جانسون در تهران «گفت‌وگوهایی صریح و سازنده» درباره نازنین زاغری داشته است

بوریس جانسون در دیدار با محمدجواد ظریف رسانه‌های بریتانیایی از گفت‌وگوی «صریح» و «سازنده» وزیر خارجه این کشور در تهران با همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف، از جمله درباره پرونده شهروندان بریتانیایی زندانی در ایران همچون نازنین زاغری خبر می‌دهند.
 
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز شنبه ۱۸ آذر پس از ورود به تهران ابتدا با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار به‌ویژه «بر تعهد بریتانیا نسبت به اجرای برجام تأکید کرد».
 
در هیچ یک از گزارش‌ها در رسانه‌های ایران اشاره نشده است که آیا وزیر خارجه بریتانیا که برای دیداری دو روزه در تهران به سر می‌برد درباره نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف،‌ شهروند ایرانی‌ـ‌بریتانیایی محبوس در اوین، صحبت کرده است یا خیر.
 
آقای جانسون پیش از سفر به تهران اعلام کرده بود که در این سفر موضوع آزادی شهروندان بریتانیایی زندانی در ایران از جمله خانم زاغری را پی‌گیری خواهد کرد.
 
با این همه نشریه ایندیپندنت روز شنبه، ‌۱۸ آذرماه، به نقل از سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گزارش داد که آقای جانسون در دیدار دو ساعته‌اش با آقای ظریف گفت‌وگوی «صریحی» هم درباره خانم زاغری داشته است.
 
این نخستین سفر بوریس جانسون به ایران است و بر اساس گزارش‌ها قرار است در این سفر درباره بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوند و آزادی خانم زاغری‌ـ‌رتکلیف با مقام‌های ایران مذاکره کند.
 
نازنین زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز، سال گذشته هنگام بازگشت از ایران به بریتانیا در فرودگاه بازداشت و نهایتا به پنج سال زندان محکوم شد.
 
ماه گذشته اظهار نظر بوریس جانسون درباره نازنین زاغری باعث واکنش‌هایی در بریتانیا شد و این مقام بلندپایه حتی به دلیل این اظهار نظر خود مجبور به عذرخواهی شد.
 
حال به گفته سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا، دو مقام عالی‌رتبه بریتانیایی و ایرانی پیش از ظهر شنبه درباره مجموعه‌ای از مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند، از جمله «موانعی که بر سر راه این رابطه دوجانبه وجود دارد، مثل نگرانی وزیر خارجه [جانسون] از وضعیت دو ملیتی‌های ایرانی‌ـ‌بریتانیایی».
 
سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در ادامه، دیدار آقای جانسون با محمدجواد ظریف را «سازنده» و «مفید» توصیف کرده است.
 
با این حال در گزارش رسانه‌های بریتانیایی از جزئیات گفت‌وگوی این دو مقام درباره دو ملیتی‌های زندانی در ایران، به‌ویژه خانم زاغری، اشاره‌ای به میان نیامده است.
 
انتقاد شمخانی از «انفعال» اعضای گروه ۵+۱ در برابر «رفتار ناشایست واشینگتن»
 
در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز شنبه در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا، با اشاره به برجام از «انفعال» طرف‌های دیگر «در برابر رفتارهای ناشایست واشینگتن» انتقاد کرد.
 
آقای جانسون که قرار است روز یکشنبه نیز با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دیدار کند، در ادامه دیدارهای خود در روز شنبه با علی شمخانی و علی لاریجانی، رئیس مجلس، به گفت‌وگو نشست.
 
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در گزارش خود از دیدار بوریس جانسون با علی شمخانی اشاره کرده است که این مقام ایرانی با اشاره به چند موضوع سیاسی روز، ‌از جمله درباره توافق اتمی موسوم به برجام صحبت کرده و از «رفتار آمریکا در قبال برجام» انتقاد کرده است.
 
وی رفتار آمریکا در قبال برجام را «فاجعه‌ای تمام‌عیار» خوانده و گفته است: «ایران با توجه به انفعال طرف های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشینگتن بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود، تصمیمات لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است».
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۲ مهرماه از تایید دوباره پایبندی تهران به مفاد برجام سر باز زد و توپ را به زمین کنگره این کشور انداخت تا در مهلتی ۶۰ روزه درباره تحریم دوباره ایران یا ادامه برجام تصمیم بگیرد.
 
در واکنش به این تصمیم رئیس‌‌جمهوری آمریکا، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، گفت تا زمانی که سایر امضاکنندگان توافق را محترم بشمارند، ایران نیز در چارچوب آن باقی خواهد ماند. اما اگر آمریکا از توافق خارج شود، ایران آن را «پاره» خواهد کرد.
 
ایران همچنین در همان زمان از زبان وزیر خارجه‌اش اعلام کرد که قصد ندارد اولین کشوری باشد که از این توافق خارج می‌شود و نمی‌گذارد توافق هسته‌ای «به هزینه ایران» فسخ شود.
 
ایرنا گزارش می‌دهد که بوریس جانسون در پاسخ به آقای شمخانی تاکید کرده است که «برجام توافق‌نامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است».
 
در گزارش دیدار دو مقام عالی‌رتبه بریتانیایی و ایرانی به چند موضوع دیگر از جمله تصمیم تازه رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اورشلیم (بیت‌المقدس)، مبادلات مالی و روابط بانکی دو کشور و حتی «فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین» توسط بریتانیا نیز اشاره شده است.
+9
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    toopetoop - سانتا کلارا، ایالات متحده امریکا
    شاید هم بحث در مورد جاسوسی دختر لاریجانی بوده
    0
    3
    یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.