فرود این هواپیمای عظیم الجثه هم به دلایل ناکامی غول هواپیماسازی اروپا برای فروش این محصول، که بابت تولید آن به خود می‌بالید، افزوده است.
 
شرکت ایرباس تنها ۱۵ فروند از این مدل هواپیماها را در طول سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) فروخت و چند روز پیش اعلام کرد که اگر نتواند با امارات به توافق برسد، خط تولید ای‌۳۸۰ را متوقف خواهد کرد.
 
پیش از برگزاری نمایشگاه صنایع هوایی دوبی در آبان ماه، گزارش‌هایی از یک قرارداد عمده فروش هواپیماهای ای‌۳۸۰ منتشر شده بود و بسیاری فکر می‌کردند خطوط هواپیمایی امارات طرف آن خواهد بود.
 
اما این رقیب آمریکایی ایرباس بود که در نخستین روز از برگزاری آن نمایشگاه یک قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری را برای تحویل ۴۰ فروند هواپیمای بوئینگ «۱۰-۷۸۷ دریم‌لاینر» با شرکت امارات منعقد کرد.
 
شرکت هواپیمایی امارات در حال حاضر ۱۰۱ فروند هواپیمای ای‌۳۸۰ دارد و ۴۱ فروند دیگر نیز قبلا سفارش داده است.
 
در اختیار داشتن تعداد بالای بوئینگ ۷۷۷ و ایرباس ای‌۳۸۰ باعث شده است که خطوط هوایی امارات – که مرکز آن در دوبی مستقر است – بزرگترین دارنده جامبو جت‌های مسافری در جهان لقب بگیرد.
+20
رأی دهید
-9

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.