کاترین دونوو: مردان باید حق 'لاس زدن' با زنان را داشته باشند

کاترین دونوو در فیلم‌های کارگردانانی چون لوئیس بونوئل، فرانسوا تروفو و رومن پولانسکی بازی کرده است صد زن فرانسوی در نامه‌ای سرگشاده از آزادی‌های جنسی دفاع کرده و نسبت به ظهور ارزش‌های جدید اخلاقی هشدار داده‌اند. امضاکنندگان نامه گفته‌اند آنها از آزادی‌های جنسی دفاع می‌کنند که آزادی اغوا از جمله آنهاست.
 
کاترین دونوو، هنرپیشه سرشناس فرانسوی گفته است مردان باید آزادی لاس زدن با زنان را داشته باشند.
 
او یکی از صد زن فرانسوی است که در نامه سرگشاده‌ای در واکنش به رسوایی آزار و اذیت جنسی زنان نسبت به ظهور اصول جدید و سختگیرانه اخلاقی هشدار داده‌ است.
 
شماری از فمینیست‌های فرانسوی این نامه را محکوم کرده و امضاکنندگان نامه را متهم کرده‌اند که خشونت‌های جنسی را بی‌اهمیت جلوه داده‌اند.
 
این نامه از موج محکومیتی که پس از ادعاهای آزار و اذیت جنسی علیه هاروی واینستین مطرح شد راه افتاده ابراز تاسف کرده است.
 
آقای واینستین اتهام مربوط به رابطه جنسی بدون رضایت طرف مقابل را رد کرده است.
 
نامه زنان نویسنده، دانشگاهیان و هنرمندان فرانسوی روز سه شنبه در روزنامه لوموند منتشر شد.
 
کاترین می‌یه، نویسنده کتاب پرفروش زندگی جنسی کاترین م.، کاترین رب-گریه، نویسنده، کریستینه بویسون، هنرپیشه و شمار دیگری از نویسندگان، محققان و هنرمندان فرانسوی این نامه را امضا کرده‌اند.
 
امضاکنندگان نامه گفته‌اند آنها از آزادی‌های جنسی دفاع می‌کنند که آزادی اغوا از جمله آنهاست.
 
این نامه می‌گوید "مردانی بدون روند قانونی مجازات شده‌اند، حرفه و شغل خود را به خاطر لمس زانو یا بوسیدن فردی از دست داده‌اند."
 
نویسندگان نامه گفته‌اند "تجاوز یک جرم است اما تلاش برای اغوای کسی، چه مصرانه و چه ناشیانه جرم نیست."
هاروی واینستین متهم است که از موقعیت خود در صنعت فیلم سازی سواستفاده می‌کرده است این نامه می‌گوید "حرف زدن علیه سوء استفاده از قدرت شماری از مردان، مشروع و ضروری است اما محکومیت ثابت و دایمی باعث شده مهار آن از کنترل خارج شود."
 
به نوشته نویسندگان این نامه، چنین فضایی باعث شده تا در جامعه به زنان به عنوان "افراد بی‌قدرت و قربانیان ابدی" نگریسته شود.
 
آنها گفته‌اند: "ما به عنوان زن خودمان را بخشی از این جریان فمینیستی نمی‌بینیم که ورای محکوم کردن سوء استفاده از قدرت، به نفرت از مردان و جنسیت دامن می‌زند."
 
کاترین دونوو، هنرپیشه ۷۴ ساله فرانسوی پیشتر آشکارا علیه کمپین‌ها در شبکه‌های اجتماعی حرف زده است.
 
زنان و مردانی از سراسر جهان که آزار جنسی دیدند در شبکه‌های اجتماعی در کمپینی با هشتگ #من‌هم شرکت کردند.
+78
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    liberté - مونترال، کانادا

