هشدار ایران به عربستان درباره 'دخالت' در امور داخلی و 'جنگ نیابتی در اینترنت'

حسن روحانی و علی شمخانی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در مصاحبه‌ای با یک شبکه خبری لبنانی درباره اعتراض‌ها در ایران، عربستان سعودی را متهم کرد که یک 'جنگ نیابتی اینترنتی' علیه ایران راه انداخته است. او به مقام‌های سعودی هشدار داد که ایران 'پاسخ محکمی' به آنها می‌دهد.
 
طبق گزارش‌های تقریبا مشابهی که رسانه‌های رسمی در ایران از این گفت‌وگو منتشر کرده‌اند، او در عین حال گفته است تظاهرات در ایران "طی چند روز پایان خواهد یافت و هیچ نگرانی در خصوص آن وجود ندارد."
 
مقام‌های جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در سال‌های اخیر لحن تندتری علیه یک‌دیگر گرفته‌اند. از جمله محمد بن سلمان که اکنون ولی‌عهد سعودی است، هفت ماه پیش در مصاحبه‌ای گفت: "ما تلاش خواهیم کرد که نبرد را به سوی آنها بکشانیم، به داخل ایران، نه عربستان سعودی."
 
هشدار علی شمخانی به عربستان سعودی، نخستین موضع صریح و آشکار یکی از مقام‌های ارشد دولت جمهوری اسلامی در متهم‌کردن ریاض به نقش‌داشتن در اعتراض‌های اخیر است.
 
قبل از دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس‌جمهوری ایران به نقش کشورهای خارجی اشاره کرده بود اما از گزارش‌ها به نظر نمی‌رسد که مستقیم نام عربستان سعودی را برده باشد.
 
پنج روز از آغاز اعتراض‌ها در ایران می‌گذرد. این تظاهرات در شهرهای متعددی شکل گرفته است.
 
بر اساس آمار رسمی که مقام‌های ایران تایید کرده‌اند، تا روز یک‌شنبه دست‌کم ۱۰ نفر در اعتراض‌های چند روز گذشته کشته شده‌اند و صد‌ها نفر هم بازداشت شده‌اند. طبق گزارش‌ها در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه هم چند نفر کشته شده‌اند اما گزارش‌ها درباره این‌که چند نفر آنها از معترضان بوده‌اند، متناقض است.
 
از روز یک‌شنبه دست‌رسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام تقریبا مسدود شده و سرعت اینترنت هم به‌شدت کند شده است.
 
علی شمخانی شام‌گاه دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین این موضع را گرفت. گفته می‌شود این شبکه عربی به جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان نزدیک است.
 
او در توضیح درباره این "جنگ نیابتی اینترنتی" گفت: "هشتگ‌هایی که در خصوص اوضاع ایران به راه افتاده است از آمریکا، انگلیس و عربستان هدایت می‌شوند."
 
در روزهای گذشته و با ۵ روز اعتراض‌هایی که در شهرهای مختلف ایران در جریان بوده است، کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی درباره این اعتراض‌ها نوشته‌اند.
نیروی انتظامی در تهران از ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کرد دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در عین حال گفته است نارضایتی از وضعیت اقتصادی و همین‌طور نارضایتی از "رفتار بد رسانه‌های داخلی"، از "دلایل داخلی" اعتراض‌های اخیر بوده است.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه‌اش گفته است: "حساسیت ملت ایران نسبت به دخالت سعودی در امور کشورمان بیشتر از حساسیت آنها نسبت به دخالت‌های آمریکاست."
 
آقای شمخانی ادعا کرده است درباره این "دخالت"هایی که به آنها اشاره کرده، سازمان مجاهدین خلق دارد با عربستان سعودی همکاری می‌کند. در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام‌های مشابهی به این گروه زده‌اند.
+7
رأی دهید
-44

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    عربستان امتحانش را درست پس داد ، جریان اصلاحات اخیرش را چشم‌های قی‌ گرفته و کور باطن تان ندید ! آنهم در خواست گاه شریعت عرب متعصب! ننگتان باد، بیهوده نیست متولیان کعبه هستند.نه مانند شما متولی‌ بتکده ایی به نام قبر خمینی دجال، که به خاطرِ خوش خدمتی ا ش به اربابان و سر کرده‌شان ابلیس , فرمان ساخت گران قیمت‌ترین قبر دنیا را دادند ، تا جایگاه این مأور اصلی‌ همیشه مطرح باشد.
    8
    11
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    RESTART - تهران، ایران
    ما تا شما رو داریم به دشمن نیاز نداریم که،مردک بسه چپاول. جرعت داری بیا بین مردم تا با دوتا تو گوشی حالیت کنیم.
    4
    20
    ‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.