ناآرامی‌های ایران؛ نماینده جمهوری اسلامی از آمریکا شکایت کرد

تظاهرات امروز حامیان حکومت در مشهد از همان میدانی آغاز شد که تظاهرات ضدحکومتی هفته گذشته شروع شده بود نماینده ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد از حمایت‌های اخیر رییس‌جمهور آمریکا از تظاهرات سراسری در ایران شکایت کرده است. هم‌زمان در مشهد و شهرهای دیگر ایران برای دومین روز حامیان حکومت علیه اعتراض‌های هفته گذشته به خیابان آمده‌اند.
 
غلامعلی خوشرو در این نامه اعتراضی به سازمان ملل متحد، آمریکا را به اقدام "مداخله‌جویانه" و به گفته این مقام "بی‌شرمانه" در امور داخلی ایران متهم کرده است.
 
در این نامه به "قتل" یک پسربچه ۱۲ ساله و پدرش اشاره شده که به گفته ایران توسط "نفوذی‌ها" در اعتراض‌های هفته گذشته کشته شده‌اند.
 
غلامعلی خوشرو می‌گوید ایران حق اعتراض شهروندان را به رسمیت می‌شناسد و تظاهرات و تحصن‌ها "تقریبا به صورت روزانه توسط گروه‌ها با منافع مختلف" انجام می‌شود و دولت ایران هم "نظیر تمام نظام‌های دموکراتیک مصمم به حافظت از این حق و نیز امنیت شهروندانش علیه اقدامات خشونت‌بار و خرابکارانه" است.
 
در تازه‌ترین واکنش‌ها به ناآرامی‌های ایران، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که به دنبال تحریم عوامل سرکوب معترضان در ایران هستند.
 
براساس آمار رسمی اعلام شده دست‌کم ۲۱ نفر در تظاهرات هفته گذشته در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند.
آقای خوشرو در نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته است که رییس‌جمهور آمریکا و معاون او در توییت‌های "مکرر مضحک" خود ایرانی‌ها را به اقدام خرابکارانه تحریک کرده‌اند.
 
به گفته نماینده ایران، اقدامات اخیر آمریکا با قواعد حقوق بین‌الملل در تناقض است. جمهوری اسلامی ایران گفته انتظار دارد "همه کشورها چنین سیاست خطرناکی را محکوم کرده و از دولت آمریکا بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد پایبند بماند."
 
یک روز پس از آن‌که فرمانده سپاه ایران اعلام کرد اعتراض‌های سراسری یا به گفته او "فتنه ۹۶" به پایان رسیده، شماری از حامیان حکومت در مشهد، شهری که اعتراض‌ها از آنجا شروع شد، به خیابان آمده‌اند.
 
روز گذشته هم تظاهرات حکومتی گسترده‌ای برای محکومیت اعتراض‌های هفته گذشته در ایران برگزار شد.
 
شب گذشته اعتراض‌های پراکنده‌ای در شهرهای مختلف ایران گزارش شد. بیشتر اینجا بخوانید : گسترش واکنش‌های بین المللی همزمان با 'ادامه اعتراضات' در ایران
عکسی از یک ویدئوی منتشر شده در توییتر که ظاهر اعترضات چهارشنبه شب در زرین شهر اصفهان را نشان می دهد خبرگزاری رویترز گزارش داد که اعتراضات چهارشنبه شب سیزدهم دی ماه پس از تاریکی هوا در شهر ملایر استان همدان روی داد و تظاهرکنندگان شعار می دادند: "ملت گدایی می کند، آقا (رهبر ایران) خدایی می کند."
 
ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده ظاهرا تظاهرکنندگان در نوشهر در شمال ایران را نشان می دهد که شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر می‌دهند. ویدئویی هم از تجمعی اعتراضی در میدان ۱۷ شهریور آمل پخش شده که در آن شعار "می جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می گیریم" شنیده می شود.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت که در ویدئویی که از نورآباد منتشر شده معترضان عکس های آیت الله خامنه ای را پاره می‌کنند هرچند زمان ضبط این فیلم معلوم نیست.
 
در شماری از این ویدئوها که فضای آنها متشنج است جوانان فریاد می زنند که نیروهای امنیتی را فراری داده اند.
 
روز چهارشنبه همچنین گزارش شد که سه مامور امنیتی در شهر پیرانشهر آذربایجان غربی در کنار مرز عراق کشته شده اند. سپاه پاسداران این سه نفر را "سربازان گمنام امام زمان" معرفی کرده است، که معمولا عنوانی برای اعضای وزارت اطلاعات است.
 
همزمان شماری از کاربران از توییتر خواسته اند حساب "تسنیم نیوز" نزدیک به سپاه پاسداران را مسدود کند زیرا با انتشار عکس های معترضان به دنبال شناسایی است.
+10
رأی دهید
-103

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    چرا این حکومت اینقدر دروغگوست؟ حکومت ایران تظاهرات و اعتراض را به رسمیت میشناسد؟؟؟ واقعا که مسلمانید و محدودیت های این دین باعث شده دروغگو و دورو باشید.
    7
    77
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان

    همش یه بازی بود مثل ٨٨ که راحت جمعش کردن ،متاسفانه ملت ساده لوح گول خودن و به خیابونها ریختن . هنوز متاسفانه مردممون توی سال ۵۷ گیر کردن و فکر میکنن که با خیابون ریختن و مامور کتک زدن و موتور آتیش زدن این نظامو میتونن عوض کنن . متاسفانه اینو نمیخوان درک کنن که هر چقدر بیشتر ظاهرات و زدو خورد بشه نظام قوی تر میشه .
    87
    3
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران

    جفتک از این خنده دار تر نمی تونستند بیندازند واقعاً. چهل سال با انواع و اقسام بی شرافتی که در تاریخ ایران سابقه نداشته این کشور را آشنا کردند بعد که گندش در میاد هی جفتک به آمریکا و اینور و انور می اندازند.
    1
    47
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا
    من به عنوان یک ایرانی از جامعه جهانی و از کشورهای ازاد و دمو کرات در سازمان ملل طرح تغییر نام جمهوری اسلامی حاکم بر ایران را به حکو مت اخوندی شیعه داعشی حاکم بر ایران به رای بگذارند چون این رژیم کلمه جمهوری و ایران را به گند کشیده است و واقعا مناسبترین نام در جامعه جهانی همان رژیم اخوندی شیعه داعشی است به رهبری خامنه ای البغدادی بی شرف
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا
    ضمنا اگر به رای گذاشتن تغییر نام جمهوری اسلامی ایران به رژیم شیعه داعشی حاکم بر ایران غیر ممکن است، از سیاستمداران و نمایندگان کشورها در سازمان ملل به جای استفاده از نام جمهوری اسلام ایران، از لفظ رژیم شیعه داعشی حاکم بر ایران استفاده کنند و مطمِئنا بعداز مدت کوتاهی خواهید دید که این نام چقدر برازنده این رژیم ضد بشری، خونخوار، تروریست ودیکتاتور است.
    0
    4
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    نماینده ایران .. خورد با مقام معظم رهبری
    0
    1
    جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.