    ببین ما در ایران دغدغه امون چیه اینا در فرانسه چه دغدغه ای دارن.
    13
    67
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    بنده همیشه و همواره نوع تفکر و مانتالیتی فرانسویان را دوست داشته و ستوده ام. خط شکن، جسور و اخلاق شکن هستند. هشدارها را به موقع و اول از همه میدهند. دین را پشمک کرده و به محض اینکه بخواهید برایشان خط قرمز ندوین کنید یا رفتارشان را وزن کرده یا قضاوت کنید جمله معروفی را به شما میگویند: اخلاقیات راه ننداز!! الان هم دقیقا هشدار بجایی داده اند. من که همواره همکاران زنم را در کار میبوسم و با آنها شوخی های بدون مرز دارم، چندی است که سربسرشان میگذارم و میگویم: با احتیاط نزدیک شوید که چشمم ترسیده! این موج افراطی جدید در مورد سکس و سواستفاده سکسی دکان احمقانه و شوری شده است. حتی در بین حیوانات نیز اغوا گری رایج است و این مرد است که به سمت زن میرود. همین فرانسویها مثلی دارند که میگوید: مرد پیشنهاد میده و زن تصمیم میگیره. القصه، خوشحالم که باز هم این فرانسویان و هنرمندان زیبای فرانسوی هستند که هشدار میدهند: افراط نکنید وگرنه بدام تله های احمقانه و خلاف طبیعت با نام "اخلاقیات" خواهیم افتاد.
    12
    65
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان

    بخوبی بیاد دارم که یکمدت پیش چند تا از هزارپیشه های ایرانی "هر چند" بحق از آزار جنسی گله مند بودند که با نوشتن کامنت م که این امر را متاسفانه "جهانی" دانسته که در دنیای سینما متداول است، که هر خربزه میخوره باید پای لرزش بشنید (شغل هنرپیشه گی را انتخاب کردن) که با بمباران منفی گرفتن و تا اندازه ای محو شدن از مونیتور! ولی به همه ثابت شده تا بشر (آدم و حوا) است، این یک موضوع طبیعی است و چه بسا هستند مردانی که آنها هم دچار حمله جنسی از طرف جنس مونث شده (جوانی یادش بخیر)، ولی هیچگاه دست به شکایت نمیزنند و آنرا بامزه میپندارند و یکطوری هم از خود و خدای خود راضی! پس اگر از "مرزی" که طرف مفعول تعیین کرده، پا بفراز نگذارد که همان بهتر به آن ل ا س زدن کفا کنند که از طریق ل ا س زدن، خیلی زوجها با هم ازدواج کردند و دست به تولید و مثل پرداختند.
    4
    28
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    PAARISA - آمستردام، هلند

    لاس زدن یا تلاش برای اغوای کسی نه جرمه نه کار غیر اخلاقی , مشکل اینجاست که اون خانم هایی که قدرت اجتماعی و مالی خانم کاترین دونوو رو ندارن , اگر در مقابل یکی از این لاس زدن ها گفتن نه , یا اینکه امکان پیشرفت کاری آینده اون ها از بین میره یا شغل فعلی اون ها هم تحت تاثیر قرار میگیره , و این اسمش سوء استفاده آقایون از موقعیت هست و این جرمه ! هیچ مشکلی نیست اگر آقایی به خانمی پیشنهادی بکنه , در صورتی که اون خانم در تصمیم گیرش برای گفتن بله یا خیر , موقعیت آقا رو تهدیدی برای پیشرفت خودش نبینه
    10
    50
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    piki82 - تورین، ایتالیا
    همیشه همه جا گفتم که زیاد نباید زنها رو جدی گرفت و وارد این بحثها شد ! موجودات متغیری هستن که در کل نمیدونن چی میخوان ...همه چیز رو هم میخوان و هم نمیخوان :) نمونه ش همین بحث بالا !
    41
    33
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
    پیرى معلومه تو این سن هنوز آتیشش تُندِه ها!. تفکر جان بُدو که خوراک خودته! از آسمون میخواستى ، از زمین نازل شد! بُدو تا دست زیاد نشده !
    19
    27
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    [::piki82 - تورین، ایتالیا: متاسفانه اصلا با شما موافق نیستم. در زندگی که تا امروز کرده ام، زنها را همواره شجاعتر، روراست تر، با شهامتتر و صادقتر دیده ام. البته برای دیدن این صفات و خصوصیات باید با آنها صادق باشید. مردها، حیله گریها و ترسهایشان همواره حوصله مرا سر برده اند. اما همیشه همراه خوبی برای خانمها بوده ام. زنها مردها را در توهم جنس برتر نگاه داشته اند و این بزرگترین اشتباه تاریخی آنهاست. با مهر و شفقت.
    13
    36
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    حرف تقریبا درستی‌ کاترین دونوور میگه اما مرز لاس زدن را هم باید میگفت. مرد‌هایی‌ که با زور و سماجت و خشونت خودشون رو میخوان بچسبونن نباید شامل آزادی لاس زدن باشند. البته این گفته از دهان کسی‌ مثل کاترین دونوور که همیشه زندگی‌ سکسوال خودش رو پنهان میکرد کمی‌ جالبه. ایشان در هر مصاحبه به محض اینکه ازش راجع به مسائل سکسی زندگیش پرسیده می‌شه، مصاحبه رو قطع می‌کنه و بلند میشه میره.
    21
    18
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    محسن تنابنده - تهران، ایران
    من باهاش موافقم.دیگه گروهای فمنیستیم شورشو درآوردن.زنایی که مدعین هاروی واینستین بهشون تجاوز کرده،چرا همون زمان که مورد آزار قرار گرفتن صداشون در نیومده!؟چون میخواستن مشهور و پولدار بشن.حالا این گروهای فمنیستی افراطی انتظار دارن مردا همه مثل موجودات اخته و عقیم رفتار کنن و غریزه جنسی خودشونو به طور کامل سرکوب کنن.این خودش از اینور بوم افتادنه.
    9
    21
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد

