سپاه تهران گشت ویژه 'مقابله با اراذل و سرقت' راه می‌اندازد

محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه تهران بزرگ امروز در جلسه شورای شهر پایتخت ایران از براه افتادن گشت شهری این نهاد نظامی خبر داد و گفت: "زلزله اعتیاد در تهران بیداد می کند، این سیاه نمایی نیست بلکه وجود یک معتاد در خانواده کیان آن خانواده را از هم می‌پاشد."
 
سرتیپ یزدی از "اعتیاد، فقر، طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی" به عنوان زلزله‌هایی که هر روز در تهران اتفاق می‌افتد و باعث خرابی خانه‌ها می‌شود نام برد.
 
او همچنین گفت که سپاه و بسیج ۲۳ آسیب اجتماعی را شناسایی کرده‌اند از جمله "مشکل اراذل و اوباش و سرقت" و برای جلوگیری از این مشکل، سپاه تهران بزرگ با همکاری پلیس "گشت جلوگیری از سرقت و مبارزه با اراذل و اوباش" تشکیل داده است.
 
سرتیپ یزدی گفت: "چرا باید جمع‌آوری اراذل و اوباش فقط به عهده نیروی انتظامی باشد؟ باید نیروی انتظامی را در مواردی همچون جمع‌آوری اراذل و اوباش، سرقت و امثال آن کمک کنیم. ما در سپاه و بسیج این امر را کلید زده‌ایم."
 
او همچنین گفت که فعالیت بسیج و سپاه سبب شده "در حال حاضر شرایط امنیتی تهران قابل مقایسه با کشورهای همجوار نباشد."
به گفته فرمانده سپاه تهران، این نیرو هشت طرح بهداشتی، درمان و بیمارستانی در تهران اجرا کرده، یک میلیون و ۴۰۰ اصله نهال را در اطراف تهران کاشته، ۶۰۰ خانه فرسوده را مرمت کرده، زمینه آزادی ۸۴ زندانی جرایم غیر عمد را فراهم آورده، بین دانش‌آموزان لوازم‌التحریر توزیع کرده است، قرنطینه دام و طیور تأسیس کرده و مدیریت ۱۵ روستا را که در زلزله غرب که از هفتاد تا صد در صد تخریب شده‌اند به عهده گرفته است.
 
او همچنین گفت که در تهران "جهاد بهداشت" اجرا خواهد شد و "جهاد پزشکی" در مناطق مختلف تهران شکل گرفته و پزشکان بسیجی و غیربسیجی برای خدمت رسانی به مردم مناطق محروم بکار گرفته شده‌اند.
 
از سال گذشته سپاه و بسیج با اجرای "طرح کرامت" ورود به حوزه مسائل اجتماعی را وارد مرحله تازه‌ای کردند.
 
طرح کرامت "با هدف پیشگیری از اعتیاد" به پیشنهاد سازمان بسیج مستضعفین بطور آزمایشی در دو استان اصفهان و همدان آغاز شد و از تابستان امسال سپاه برای اجرای آن در تمام استان‌ها وارد عمل شده و از نهادهای ذی ربط خواسته با آن همکاری کنند.
 
محورهای این طرح، "برآورد و برنامه ریزی، بسترسازی فرهنگی، گفتمان و برانگیختگی عمومی، آگاه سازی چهره به چهره، اتمام حجت با آلوده کنندگان، عملیات درمان معتادان، توانمندسازی و حمایت‌های اجتماعی و حقوقی و برخورد قاطع انتظامی و قضایی با افراد آلوده که اصرار به ادامه فساد دارند"، عنوان شده و برای اجرای آن سعی شده از "ظرفیت های مردمی اقشار مختلف از جمله روحانیان و ائمه جماعات" استفاده شود.

تحلیل فرزین منصوری، بی‌بی‌سی
سخنان امروز محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه تهران بزرگ نشان می‌دهد که سپاه قصد دارد حضور مستقیم خود را در حوزه‌های دیگر از جمله مقابله با آسیب‌های اجتماعی دست‌کم در پایتخت افزایش دهد، بدون آنکه بخواهد مصوبه‌ای از نهاد خاصی از جمله شورای عالی امنیت ملی داشته باشد.
 
گفته‌های سرتیپ یزدی در باره مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ریشه در سخنرانی فرماندهان دیگر سپاه دارد که همواره حضور در میادین اجتماعی را بخشی از وظیفه این نهاد بر اساس قانون اساسی می‌داند که می‌گوید وظیفه سپاه "نگهداری از انقلاب و دستاوردهای آن" است.
 
