علی مطهری: اگر حصر ادامه پیدا کند باید وارد شویم

علی مطهری نایب رئیس مجلس ایران حصر خانگی رهبران جنبش سبز را «غیرقانونی» می‌داند. علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر گشایشی در شرایط میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی ایجاد نشود و حصر خانگی آنها همچنان ادامه داشته باشد، باید وارد عمل شد.
 
به گزارش وبسایت خبرآنلاین، آقای مطهری روز دوشنبه ۲۰ آذر در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت که در ماه‌های اخیر «نرمشی در مقامات عالیه نسبت به مسئله حصر به وجود آمده و اراده‌ای برای حل آن پیدا شده است».
 
وی سپس با اشاره به دیدارهای محدودی که به تازگی مهدی کروبی در حصر خانگی با شمار اندکی از فعالان سیاسی داشته است، اظهار داشت: «برای آقای کروبی چهار دیدار گذاشتند و درباره آقای موسوی هم اقداماتی در حال انجام است... از ما خواستند که زیاد شلوغ نکنیم و ما هم گوش می‌دهیم، اما این مسئله [سکوت در رابطه با حصر] تا مدت محدودی است که ببینیم چطور می‌شود. ان‌شاءالله به نتیجه برسد اما اگر شرایط ادامه پیدا کند باید وارد شویم».
 
فعالان سیاسی که در هفته‌های اخیر با مهدی کروبی در حصر خانگی دیدار کرده‌اند عبارتند از اسماعیل دوستی عضو حزب اعتمادملی و مجتبی ذوالنور از نیروهای اصول‌گرا و عضو جبهه پایداری، دو چهره‌ای که سابقه دوستی با آقای کروبی دارند.
 
بر اساس گفته‌های فرزندان مهدی کروبی، شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده که برخی افراد بتوانند با مهدی کروبی دیدار کنند. با این حال علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران چندی پیش اساسا مسئله حصر خانگی رهبران جنبش سبز را منکر شد و گفت که آنها در حصر نیستند و می‌توانند هر کسی را که اراده کنند، ببینند.
 
علی مطهری در سخنان روز دوشنبه خود به اظهاراتی نظیر این پاسخ داد و گفت: «یکی از سران قوا می‌گفت حصر مجازات نیست. من به ایشان گفتم اگر نیست جنابعالی هم ۱۰ روز در همین شرایط باشید. این که کسی در خانه‌ای باشد که همه اتاق‌هایش دوربین و شنود دارد واقعا سخت است و باعث افسردگی می‌شود».
 
وی افزود: «کسی نمی‌تواند بگوید حصر مجازات نیست. اینها هر دو هفته یک بار بچه‌هایشان را می‌بینند و قبل از این هم روزنامه و تلویزیون نداشتند که بعدا اضافه شد. این موضوع باید حل شود و من معتقدم بی‌جهت منشاء اختلاف شده است».
 
نایب رئیس مجلس ایران در ادامه سخنان خود بار دیگر حصر خانگی رهبران جنبش سبز را «غیرقانونی» نامید و تاکید کرد مسئله حصر در شرایط اضطراری توجیه دارد که شورای عالی امنیت ملی برای آرام کردن این تصمیم را می‌گیرد اما «بعد از بازگشت آرامش، ادامه حصر در حیطه اختیار شورا نیست و شورا نمی‌تواند مجازات تعیین کند».
 
وی اضافه کرد: «باید دادگاه علنی صالح تشکیل شود و همه حرف‌هایشان را بزنند. البته در نهایت همه باید تابع باشیم و هر چه حکم بود بپذیریم اما ادامه حصر در این شرایط خلاف اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی است».
 
مهدی کروبی بارها خواستار محاکمه علنی خود شده و گفته که به علی مطهری برای پی‌گیری موضوع وکالت می‌دهد.
 
از سویی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مرداد ۱۳۹۲ خواستار عذرخواهی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد که انتخابات سال ۸۸ را به چالش کشیدند و دولت وقت و نیروهای نظامی را به تقلب در انتخابات متهم کردند.
 
همچنین مقامات قوه قضاییه ایران بارها خواستار «توبه» رهبران جنبش سبز ایران شده‌اند. اما علی مطهری شرط توبه را غیرمنطقی خوانده است.
 
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از زمستان ۱۳۸۹ در خصر خانگی هستند.
 
+24
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران
    یکی سر این را با محصورین زیر آب بکنه
    7
    5
    ‌سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.