رونمایی از «کشتی قرآنی مطلا» در قم؛ واکنش منفی کاربران فضای مجازی

کشتی قرآنی مطلا سه متر طول، یک متر عرض و یک متر ارتفاع دارد. نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان قم روز چهارشنبه ۲۷ دی از یک کشتی قرآنی مطلا رونمایی کرد، اثری که قرار است در نهایت به حرم امام سوم شیعیان اهدا شود.
 
اما ساخت این اثر که هزینه آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده، با واکنش منفی برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است که از نابسامانی‌های اقتصادی کشور مثال می‌آورند و خواستار حل‌وفصل این نابسامانی‌ها به جای صرف هزینه بر روی چنین پروژه‌هایی هستند.
 
برخی کاربران نوشته‌اند که هزینه ساخت چنین اثری ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.
 
خبرگزاری‌های ایرانی تصاویری از آیت‌الله محمد سعیدی متولی حرم فاطمه معصومه و نماینده رهبر جمهوری در استان قم منتشر کرده‌اند که او را کنار این کشتی مطلا همراه با علی اصغر موسویان، خالق این اثر، نشان می‌دهد.
 
به گفته آقای موسویان، این کشتی سه متر طول، یک متر عرض و یک متر ارتفاع دارد و روی بدنه آن متن قرآن با خطوط ثلث، شکسته نستعلیق و خط نستعلیق کتابت شده است.
 
وی همچنین عنوان کرده که در دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و پس از توصیه او مبنی بر «نوآوری در آثار هنری» انگیزه ساخت چنین اثری را پیدا کرده است.
 
علی اصغر موسویان پیش از این نیز یک قرآن مرقع طلا کتابت کرده بود که آن نیز در نهایت به حرم امام اول شیعیان در نجف عراق اهدا شد.
 
وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده که این اثر بر روی کشتی چوبی طراحی و ساخته شده، اما جنس قرآن حک شده بر آن از برنز و طلاست. وزن تقریبی اثر نیز ۷۰ کیلوگرم برآورد شده است.
 
رونمایی از این کشتی به فاصله کوتاهی از اعتراضات سراسری در ایران انجام گرفته است، اعتراضاتی که با شعارهای اقتصادی در مشهد آغاز شد اما به سرعت سراسر کشور را فراگرفت و شعارها نیز حکومت جمهوری اسلامی و رهبری آن را هدف قرار داد.
 
از این رو ساخت این کشتی انتقاد شدید برخی از ایرانیان را به دنبال داشته است.
کاربری در توئیتر با اشاره به ماه‌ها عدم پرداخت حقوق کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و اعتصابات آنها نوشت: «حضرت علی یکی از استاندارانش را فقط به دلیل اینکه در مهمانی ثروتمندان شرکت کرده بود عزل کرد! حالا نماینده ولی‌فقیه در قم قرآن مطلا در کشتی مطلا رونمایی می‌کند! در همین حال کارگران نیشکر هفت‌تپه باید طلای زنان‌شان را بفروشند و غذا بخرند!»
کاربری دیگر به اسم مهدی شافی نوشته: «رکوردبازی با قرآن و معارف سالهاست رایج است. همه چیزمان دکوری شده دین دکوری، قرآن دکوری، نهج‌البلاغه دکوری، احکام دکوری».
 
یک کاربر هم به اسم دلوچا از این ماجرا چنین انتقاد کرده: «در مملکتی زندگی می‌کنیم که کارگرش هر شش ماه حقوق نمی‌گیره، بچه هشت ساله دست‌فروشی می‌کنه و فقر از سر و روش می‌ریزه بعد با پول همین ملت می‌رن قرآن‌مطلا می‌سازن».
توییت کاربری به اسم سیدمحمود رضوی نیز چنین مضمونی دارد: «مردم نان شب ندارند، قرآن‌مطلا رونمایی می‌شود! خوب شد که مشخص شد از قم تا تهران، از علما تا زعما همه ماشاء الله از درد مردم بی‌اطلاعند».
 
پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز از این کشتی بازدید کرده بود که تصاویر مربوط به آن نیز اکنون در شبکه‌های اجتماعی مدام بازنشر می‌شود.
+88
رأی دهید
-58

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۷
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد

    یا علی مدد: چونکه این کشتی جنسش از طلاست و بخاطر جنس مرغوبش؍لطفاهمگی سوار شید بروید به سمت دریای چین.
    18
    66
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان

    ننگ بر اسلام ایرانی! نظر آخرین معترض در این گزارش دالی بر صحت دردم که از اسلام بیوجدان و بیفرهنگ ایرانی مینالم!
    19
    70
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان

    کشتی قرآنی مطلا سه متر طول، یک متر عرض و یک متر ارتفاع دارد......اینو به یک مردار عرب هدیه میکنند؟! یعنی برای چپاول این مزدورهای عراقی سقط پرست مرزی قائل نشدند؟ یک نیم نگاهگی به جامعه بیندازتید ملت همه چیزشو فروخت،با پوا این کشتی طلا چند هزار زلزله زده را میشد اسکان داد؟واقعا نه شرف داری نه خدا دارید و نه مسلک!،راستی چرا ملت ایراین انو قبول میکنه؟ عراق غرامت جنگی بدهکاره نه طلبکار،سوریه،یمن،لبنان،عراق پاکستان،افغانستان،سرخ پوستهای امریکای جنوبی و کانادا و مادر چاوز کافی نبودند این مردار سوم مرسه پرستان جهان هم شد سر خر برای ملت اخوند زده ایران!
    17
    81
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    ZSpersia - سئول، کره جنوبی

    واقعا متاسفم که میبینم این همه بدبخت و بیچاره داریم ولی سران مملکت ما میان همچین چیزی میسازن با همین پول میدونید چند نظر میتونن ازدواج کنند?ا
    13
    62
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    رهبران دینی نظام اخوندی مثل کودکانی می مانند که علاقه به اسباب بازی زیاد دارند. درست کردن اینگونه چیزها مثل این کشتی و قرار دادن ان در حرم امام سوم فقط برای این است که نظر زیارت کننده ها و باز دید کننده ها به حرم امام سوم بیشتر شود .
    17
    53
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ofogh919 - تهران، ایران

