اسرائیل: ایران شبه‌نظامیان فلسطینی را از راه آفریقای جنوبی جذب می‌کند

اسرائیل روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه اعلام کرد که توانسته است یک حلقه شبه‌نظامیان فلسطینی را متلاشی کند که مشکوک بودند توسط نیروهای اطلاعاتی ایران در بیرون از آفریقای جنوبی، آموزش می‌دیدند.
 
وکیل مظنونان دستگیر شده، این اتهام را رد کرده است.
 
سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل – شین بت - اعلام کرد سه فلسطینی از کرانه باختری پس از این که اعتراف کردند ماموریت‌های محول شده از ایران را دنبال می‌کنند، با اتهام جاسوسی و تروریسم روبرو شدند.
 
متهمان یاد شده همچنین گفته‌اند آماده‌سازی برای حملات انتحاری و پیدا کردن مجری طرح با موبایل‌هایی با سیم کارت اسرائیلی، از وظایفی بوده که این متهمان اعتراف کردند به آن‌ها محول شده بود.
 
شین بت در بیانیه خود گفته است: متهمان یاد شده یک مامور تماس داشتند که یک فلسطینی است که در آفریقای جنوبی زندگی می‌کند و توسط نیروهای اطلاعاتی ایران جذب و آموزش دیده است.
 
در این بیانیه هیچ اشاره‌ای نشده که آیا دولت آفریقای جنوبی از فعالیت‌های اتهامی به ایران خبر داشته یا نه، یا اینکه نشانی از جا و مکان این فلسطینی در آفریقای جنوبی را در اختیار دارد.
 
در آفریقای جنوبی، حس حمایت از فلسطینی‌ها قوی است ولی با این حال، دولت این کشور با اسرائیل در تماس و همکاری است. بیانیه اخیر شین‌بت، این اتهام را جدی کرده که شاید آفریقای جنوبی به مرکزی برای فعالیت‌های جاسوسی ایران تبدیل شده است.
 
در این بیانیه آمده است: «در جریان تحقیقات شین بت مشخص شد که وزارت اطلاعات ایران از آفریقای جنوبی به عنوان مکانی برای پیدا کردن، جذب، آموزش و بکارگیری عوامل ضد اسرائیلی در کرانه باختری استفاده می‌کرده است».
 
شبن‌بت افزوده که «چند مامور اطلاعاتی ایران برای این ماموریت به آفریقای جنوبی سفر کرده‌اند».
 
وزارت خارجه و وزارت کشور آفریقای جنوبی و همچنین سفارت ایران در آفریقای جنوبی، واکنشی به این خبر نداشته‌اند.
 
در این رابطه سه فلسطینی در ماه نوامبر بازداشت شدند و هنوز تاریخ جلسه دادگاه آنها اعلام نشده است. منتظر ابو احمد، وکیل این سه متهم اتهامات وارده را رد کرده است.
 
وکیل پرونده گفت: «هر سه تن اتهام‌های مربوط به فعالیت در آفریقای جنوبی را رد می‌کنند. دو تن از موکلان من، وابستگانی در آفریقای جنوبی دارند و در مورد تجارت یا امور بازرگانی با آنها در تماس هستند. آخرین تماسی که داشته‌اند، ژوئیه ۲۰۱۶ بوده است».
 
منتظر ابو احمد اضافه کرد: «حالا ما در سال ۲۰۱۸ هستیم و این سه فلسطینی هیچ کاری نکرده‌اند و همین باعث می‌شود اتهام وارده به آنها بی‌معنی باشد».
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت این پرونده نشان می‌دهد «ایران به شکلی تروریستی و توطئه‌گرانه فعالیت می‌کند... و این فقط محدود به کمک به گروه‌های ترور مانند حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی نمی‌شود که روی فعالیت‌های تروریستی علیه ملت اسرائیل و غیرنظامیان متمرکز شده‌اند».
 
آدی کارمی، از کارکنان سابق و قدیمی شین‌بت، در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفته که تاکنون سابقه‌ای از اینکه فعالیت از سمت آفریقای جنوبی را نشان دهد، وجود نداشته است.
 
وی افزود: «ظاهرا ایرانی‌ها زمین مستعدی در آفریقای جنوبی پیدا کرده‌اند. من که به یاد ندارم پیش از این آفریقای جنوبی از سوی ایرانی‌ها برای جذب و آموزش تروریست‌ها با هدف عملی کردن حملات، مورد استفاده قرار گرفته باشد».
+36
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    حکومت ایران تا دلتان بخواهد از همین کثافتگریها میکند. آنهم در چهار گوشه دنیا. برای همین هم دارد خداحافظی میکند!
    7
    31
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    ایرانی‌ دبش - تهران، ایران
    دعوای بین آخوند و خاخام مردم ایران رو به خاک و خون میکش این چه عدالتی هست روی این کره خاکی
    3
    19
    ‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.