اعتراض به «بی‌عدالتی و قانون‌شکنی» در جذب فوتبالیست‌های سرباز

به باور هواداران تراکتورسازی، این تیم مثل دهه ۷۰ که از منابع اصلی توزیع بازیکن در فوتبال ایران بود، باید از نیروهای خود استفاده کند. تقسیم بازیکنان سرباز بین تیم‌های نظامی در فوتبال ایران و آسیب دیدن باشگاه‌های سازنده و تبعیض بین تیم‌های نظامی در جذب سرباز، بار دیگر خبرساز شده است.
 
در برخی موارد، فرایند جذب و انتقال بازیکنان سرباز، با قوانین فیفا مغایرت داد و حتی آیین‌نامه سازمان لیگ بر‌تر ایران نیز لحاظ نمی‌شود.
 
در آخرین نمونه، سه بازیکن باشگاه ذوب آهن اصفهان به طور ناگهانی در میانه فصل برای خدمت سربازی راهی باشگاه تراکتورسازی تبریز شدند.
 
این در حالی است که ذوب آهن قرار است به عنوان یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.
 
مدیرعامل ذوب آهن در برنامه ۹۰ گفت: آگاه بودیم که تا نیم‌فصل می‌توانیم از احسان پهلوان استفاده کنیم اما مهدی‌پور و دانیال اسماعیلی‌فر می‌توانستند تا پایان فصل بمانند.
 
سعید آذری تاکید کرد مهدی‌پور تا سال ۹۸ گواهی تحصیلی داشت و می‌توانست از معافیت تحصیلی استفاده کند اما متوجه شدیم پیشنهاد تراکتورسازی بالا‌تر از قرارداد ذوب آهن است.
 
او در توضیح اظهاراتش گفت: قرارداد مهدی‌پور با ذوب آهن بیش از یک میلیارد، قرارداد اسماعیلی‌فر هم ۸۵۰ میلیون تومان بود.
 
مدیرعامل ذوب آهن تاکید کرد اعتراض ما به نحوه گرفتن بازیکن است، زیرا این بازیکنان بدون هماهنگی و پیش از شروع نقل و انتقالات زمستانی در تمرینات تراکتورسازی شرکت کردند.
 
آذری از عادل فردوسی‌پور مجری برنامه ۹۰ پرسید: «آیا تربیت بدنی نیروهای مسلح چنین قابلیتی دارد که همه بازیکنان سرباز به یک تیم خاص بروند؟»
 
مرجع تصمیم‌گیرنده برای تقسیم بازیکنان سرباز، اداره کل تربیت بدنی نیروهای مسلح است. در آیین‌نامه سازمان لیگ اشاره شده که بازیکنان سرباز با مجوز این نهاد، حتی می‌توانند در باشگاه خودشان بازی کنند.
 
سعید آذری که خود از قهرمانان سابق وزنه‌برداری است، تاکید کرد: «طرف سوم با دخالت در قرارداد، بازیکن را تحریک به ترک قرارداد کرده و این مسئله را در مراجع بین‌المللی پیگیری خواهم کرد».
 
باشگاه‌ها چقدر از خروج ناگهانی بازیکنان‌شان به دلیل خدمت سربازی آسیب می‌بینند؟
 
آذری گفت: «باشگاه ما روی این بازیکنان سرمایه‌گذاری کرده و این بازیکنان طبق قوانین بین‌المللی به ما تعلق دارند. ما سه بازیکن به تراکتورسازی داده‌ایم اما هر سه با رباط پاره برگشته‌اند. غرامت ما را چه کسی می‌پردازد؟»
 
سردار مهرعلی باران چشمه به عنوان رییس تربیت بدنی نیروهای مسلح، بازیکنان سرباز را بین تیم‌های نظامی تقسیم می‌کند.
 
باران چشمه که خرداد امسال به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه باشگاه تراکتورسازی تبریز معرفی شد، پس از پخش برنامه ۹۰ با انتقادات گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی مواجه شده است.
 
او به خبرگزاری ایسنا گفت: در هیچ‌کدام از جلسات تراکتورسازی شرکت نکردم زیرا دیگر عضو هیات مدیره نیستم. هر بازیکنی که سرباز می‌شود وظیفه دارد خدمت کند.
 
از مهم‌ترین انتقاداتی که به باران چشمه می‌شود، شیوه غیر قانونی جذب بازیکنان سرباز، همچنین امتیاز ویژه برای یک باشگاه خاص است.
 
نیروی زمینی یا فجر سپاسی و ملوان بندرانزلی هم می‌توانند سرباز بگیرند اما در عمل و در تقسیم ستاره‌ها، همه بازیکنان مطرح به تراکتورسازی می‌روند.
 
مسئول تربیت بدنی نیروهای مسلح از پاسخگویی به انتقادات خودداری کرد و گفت بعداً توضیح خواهد داد.
 
برخی صفحات هواداری باشگاه تراکتورسازی تاکید کرده‌اند که تمایلی به برخورداری از امتیاز ویژه در جذب بازیکنان سرباز ندارند. زیرا حضورشان کوتاه مدت است و گاهی با تمام قوا بازی نمی‌کنند.
 
به باور بسیاری از هواداران تراکتورسازی که با نظامی شدن تیم محبوب‌شان مخالفند، تراکتورسازی مثل دهه ۷۰ که از منابع اصلی توزیع بازیکن در فوتبال ایران بود، باید از نیروهای خودش استفاده کند.
+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.