    دکل نفتی به اون بزرگی گم شد این که عددی نیست؟
    23
    61
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    انقدر این کتاب خشن و مسخره است که با طلاکاری هم درست بشو نیست ...در ایران عزیز انسانهایی هستند که ماه ها منتظر وام سه میلیونی هستند و این بی وجدانها کتاب اعراب را طلاکاری میکنند ...ارزوی اکثر ایرانی ها نابودی اخوند و دین پلید، خشن و عقب مانده شان است
    27
    68
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    خرج که از کیسه ملت بود - تِر مالى به اون پول آسان بود!
    11
    58
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    حکومت ایران از گروهی ادمهای بیسواد، چاپلوس، احمق و دزد و ادمکش تشکیل شده است و از این گروه نبایست کار منطقی و درستی انتظار داشت.
    14
    68
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا
    [::scandal - برلین، آلمان::]. این اسلام ایرانی نیس، این روشنفکری دینیه عزیز! خیلیهام کشته مردشن.
    4
    12
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    [lll] - کپنهاگ ، دانمارک
    . مذهب یعنی ارتباط من با منیت .یعنی تاریکترین و عمیق ترین نقطه در وجودت. یعنی نفست.وقتی از این ارتباط سخن گفتی می شود تظاهر. تمام مذاهب کشکی از قدیم تا الان از جمله اسلام و مسیحیت و یهود. همیشه ابزاری بوده در دست قدرتمندان و سیاستمداران روز خود برای کنترول جوامع.حال منظور شما را درک نمیکنم اسلام ایرانی! که می گوید یعنی چه یعنی اسلام در افغانستان و یا عراق و یا عربستان درست هست؟ اگر نگاه کنید میبینی که تمام جوامعی که پیرو یک مذهب به صورت کور کورانه هستند .همیشه دچار بدترین استسمارها و بدبختی قرار گرفتن.ایا فکر میکنی جوامع درک درستی از مذهب دارند؟مگر در همین کتوب مذهبی از زبان خدا نمیگوید من تو را از گل سرشتم و از روح خود در تو دمی دم.همیشه و همه جا با تو هستم . از رگ گردن به تو نزدیکترم. نظاره گر اعمالت هستم. عزیز دل برادر خدا چیزی نیست جز نفس خودمان. پس اگر من و تو و همه بشریت دروغ نگوییم و مال همدیگر را نخوریم ظلم نکنیم و کار پسندیده کنیم. اینجاست که روح خدا کامل میشود . اینجاست که زمین به بهشت تبدیل میشود. و دیگر احتیاجی به بهشت دروغین نیست.
    3
    11
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
    این هزینه ها برای اعتقاد نیست که یقین داشته باشید اعتقاد اینها به دین و پیغمبر بیشتر از اعتقاد کسانی که اینجا به دین و پیغمبر فش و بد و بیراه میدن نیست. این هزینه ها صرفا جنبه تبلیغاتی داره و بس.
    3
    10
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    اگر هزینه صرف شده ، شخصی بوده و بنا بر خواست اشخاص پرداخت شده، حرکتی زیبا و قابل احترامه و غلط کردن اضافه به کسی نیومده . اما اگر یک ریال از جیب بیت المال بوده حرکت زشت و ناپسندیه
    54
    6
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان
    روزی فرا خواهد رسید که همه شما با این کشتی نمادین بقعر دریا فرستاده خواهید شد. اگر آبزیان دریا شما را ب پذیرند.!!!
    3
    18
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ofogh919 - تهران، ایران
    خواندن این داستان خالی از لطف نیست. آقا محمد خان قاجار، قرآنى به خط میرزاى تبریزى که خطاط معروفى بود با جلدى که به یاقوت و الماس و زبرجد و سایر سنگ هاى گران بها تزئین شده بود به رسم هدیه براى بحرالعلوم ارسال کرد. ◽️وقتى قرآن را آوردند که به ایشان برسانند درب منزل را زدند با کوبیدن حلقه در بحرالعلوم خود پشت درب منزل آمد و در را باز نمود، در حالى که دست مبارک آن بزرگمرد بالا و قلم به دستشان بود. ◽️خطاب به آنان فرمود: چه کار دارید؟ گفتند: حضرت سلطان ، قرآنى براى شما فرستاده اند استاد نگاهى به جانب قرآن نمود و گفت : این زینتها و دانه ها چیست که بر جلد آن نصب شده است ؟ عرض شد: اینها سنگهایى گرانبهاست که جلد قرآن را با آنها تزئین نموده اند. ◽️گفت: چرا بر کلام خدا چیزى آویخته اید که باعث زندانى شدن و تعطیل آن مى گردد؟ آنها را از جلد قرآن جدا کنید و بفروشید و قیمت آن را، میان مساکین قسمت کنید. ◽️عرض کردند: قرآن را که با خط خطاطى معروف است و ارزش زیادى دارد قبول فرمایید. گفت: قرآن را هرکس آورده نزد او باشد و آن را تلاوت نماید. این را فرمود و در منزل را بست.
    9
    8
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - انکارا، ترکیه

