افزایش قیمت تخم مرغ در ایران؛ دولت مجوز واردات ۱۹ هزار تن تخم مرغ را صادر کرد

در پی افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر در ایران، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت گفته که مجوز واردات حدود ۱۹ هزار تن تخم مرغ صادر شده است.
 
آقای نوبخت گفته است: "۱۲۰ هزار تن دیگر نیز در حال مجوز گرفتن است و ۱۱۰ هزار تن تخم مرغ هم ترخیص شده است."
 
به گفته سخنگوی دولت، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم دستور پیگیری موضوع را داده است.
 
بانک مرکزی ایران اخیر در گزارش هفتگی خود متوسط قیمت خرده فروشی بعضی مواد خوراکی در تهران را در هفته آخر آذر ماه (هفته منتهی به اول دی ماه ۱۳۹۶) منتشر کرد که در آن قیمت تخم مرغ حدود ۹ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت.
 
بر همین اساس هر شانه تخم مرغ در این هفته از ۱۲۶۰۰ تومان (در میادین شهرداری) تا ۱۷۵۰۰ تومان در سطح شهر به فروش می‌رسید.
 
منابع غیردولتی البته قیمت را در سطح شهر بالاتر از قیمت‌های ارائه شده توسط بانک مرکزی اعلام کرده‌اند و گفته‌اند قیمت هر عدد تخم مرغ به ۶۰۰ تومان هم رسیده است.
 
در محاسبه بانک مرکزی هر شانه معادل دو کیلوگرم است.
دولت ایران کاهش عرضه از تیرماه و شیوع آنفلونزا را عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ می‌داند.
 
از مهرماه امسال با شروع بیماری های تنفسی در مرغداری‌های استان‌هایی مانند تهران، البرز، آذربایجان، قزوین و قم قیمت تخم مرغ رو به افزایش گذاشت.
 
محمد باقر نوبخت گفته است: "از مردادماه با توجه به کاهش تولیدات داخلی نه تنها قدرت صادرات خود را از دست دادیم بلکه مشکل آنفولانزا روی میزان تولید ما و برخی کشورها اثر سوء گذاشت."
 
او همچنین گفته: "برای حفظ سلامت مردم نسبت به معدوم کردن مرغ ها اقدام کردیم و در این راستا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ تخم گذار معدوم شد که ۱۴ تا ۲۰ درصد از نیاز ما را این میزان مرغ معدوم شده تأمین می‌کرد."
 
بعضی منابع دلیل تلفات کنونی را عدم انجام واکسیناسیون می‌دانند.
از مهرماه با شروع بیماری های تنفسی در مرغداری های استان‌هایی مانند تهران، البرز، آذربایجان، قزوین و قم قیمت تخم مرغ رو به افزایش گذاشت بعضی دیگر البته دلیل دیگری را هم به غیر از کاهش عرضه و شیوع آنفولانزا برای افزایش قیمت عنوان کرده‌اند.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین، حبیب اسدالله نژاد، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغدارن کشور افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی ذرت و کنجاله سویا را دلیل این افزایش قیمت عنوان کرده است.
 
ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌ گذار استان تهران گفته قیمت نهاده های دامی طی دوماه اخیر حدود ۷۰ درصد گران شده است.
 
آقای نبی پور گفته: "هر کیلو گرم ذرت ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومان خریداری می‌شد، اما در حال حاضر هر کیلوگرم هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می شود."
 
بر همین اساس وضعیت سویا هم مشابه است.
 
افزایش قیمت تخم مرغ در شبکه‌های اجتماعی هم واکنش‌های متفاوتی داشته است.
 
عده‌ای از این افزایش قیمت انتقاد گسترده‌ای کرده‌اند و بعضی دیگر خواهان تحریم خرید آن شده‌اند. کاربری به نام مصطفی افزایش قیمت تخم مرغ را با جهش قیمت بیت‌کوین مقایسه کرده و گفته: "اگه هفته پیش تخم مرغ می‌خریدید امروز ۳۰٪ سود می‌کردید."
 
بعضی طرفداران تحریم خرید تخم مرغ هم عکسی منتشر کرده‌اند که در آن فروشنده مغازه از فروش تخم مرغ خودداری می‌کند و می‌گوید این ماده خوراکی ارزان خواهد شد. این عکس به فروشگاهی در بهبهان نسبت داده شده.
 
عده‌ای دیگر هم از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی انتقاد کرده‌اند و پیشنهاد افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۹۷ را هم مثال زده‌اند.
 
بعضی از فعالان صنعت مرغداری در ایران از اقدامات ناکافی برای مهار شیوع آنفولانزا انتقاد کرده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران گفته است: "باتوجه به اینکه بیماری از سال گذشته در کشور وجود داشت و علائم آن در پرندگان بومی و محلی در تابستان پیدا شده بود، باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت می گرفت که متاسفانه این کار انجام نشد."
 
او همچنین گفته: "از اول مهر تاکنون حدود ۱۱ میلیون معدومی داشتیم چرا که دولت پول برای حذف شعاع کانون های آلوده ندارد و یکی از دلایل انتشار بیماری نیز همین مسئله است چراکه وقتی شعاع بیماری را حذف نکنید، کنترل آن سخت و بیماری منتشر می‌شود."
 
افزایش قیمت تخم مرغ در حالی اتفاق افتاده که بر اساس آمار بانک مرکزی تخم مرغ در مقایسه با سایر مواد خوراکی از بیشترین رشد قیمت در هفته آخر آذر ماه برخوردار بوده است.
 
بر همین اساس قیمت تخم مرغ در مقایسه با هفته آخر آذر ماه پارسال حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است.
 
در آشپزی ایرانی تخم مرغ ماده اولیه بسیاری از غذاهاست و این افزایش قیمت مستقیما خورد و خوراک شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
+6
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
    عطف به ماسبق ، احتمالاً تخم مرغ رو خودشون گرون کردن تا مجوز وارد کردن تخم مرغهاى آلوده رو از معلوم نیست کدوم خراب شده اى به قیمت فوق العاده نازل بیارن و بندازن بجون خلق اللهى که صف طولانى میبنده واسه این مصمومیت!. پشت پرده واردات هم یکى دو تا از خود گردن کلفتهاى ، فاسد و پفیوزه ! حالا داشته باشید که کِى گندش درآد!
    2
    12
    ‌سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.