حمایت شماری از هنرمندان در ایران از 'حق اعتراض' و مخالفت با سرکوب

علیرضا عصار ترانه‌هایی درباره نابرابری‌های اجتماعی خوانده است. با ادامه اعتراض‌ها و بالاگرفتن برخوردها در شهرهای مختلف ایران، شماری از هنرمندان در ایران از 'حق اعتراض' مردم حمایت کرده‌اند و خواستار پرهیز از خشونت در برخورد با معترضان شده‌اند؛ از جمله آنها ترانه علیدوستی، مهناز افشار، مهدی کرم‌پور، علیرضا عصار، حمید فرخ‌نژاد و امین زندگانی.
 
پنج روز از آغاز اعتراض‌ها در ایران می‌گذرد. این تظاهرات در شهرهای متعددی شکل گرفته است.
 
بر اساس آمار رسمی که مقام‌های ایران تایید کرده‌اند، تا روز یک‌شنبه دست‌کم ۱۰ نفر در اعتراض‌های چند روز گذشته کشته شده‌اند و صد‌ها نفر هم بازداشت شده‌اند. طبق گزارش‌ها در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه هم چند نفر کشته شده‌اند اما گزارش‌ها درباره این‌که چند نفر آنها از معترضان بوده‌اند، متناقض است.
 
از روز یک‌شنبه دست‌رسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام تقریبا مسدود شده و سرعت اینترنت هم به‌شدت کند شده است.
 
در دو فیلم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده علیرضا عصار، خواننده و آهنگ‌ساز، روی صحنه کنسرتش می‌گوید "واقعا حق با مردم است" و خطاب به مقام‌های ایران می‌گوید "شایستگی این مردم بیش از این‌هاست که این‌قدر سخت زندگی کنند در کشوری با این‌همه ثروت."
 
او در عین حال با شیشه‌شکستن و تخریب مخالفت کرده است.
 
در دو فیلمی که منتشر شده، حاضران در کنسرت آقای عصار این حرف‌های او را بارها تشویق می‌کنند.
هم‌چنین ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، در توییتر خواستار پرهیز از "برخورد فیزیکی با مردم معترض" شد و این‌که جان و سلامتی معترضان و بازداشت‌شده‌ها مثل امانت نگه داشته شود.
 
او با توییتی که عکسی از یک کانال خبری در تلگرام با جزئیاتی درباره کشته‌شدگان اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران را ضمیمه‌اش کرده بود، نوشت: "انتظار داریم [معترضان و بازداشت‌شده‌ها] در امنیت باشند و در پناه قانون." مهدی کرم‌پور، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس هم در توییتر ضمن غلط خواندن "روش‌های خشونت‌آمیز بعضی از معترضان" و تخریب اموال عمومی، نوشت "غارت اموال عمومی" را هم محکوم می‌کند. او با انتقاد از افزایش محدودیت‌های اینترنتی در ایران، نوشت: "همه باید صدای مردم را بشنوند. با مردم صادق باشید." این کارگردان سینما خوساتار نفی خشونت شد. قبل از این هم مهناز افشار، بازیگر سینما، در توییتی به سرکوب اعتراض‌ها در ایران انتقاد کرده بود و نوشته بود «جواب صدای اعتراضشان، باتوم و گاز اشک‌آور نیست." حمید فرخ‌نژاد، بازیگر و کارگردان هم در اینستاگرامش نوشت: "مطالبه‌گری و اعتراض حق ماست" و در عین حال از معترضان خواست "جلوی کسانی را که اعتراضات به‌حق شما به را خشونت می‌کشانند و از آن سواستفاده می‌کنند بگیرید. آسیب به اموال عمومی یعنی به‌انحراف‌کشیدن اعتراض حقه شما." واکنش‌ها در این باره محدود به هنرمندان داخل ایران نبوده است و شیرین نشاط، هنرمند، ماز جبرانی، کمدین، فرامرز اصلانی، خواننده، و رضا دقتی، عکاس، از حق اعتراض‌ها در ایران حمایت کرده بودند و خواستار پرهیز از خشونت و سرکوب معترضان شده‌اند.
+67
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    tiger.man - ریکیاویک، ایسلند

    الملک یبقى مع الکفر و لا یبقی مع الظلم. قابل توجه کسانی که سنگ اسلام و پیغمبر را به سینه می‌زنند و به اسم اینان خون ملت و ملت‌های هم دین منطقه را شیشه کردند. و البته آنانی که بهر دلیلی از این اوباش دفاع و حمایت می‌کنند.
    3
    37
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    ziba shar - استکهلم، سوئد
    نباید از این بنده خداها بیشتر از این توقع داشت فراموش نکنید که اونجا زندگی‌ می‌کنن.
    2
    2
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    باید به جبهه مبارزان سر نگونی نظام بپیوندید ، شعار کافی‌ ست، حمایت حقیقی‌ کنید.
    0
    6
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.