    [::arian1 - ابادان، ایران::]. کی پاکه ؟ تو پاکی ؟سواد کافی داری ؟ دزدی حتی توی کار نکردی؟پس برو سهمت رو طلب کن توی ایران هم که هستی چه بهتر . ولی فیلم زاپاتای ایلیا کازان رو که دیدی که ؟میدونی خود زاپاتا داشت تو همون دام بیشرم بودن می افتاد؟خیلی دوست دارم کسایی که پشت کامپیوتر اولدرم بلدرم میکنن روزی بشن یه کاره مملکت بعد ببینم چیکارهای بدتری که نمیکنن
    26
    1
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - انکارا، ترکیه

    [::Iranemaa - قم، ایران::]. دوست خوب ولی نادان من. کلمه های اکثر . همه . سه چهارم مردم. معنی اینها رو یا نمیدونی یا نمیفهمی یا خودتو زدی به اون راه . فرض کنیم دین رفت به جاش چی میخوای بیاری؟ حرف از سکولار و اینا نزن که عقم میگیره چون حتا نمی دونی دقیقا یعنی چی. اگه چهار نفر بیان مدلل توضیح بدن سکولار چیه میفهمم چه قدر حالیشونه. تو هم که ایران هستی و بیکارچهار تا کتاب در این مورد و یک کتاب در مورد بار معنایی کلمات زبان بخون بعد نظر بده که کسی نتونه جلوتو بگیره.بعدش هم وقتی چیزی مینویسم مطمئن باش پیش ازاین در موردش خوندم که میام مینویسم اباریکلا.
    30
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان
    اون کشتی با اون ول عرض ارتفاع حقش بوود #اول حواله ناموس سازندش بعد ولی وقیه و دست اخر از اول تا اخر سقط شده مردار سوم دست اخر تمام هر ۱۲ مردار ۱۴ سقط شده ای که سا'دن اوار بر سر ملت!
    4
    21
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا
    [::مسافران - انکارا، ترکیه::]. ...فرض کنیم دین رفت، چی میخوای بجاش بیاری... دوست عزیز، بخش های دیگه صحبتتون رو کار ندارم، اما بعد از کنار گذاشتن دین از سیاست، لازم نیس چیز دیگه یی رو بجاشش وارد سیاست و دولت و مدیریت کشور کرد، سوادتم قبول دارم، اما بحث رو نپیچون. . علوم دینی رو اگه جزو علم به حساب بیاریم ، برای اداره کشور و سیستم بانک و صنعت و تولید، سواد به حساب نمیاد که به اون دوست دیگمون گیر دادی، اگه فک میکنی مرتضوی که مدیر بیمه بود و زهرا کاظمی رو کشت جزو آدمکشا نیس. من حرف و بحثی ندارم، ما بی سواد، شما کتابخون و با مطالعه،،،، در ضمن، یه رفراندوم با نظارت سازمان ملل برگزار کن تا معنی 3 چهارم و اکثریت برا هممون روشن بشه. گوود؟ وری گود!
    3
    9
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::باور عمیق - قم، ایران::]. ..،اگرهم شخصی بوده که برای خوش خدمتی به دربار حضرت آغا بوده هم از نظر همون اسلام درب و داغون شما گناه بوده!وقتی ملت بظاهر مسلمون گرسنه هست و فقر و فحشا بیداد میکنه توی ... پولدار هم حق نداری ازین شنگول بازیا دربیاری.میتونی لال باشی و حرف نزنی و بگی اومدی آب بخوری بری!کسی آدم حسابت نمیکنه
    2
    12
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    تو .. کی باشی که بخوای آدم حساب کنی یا نه
    14
    2
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - انکارا، ترکیه
    [::Dogisgod - مونرال، کانادا::]. اتفاقا تازه رسیدی به موضوعی که قصد من از بازگوکردنش همین بوده. دوست عزیز شما چه بخواهی چه نخواهی از سالیان دراز تا الان روحانیون بنحوی در مسند بوده اند ونمی شود به اسانی حذف کرد یک دلیل اینکه مردم برای اینکه پادشاهان رو قبول کنند روحانیون باید اونها رو تایید میکردن وخوب پادشاهی که خودش روحانی بوده باشه تا چهل سال قبل نبوده چراکه پادشاهها جنگجویانی بودند که در اثر مبارزه و کشتن رقبا یا سلسله های قبلی به قدرت میرسیدند و میدونستند که باید برای در قدرت موندن نظر روحانیون رو جلب کنن
