اظهارات علی شمخانی در مورد اعتراضات در ایران و «هشدار به عربستان سعودی»‎

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، عربستان سعودی را به «دست‌داشتن» در اعتراضات گسترده اخیر در ایران متهم کرده و هشدار داده‌است «از ایران پاسخ مناسبی خواهند گرفت». اعتراضات و تجمعات علیه حکومت ایران در شهرهای مختلف، برای پنجمین روز پیاپی ادامه پیدا کرده‌است.
 
علی شمخانی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی المیادین، در لبنان، در مورد اعتراضات در ایران سخن گفته‌است. مصاحبه آقای شمخانی در رسانه‌های داخل ایران بازتاب پیدا کرده‌است. گفته می‌شود شبکه المیادین به جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان نزدیک است.
 
آقای شمخانی اظهار داشته که عربستان و «برخی کشورها» به «تحریک فضای داخل ایران از طریق اینترنت» پرداخته‌اند.
 
او گفته هشتگ‌های مربوط به اعتراضات از آمریکا، بریتانیا، و «۲۷ درصد آن‌ها» از عربستان سعودی می‌آید. این اظهارات شباهت زیادی به گزارش‌هایی که پیشتر در برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران مانند تسنیم، منتشر شده بود دارد.
 
این سخنان در حالی بیان شده که شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری مانند توئیتر یا فیس‌بوک، اساسا در داخل ایران فیلتر هستند و شبکه‌های دیگری مانند تلگرام و اینتساگرام نیز به‌تازگی مسدود شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها سرعت اینترنت در ایران نیز کند شده‌است. اعتراضات ایران بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و شماری از رسانه‌های جهان پیدا کرده‌است.
 
سازمان گزارشگران بدون مرز «محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت و نرم‌افزارهایی چون تلگرام و اینستاگرام از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی» را محکوم ‌کرده و آن را «سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و حق دانستن مردم»‌ نامیده‌است.
 
علی شمخانی به شبکه «المیادین» گفته است «دولت محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، هشتگ‌های مربوط به اعتراضات و تظاهرات در ایران را به‌راه انداخته و «عوامل اجرایی آن، اسرائیلی و غربی هستند».
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی این موضوع را «جنگ نیابتی در فضای مجازی، علیه ملت ایران» توصیف کرده‌ و هشدار داده است «سعودی‌ها از جایی که فکرش را هم نمی‌کنند از ایران پاسخ مناسبی خواهند گرفت و آنها به خوبی خطر پاسخ ما را می‌دانند». او همچنین گفته «حساسیت ملت ایران نسبت به دخالت سعودی در امور کشورمان بیشتر از حساسیت آن‌ها نسبت به دخالت‌های آمریکا است».
 
اسرائیل، دخالت در اعتراضات ایران را رد کرده‌است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اتهام‌های مشابهی از سوی حسن روحانی را «دروغ و خنده‌دار» توصیف کرده‌ بود.
 
دونالد ترامپ و شماری از مقام‌های دولت او و قانونگذاران ایالات متحده از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کرده‌اند. آقای ترامپ در یکی از تازه‌ترین توئیت‌های خود در این مورد نوشته: ایران به رغم توافق بسیار بد اتمی‌ا‌ش با دولت اوباما، در همه سطوح شکست خورده است. مردم بزرگ ایران سال‌ها سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه غذا و آزادی هستند. علاوه بر حقوق بشر، ثروت ایران نیز به یغما رفته است. زمان برای تغییر فرا رسیده است.
 
کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفته ایالات متحده «از حق مردم ایران برای آن‌که به‌صورت مسالمت‌آمیز اعتراض خود را نشان دهند» حمایت می‌کند و «سزاوار است که صدای آن‌ها شنیده شود».
 
علی شمخانی در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با المیادین، مدعی شده که سازمان مجاهدین خلق نیز در حال همکاری با عربستان سعودی‌ست.
 
