سخنگوی قوه قضائیه ایران: قانون نمی‌گذارد دادگاه‌ها را علنی کنیم

آقای محسنی اژه‌ای در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی کرده غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه ایران گفته است: "زمانی که قانون جلوی ما را نگرفته بود، دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار می‌شد، اما در حال حاضر قانون برای برگزاری علنی دادگاه‌ها و انتشار مطالب آنها جلوی ما را گرفته است".
 
آقای محسنی اژه‌ای در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف در تهران گفته: "من از طرفداران برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی و انتشار موارد مطرح شده در آنها هستم، حتی زمانی خود من دادگاهی را اداره می‌کردم و که از تلویزیون نیز پخش می‌شد. من معتقدم دادگاه چنانچه به صورت علنی پخش شود، بازدارندگی آن بسیار بیشتر از برخی مجازات‌ها است".
 
اشاره آقای اژه‌ای به محاکمه غلامحسین کرباسچی شهردار وقت ایران در سال ۱۳۷۷ است که مشروح آن از تلویزیون ایران پخش می‌شد و ریاست دادگاه را آقای اژه‎ای به عهده داشت.
 
سخنگوی قوه قضائیه ایران در سخنان امروز دوشنبه ۲۰ آذر خود گفته: "چند سال پیش قانون جلوی ما را گرفت و اعلام شد که تا زمان احراز محتویات پرونده، دادگاه‌های ناظر بر آن پرونده‌ها نباید علنی باشد. البته در حال حاضر برخی دادگاه‌ها علنی برگزار می‌شود، اما امکان انتشار موارد مطرح شده در آنها نیست... البته من اعلام کردم این چگونه دادگاه علنی است، وقتی اجازه انتشار آن نیست".
 
آقای محسنی اژه ای به سئوال برخی دانشجویان درباره علت علنی برگزار نشدن دادگاه حمید بقایی، معاون رئیس جمهور در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هم گفت که تصمیم گیری در این مورد به عهده قاضی است.
 
این موضوع پس از آن که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران و حمید بقایی معاون وقت او از علنی برگزار نشدن دادگاه ها از قوه قضائیه گلایه کردند، در فضای عمومی ایران بیش از گذشته مطرح شده است.
 
آقای احمدی نژاد گفته بود قوه قضائیه ایران با برگزاری غیرعلنی دادگاه ها، خلاف قانون اساسی رفتار می‌کند.
 
سخنگوی قوه قضائیه ایران خطاب به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفته "من در اینجا از شما دانشجویان و سایر مراجع و نخبگان ذیربط و ذیصلاح استمداد می‌طلبم که برای این موضوع راهکار ارائه دهید یعنی به استثنای مواردی که خلاف عفت عمومی و تهدید کننده امنیت عمومی است، ما بتوانیم دادگاه‌ها را به صورت علنی برگزار کنیم و محتویات آن نیز پخش شود".
 
قانون اساسی ایران می‌گوید که "محاکمات، علنی انجام می‌شود و حضور افراد بلامانع است مگر آن که به تشخیص دادگاه، علنی بودن آن منافی عفت عمومی یا نظم عمومی باشد یا در دعاوی خصوصی، طرفین دعوا تقاضا کنند که محاکمه علنی نباشد".
 
در ماه های اخیر برخی از محاکمات در قوه قضائیه به صورت علنی برگزار شده و محتویات آن همانند محاکمه همکاران بابک زنجانی، همزمان از سوی رسانه ها منتشر شده است، اما برخی محاکمه های دیگر از جمله محاکمه حمید بقایی از چهره های نزدیک به آقای احمدی نژاد به صورت غیر علنی بوده است.
 
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران چند سال پیش در جریان محاکمه برخی چهره های سیاسی در سال ۱۳۸۸ ضمن دفاع از برگزاری "دادگاه های غیرعلنی" گفته بود: "انتشار مذاکرات دادگاه طبق قانون محدود شده است و جلوگیری از انتشار آن قبل از قطعیت احکام، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق افراد است، زیرا احتمال دارد محکوم در مرجع بالاتر تبرئه شود".
 
منتقدان برگزاری غیرعلنی دادگاه ها از جمله شماری از وکلای دادگستری می گوید که قوه قضائیه در مواردی متعدد نام و موارد اتهامی و کیفرخواست متهمان را به صورت علنی اعلام می کند، اما جلسات دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می شود.
+1
رأی دهید
-24

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.