فرانسه: ایران از طریق سوریه به دنبال گسترش نفوذ نظامی خود به دریای مدیترانه است

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر جمهوری اسلامی ایران را به «جاه‌طلبی‌ منطقه‌ای» متهم کرد و گفت پاریس نمی‌تواند بپذیرد که ایران نفوذ نظامی خود را به دریای مدیترانه گسترش دهد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لو دریان با اشاره به نقش روسیه و ایران در کمک به بشار اسد برای تقویت موضع او در جنگ داخلی سوریه گفت: «روسیه حمایت هوایی و کمک‌های زمینی را تامین می‌کند ولی ایران شبه‌نظامیان مسلح و حامیان خود (گروه حزب‌الله لبنان) را به سوریه فرستاده است».
 
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه دستور خروج بخشی از نظامیان آن کشور از سوریه را صادر کرد و گفت بخش مهمی از ماموریت آنها به نتیجه رسیده است.
 
وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه دو تلویزیون این کشور در مورد اوضاع سوریه که قرار است غروب سه‌شنبه پخش شود به طور مشخص از حکومت ایران انتقاد کرد که با عربستان بر سر گسترش نفوذ خود در منطقه رقابت می‌کند.
 
وی اظهار داشت: «ما با حضور ایران در سوریه و اهداف ایران برای ایجاد یک محور نفوذ منطقه‌ای از تهران تا دریای مدیترانه مخالفیم».
 
لو دریان تاکید کرد هرگونه توافقی در مورد آینده سوریه باید تضمین کند که آن کشور «مستقل باقی بماند و اعمال فشار و حضور سایر کشور‌ها در آن وجود نداشته باشد».
 
وی اظهار داشت: «روسیه و ایران بازیگران اصلی در سوریه هستند. آنها باید همراه با اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای پیشبرد راه حل سیاسی در این کشور فشار بیاورند».
 
وزیر خارجه فرانسه با اشاره به بشار اسد اظهار داشت: «او وحشی است، ولی حاکم است بنابراین ما ناچاریم روندی را کلید بزنیم که به نوشتن قانون اساسی (جدید) و برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل منجر شود».
 
لو دریان افزود: «تصور نمی کنم مردمی که به خاطر او متحمل رنج و عذاب شده‌اند خواهان این باشند که وی بخشی از راه حل باشد».
 
تنش میان پاریس و تهران ظرف هفته های اخیر بالا گرفته است و پیشتر، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، که سیاست تهاجمی خود در منطقه را کنار گذاشته و آزمایش‌های موشکی‌اش را متوقف کند.
 
وزیر خارجه فرانسه قبلا هم در مورد دخالت ایران در بحران سوریه ابراز نگرانی کرده بود. تهران و ریاض هر کدام از جناح‌های متخاصم در جنگ سوریه و یمن حمایت می‌کنند و در عین حال متهم هستند که هر کدام طبق اهداف خود بر سیاست داخلی لبنان نیز تاثیر می‌گذارند.
 
آقای لو دریان در اظهار نظر دیگری پس از سفر رییس‌جمهوری فرانسه به عربستان در ماه نوامبر، ایران را متهم کرد که به دنبال تحمیل هژمونی خود در سطح منطقه است.
 
ایران در پاسخی خشمگینانه فرانسه را متهم کرد که «در برخورد با بحران‌های منطقه‌ای موضعی جانبدارانه دارد» و ادعا کرد که چنین موضع گیری «می‌تواند بحران‌های بالقوه را به بحران‌های واقعی تبدیل کند».
 
امانوئل مکرون اعلام کرده است که در نظر دارد سال ۲۰۱۸ به ایران سفر کند.
+11
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    iran4ever - لندن، انگلستان
    این مکرن حاضر مادربزرگشو(زنشو) هم حراج کنه واسه سر کیسه کردن شیخ‌های مفتخور خلیج فارس. کلا فرانسه در یک کلمه خلاصه میشه:کفتار.
    10
    12
    ‌چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.