شورای ملی مقاومت ایران، از جمله گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی‌ست که از اعتراضات در ایران حمایت کرده‌است. مریم رجوی، از رهبران ارشد سازمان مجاهدین خلق، گفته است «تنها راه خلاصی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرنگونی رژیم آخوندی است».
 
جمهوری اسلامی ایران، شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق را «تشکل‌هایی تروریستی» می‌داند. خروج این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی کشورهای غربی در سال‌های گذشته نیز با واکنش تند تهران روبه‌رو شده بود. از سوی دیگر سازمان مجاهدین خلق اتهام‌های تروریستی را «نادرست» خوانده و در پی خروج از فهرست‌های تروریستی در غرب گفته بود این موضوع «موازنه قدرت را تغییر خواهد داد».
 
اعتراضات در ایران دست‌کم ۱۳ کشته برجای گذشته و برای پنجمین روز پیاپی ادامه پیدا کرده‌است. علی شمخانی در بخشی از مصاحبه‌اش، «نارضایتی بخشی از مردم از وضعیت اقتصادی» و «نارضایتی از عملکرد رسانه‌های داخلی» را از دلایل «داخلی» اعتراضات روزهای اخیر دانسته‌است.
 
این گفته‌ها در حالی‌ست که اعتراضات اولیه در ایران، طی مدت کوتاهی روندی سیاسی به خود گرفت. طی روزهای گذشته معترضان در شهرهای مختلف، علیه رهبر، نهادها و تشکل‌های سیاسی جمهوری اسلامی و حکومت مذهبی ایران شعار داده‌اند. معترضان در عین حال در حمایت از پادشاهان دوران پهلوی نیز شعارهایی را مطرح کرده‌اند و یا خواستار پایان دادن به حضور ایران در کشورهای دیگر منطقه شده‌اند.
+10
رأی دهید
-86

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۵
    II PARSA II - هانوفر، آلمان

    آخه بیچاره ها این چه کشوری هست که هرکسی مردمشو می تونه علیه شما بشورونه٬آمریکا و غرب و اسرایل کم بود حالا دیگه کشور های عربی هم می تونند توطعه کنند. یعنی مردم حاظرند به حرف هر بنی بشری گوش بدند الا به حرف شما ریا کار ها
    2
    68
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    این دعوای زرگری نهایتا تا یک هفته دیگه تمومه.بعد برمی گردیم به جو امنیتی دهه شصت و سگ کشی بعد از جنگ.
    72
    4
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Ariyo Barzan - لوس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    مزدور شمخانی، خودت، سپاه نه مردمی علی‌ چلاق و رهبر بی‌ خرد به پایان این راه سلام کنید
    4
    68
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    میهن پرست 2500 - لیختن اشتاین، لیختن اشتاین
    [::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::] پس شما از هفته دیگر نباید آفتابی شوی چون جانت در خطر خواهد بود😆😆😆😆😆😆.
    2
    16
    ‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Dr.Alex - واشینگتون، ایالات متحده امریکا
    بیسواد ابله! سرنگونی شما داعشی ها نزدیک است...
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Dine tahavo - اسلو، اتریش
    حکومتی که٬بقاش با ریختن خون شهروندانش باشه،ماندگار نیست٬قهر خدا شامل شما باد٬خدای اسلام خونخواره٬بدترین دیکتاتوری ازنوع دینی است٬خوشحالیم ماهیت این دین وحشی برای ملت ما و دنیا اشکارشده،درود بر آزاد اندیشان.
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Dine tahavo - اسلو، اتریش
    هیچ دین سیاسی دموکراسی به ارمغان نمی یاره،ننگ و عذاب بر خونخواران حکومت اسلامی٬ریشه عقب ماندهگی تنها و تنها جدای دین از سیاسته.هم حرمت مردم هم حرمت دین محفوظ میمونه،ننگ بر شما قاتلان،شهیدان راه آزادی وطن خونه شما پایمال نخواهد شد.
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.