    سارا برنارد هنر پیشه فرانسوی اینطور می‌گوید:در باره ما صحبت کنید،هر چه دلتان می‌خواهد بگویید،اما چیزی بگویید،زیرا سکوت نسبت به خود را توهین قلمداد می‌کنیم.
    6
    44
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    ۱)قریب به اتفاق مردم دنیا وقتی‌ عرصه را تنگ میبینند سر به آسمان بالا برده و دست نیایش می‌بندند،ولی‌ ما رکوردار هستیم هم انتظار وحی از گودال و چا ه را داریم و هم از بالا.قشر نادان ما برای به قدرت نشاندن سخن خود آیه میاورد، حسن و حسین را پیش میکشد و انتظاری غیر از این هم نیست.ولی‌ طبقه دانا قدم پیش گذاشته و برای انبیا تره خورد نمیکند بلکه ناموس خود را به میان می‌آ‌ورد،به ناموسم قسم!!مردمی که ناموس را مقدس می‌شمارد،هیچ چیز را برنمی تابد و اینجاست که آدرنالین وحشت غلغله می‌کند،باید تابوها را شکست،راحت در همه مسایل جنسی‌ سخن گفت و با کودکان خود راحت باشیم، و جرات اظهار علاقه را داشته باشیم.از قشنگیها از زاویه دید خود تمجید کنیم،حال از تمجید شما کمپلیمت(kompliment) تعبیر شود یا لاس زدن سخت نگیر.
    2
    36
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    بلوچ اسلو - اسلو، نروژ