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه چند ماه پیش گفته بود که سپاه "غمخوار و دلسوز مردم" است از این رو "حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها را به اندازه‌ سلاح و تجهیزات، بلکه بیشتر از آن، امنیت‌زا می‌داند و در این مسیر همه توان خود را به کار خواهد بست".
 
حال سپاه تهران بزرگ قصد دارد با راه‌اندازی گشت‌ در سطح پایتخت با آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری، اعتیاد و سرقت مبارز کند که تا پیش از این در حیطه نهادهای دیگری همچون بهزیستی و نیروی انتظامی بوده است. با آنکه بنا بر اساسنامه سپاه "همکاری با نیروی انتظامی در مواقع لزوم، در جهت برقراری نظم وامنیت و حاکمیت" جزء وظایف این نهاد است، مشخص نیست اگر قرار باشد گشتی در تهران راه‌اندازی شود (چه موقت چه دائمی) تا چه اندازه موازی کاری با اقدامات نیروی انتظامی و دخالت در حیطه وظایف آن خواهد بود؛ آن هم نیروی انتطامی‌ای که دست‌کم عمده فرماندهان ارشد آن را کادرهای سابق سپاه تشکیل می‌دهند.
+14
رأی دهید
-26

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    ANTI JAHL - هامبورگ، آلمان

    از ترس شورشهای اجتماعی شپش افتاده تو تمبون ملاها. اول گشت بسیج محلی الانم سپاه. ولی‌ اگه سیل بیاد این چیزا دست اندازهای کوچکی بیشتر نیستن، نبود بد حکومت آخوندی ولایت وقیح
    6
    49
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    حـ... ها اگر راست می گوید بروید جلوی فساد را بگرید که بیشتر اعضای سپاه خود فاسد ترین هستند ، نتیجه چهل سال کنترل، بگیر و ببند چه شد و مردم را به کجا هدایت کردید . تمام مسولین کشور دستشان به فساد آلوده هست و فرزندان حـ... شان در اروپا ول می گردند ، در گوگل جستجو کنید ببینید فرزندان حرامی مرتضوی در هند مشغول مشروب خواری ، فرزند وزیر ارشاد در پارتی و ...
    5
    42
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    -xAdolf - اخن، آلمان

    دیوس زلزله بدبختی وهر ریشه هر چی بدی وفساد ه، خود شما حـ...ا هستید که با اون خمینی بیناموس تمام این بدبختیها در. این مملکت شروع شد.شما خودتون شاهدزدید. گورتون گم کنید ازاین مملکت همهچی خودش درست می شه
    4
    29
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران

    مزدور بی‌ شرم سپاهی اعتیاد و تخلفاتی نظیر دزدی ریشه اجتماعی دارند و با بگیر و ببند از میان نمی رود. شما مزدوران سپاه پاسداران مواد مخدر بویژه تریاک به داخل کشور قاچاق نکنید و سایه شومتان را که همچون بختک بر سر اقتصاد کشور افتاد را بردارید بسیاری از این معضلات حل می‌شوند.
    4
    26
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

    [::rood120 - منچستر، انگلستان::]. در قیامت هر کسی مسئول اعمال خودشه. به خودت فشار زیاد از حد نیار! از سپاه تهران بزرگ خواستارم؛ زمانی که این جونورا رو میگیرید؛ قومیتشون رو هم ذکر کنید.
    38
    6
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان
    تفکر اسلامی . موضوع این هست که حکومت فاسد شیعه اسلامی شما کشور را به فساد کشیده و موضوع شخص نیست ساندیس خور
    1
    13
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    خوب اینا که باید از خودشون شروع کنن که!!
    1
    17
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    هرچی سپاهی و آخونده یا اصفهانیه یا یزدی در مواردی هم مازندرانی و کرمانی. هرچی تندروهای ادیان مختلف و ادعای دینهای مختلف مثل اسلام و یهودیت و زرتشتیت هست اونا هم یا اصفهانی یا یزدی. قشنگ اسال زدن به مملکت. گفتم که بدونن میدونیم.
    8
    2
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mashhabib - قم، ایران
    نیروی انتظامی شریک دزد و رفیق قافله است و رییس کلانتریها زیادی خوردن و کاسبی خوبیه هر جا هم که کاسبی خوب باشه و بوی پول بیاد سپاه پیداش میشه .....
    1
    5
    دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. سردار صفوی که قیافش داد میزنه از ترکستان شتر سوارشده اومده ایران که!!! هر چی میکشیم اول از محتاط بودن ایرانی و دوم از کثیف بودن شاهان صفوی و قجری هست که از دم ترک بودن!!
    1
    7
    دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.