    8
    0
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - انکارا، ترکیه
    [::Dogisgod - مونرال، کانادا::]. برای همین اونها مدام به ملایان متوسل میشدن تا هم حرف مردم عامی و رعیت رو از زبون اونها بشنون هم بهشون باج میدادن اونها هم در دربارهای مختلف پادویی میکردن(در سلسله های مختلف) و عملا تا زمان شاه پهلوی همین بود اما وقتی خودشون به قدرت رسیدن احتیاجی به کسی نداشتن که براشون نقش ملازم رو داشته باشه خوشون مخصوصا سیدهاشون احاول مردم عادی و عامی رو میدونسن و میدونن اما قدرت چیزیه که از هرکسی هیولا میسازه پس نمیشه بسادگی حذف کرد.
    8
    0
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - انکارا، ترکیه
    [::Dogisgod - مونرال، کانادا::]. برای همین اونها مدام به ملایان متوسل میشدن تا هم حرف مردم عامی و رعیت رو از زبون اونها بشنون هم بهشون باج میدادن اونها هم در دربارهای مختلف پادویی میکردن(در سلسله های مختلف) و عملا تا زمان شاه پهلوی همین بود اما وقتی خودشون به قدرت رسیدن احتیاجی به کسی نداشتن که براشون نقش ملازم رو داشته باشه خوشون مخصوصا سیدهاشون احاول مردم عادی و عامی رو میدونسن و میدونن اما قدرت چیزیه که از هرکسی هیولا میسازه پس نمیشه بسادگی حذف کرد.
    10
    0
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - انکارا، ترکیه
    [::Dogisgod - مونرال، کانادا::]. همین الانم تو اروپا می بینی درسته کمتر شده ولی باز مکاتب مختلف مذهبی در اتریش یا المان پا گرفته و می بینی جوونهای بیشتری میرن کلیسا(فقط ایندوکشور) راه حذفی در هیچ جا وجود نداره خود پوتین ارتدوکس سفت و سخته مذهب مال امروز دیروز نیست بشه اونطوری حذف کرد الان تو ایران بیش از پنجاه درصد خون مخلوط نژادهای مختلف از امیزش با روحانیون(یادت باشه اکثر شاهها یا درباریها چند تا زن داشتن و نوه هاشون هم ازدیاد نسل کردن)هستند ولی میگن ما ایرانی اصیل ایم حرف هم بزنی که اقا نژادها مخلوط شده بیا ثابت کن از روحانیون نیستی ادمو میزنن میکشن دوباره یه نسل بعد فرزندان روحانیها میان سرکار ولی با اسم و رسم دیگه یا با تیپ موجه دیگه مثل خیرخواه یا عکاس برجسته یا نقاش یا متخصص سینما.امیدوارم توضیح خوب بوده باشه
    10
    0
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا
    [::مسافران - انکارا، ترکیه::]. کاملا قبوله ومن هم 4 پاراگراف شما رو ، جواب سوال ساده خودم میدونم!
    1
    4
    جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    جهالت همواره تقدسات خود را با طلا میپوشاند تا چرندیات خود را زیر ارزش طلا پنهان هیچ حرف احمقانه ای زیر پوشش طلا ارزشمند نمیشود
    0
    3
    جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    [::pirzan e irani. تا حالی دیدی فورمول یک دانشمند ویا سخنی نیکو از یک فیلسوف را با طلا بنویسند ؟ نیازی نیست چون میگویند طلا که پاکه چه منتش به خاکه از این رو هرچی خرافات است را ملبس به طلا میکنند تا با ارزش جلوه کند.
    0
    4
    جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.