    ۲)گویند در آوردن چاقو جرمش بیش از چاقو زدن است،پس اگر گفتن جگر جرم است و تابو! دل‌ را هم بگذار رویش تا مثل دنیا پیشرفته عادت کنیم و برای همیشه واژه ناموس و غیرت را دفن کنیم. و در انتها امیدوارم دوستان مرد ناموساً غیرتی نشوند و بد بیراه نگویند،زیرا مخاطبان بنده جگرکی‌ها هستند و در واقع فقط یک لاس است.بامید روزهای خوب و پر امید از راه دور دست تک تک شما را میفشارم.
    3
    38
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    piki82 - تورین، ایتالیا
    [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. بله صداقت و رو راستی و از همه مهمتر شجاعت رو هم میشه در همین قضیه مزاحمت جنسی سینماگران که جدیدا راه انداختن دقیقا دید که 20 سال پیش کارشون گیر بوده و راحت وا دادن تا به جایی برسن و حالا که خرشون از پل گذشته و معروف شدن شروع کردن به افشاگری ! :) من فکر میکنم شما زنها رو خوب نشناختی البته حق هم داری...چون منم نشناختم و خودشون هم خودشون رو نشناختن . اصلا پیچیدگی ندارن اتفاقا ! شدیدا متغیر و بی ثبات هستن ..همین :) البته بحث این نیست که کی خوبه و کی بد !
    11
    5
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
    [::PAARISA - آمستردام، هلند::]. کاملاً با اظهارات شما در این خصوص موافقم! نزدیک شدن و هدف قرار دادن و بقولى لاس زدن ، سرشت و ذات طبیعى جنس نر هست ! چه در انسان و چه در حیوانات! متاسفانه آقایون اغلب خطوط قرمز یا بهتره بگویم مرزها را رعایت نمى کنند و بعضاً مشکل آفرین میشوند! خانوم دونوو هم منظورش حق لاس زدن در یک چهارچوب و قاعده محترمانه بوده! پیروز باشید!
    1
    14
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::piki82 - تورین، ایتالیا: دوست عزیز و محترم. ما از سلبریتی ها صحبت نمیکنیم. شهرت سرتاسر حیله گری و آلودگی است. تنها و تنها صرف آنکه شما آدم شناخته شده و مشهوری باشی دیگر سادگی و شفافیت وجود ندارد. همینجا و در همین سایت شما اگر چهار تا کامنت شفاف و صریح بدهی، کسی جوابت را نمیدهد اما ۲۰۰ تا منفی به کامنتت میدهند. اما بیا و یک شعار بده! همه برایت چهچهه میزنند. عنایت دارید؟ ما از مردمان معمولی که هستیم صحبت میکنیم. مشاهیر و سلبریتی ها همه و همه آلوده و پر پیچ و خم هستند. در غیر اینصورت شهرت نداشتند. نه؟ با ارادت و دوستی.
    3
    14
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::piki82 - تورین، ایتالیا: دوست ارجمند و محترم. ما از سلبریتی ها صحبت نمیکنیم. از خودمان و انسانهای معمولی حرف میزنیم. متاسفانه طبیعت شهرت و معروفیت همواره آلودگی و حیله گری بدنبال دارد. صرف داشتن شهرت انسان و ذهن انسان را بسیار مصنوعی و هراسیده میکند. این افراد و رفتارهایشان شامل حال گفتگوی ما نمیشود. بنده نیز بهیچ وجه درست و کامل نمیگویم و کلیه عقاید کلی غلط هستند. نگاهی بود که با هم تقسیم کردیم. با دوستی و مهر.
    5
    13
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    رقص پرواز - پراگ، چک
    [::piki82 - تورین، ایتالیا::]. دوست گرامی، شناخت انسان ها پیچیدگی های خاص خودش را دارد که در حین سادگی میتواند پیچیده باشد. در مورد زنان هم همینطور، به نظرم مثلا همانقدر که میتوانیم سازنده باشیم میتوانیم به شدت ویرانگر هم باشیم. همانقدر که قادریم باعث التیام دردی شویم و بی رحمانه مهربانی کنیم و آرامش را در خانه ها جاری سازیم میتوانیم با بی رحمی تمام خانه ای را به ویرانه ای تبدیل کنیم. با صداقت عشق میورزیم و دل میبندیم ولی اگر صداقت نبینیم براحتی هم دل میکنیم. اگر از روزگار و آدم ها عاصی شویم و عصیان کنیم که دیگر راه برگشتی نیست. و اینگونه رفتارها شاید از نگاه شما ویا بعضی ها متغییر و بی ثبات بودن قلمداد شود ولی به نظرم توانایی، جسارت و انعطاف پذیری بالای زنان را در موقعیت های مختلف نشان میدهد! خانم کاترین و دوستانش هم اینجا میگویند دوستم داشته باش و تمجیدم کن و گروهی دیگر میگویند، اما به حریمم تجاوز نکن! شاد باشید!
    5
    14
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::رقص پرواز - پراگ، چک: دوست ارجمند: شناخت کسی امکان ندارد.انسانها ماهیت ثابتی ندارند چرا که زنده هستند و زنده بودن یعتی تغییر و تحول دائم. در ثانی معلوم نیست چرا ما میخواهیم کسی را بشناسیم؟ بقول دوستی: برای آنکه بهتر سوارش بشویم! اما به نظر میاید که خودشناسی اولین قدم و آخرین قدم میتواند باشد. خودشناسی سختترین کار دنیاست. اما آنکس که خودش را شناخت و خواندن خودش را یاد گرفت، نوع انسان و خواندن انسان را یاد میگیرد و دیگر هیچ کتابی نمیخواند. با مهر و دوستی.
    4
    11
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    رقص پرواز - پراگ، چک
    [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. دوست گرامی، در واقع قصد ورود به بحث انسان شناسی نداشتم و صرفا با توجه به کامنت دوستمون که زنان را  بی ثبات و متغیر خواندند چند خطی در باب روحیات کلی زنان نوشتم که زنان یا حتی مردان به اقتضای شرایط، محیط و روحیات و خیلی فاکتورهای دیگر میتوانند موضع گیری های متفاوتی داشته باشند که دلیل بر بی ثباتی نیست. در مورد خود شناسی هم موافقم به قول مولانا انسان هر گرهی را می گشاید و هر موی را می شگافد اما خویشتن خویش را فراموش کرده است. روزگارتان شاد!
    1
    5
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.