نایب رئیس مجلس ایران: حل شدن حصر به این سادگی نیست

مسعود پزشکیان گفته که در مجلس در حال پیگیری هستیم تا موضوع حصر موسوی، کروبی و رهنورد حل شود. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید رفع حصر رهبران اعتراض‌های انتخاباتی سال ۸۸ «به این سادگی» نیست٬ هیچ تحقیق و تفحصی در ایران تاکنون «به نتیجه نرسیده» و بیشترین اخراج‌ها در قوای سه‌گانه در قوه قضائیه صورت می‌گیرد.
 
به گزارش روز سه‌شنبه ۱۴ آذر خبرگزاری ایلنا٬ مسعود پزشکیان این اظهارات را در مراسم گرامیداشت روز دانشجو (۱۶ آذر) در دانشگاه «شهید بهشتی» تهران بیان کرده است.
 
آقای پزشکیان٬ رفع حصر میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد را یکی از «دغدغه‌های» مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و افزود: «ولی ما در مجلس نمی‌توانیم کار خاصی بکنیم٬ ولی در حال پیگیری هستیم تا این موضوع حل شود».
 
وی اضافه کرد: «حل شدن این کار هم به سادگی نیست. وقتی بیرون از کار می‌ایستید حرف زدن آسان است».
 
حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری یازدهم و دوازدهم بر تلاش برای رفع حصر رهبران اعتراض‌های انتخاباتی سال ۸۸ تاکید کرد٬ اما تاکنون کاری انجام نداده است.
 
با این حال به تازگی چند عضو خانواده میرحسین موسوی با وی و نیز مجتبی ذوالنور٬ نماینده اصولگرای مجلس و اسماعیل دوستی٬ عضو حزب اعتماد ملی با آقای کروبی دیدار کرده‌اند.
 
علی مطهری٬ دیگر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه گفته بود که «اراده» مقام‌های کشور بر حل موضوع حصر است و در حال حاضر «نرمشی» در این زمینه به وجود آمده است.
 
میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد، از بهمن ۸۹ تاکنون بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند و درخواست‌های آنان برای حضور در دادگاه علنی تاکنون مورد قبول واقع نشده است.
 
به گزارش ایلنا٬ پزشکیان در ادامه اظهاراتش٬ بر آنچه «انقلابی‌ماندن» نامید تاکید کرد و گفت: «بسیاری از دانشجوهای پیش از انقلاب و اول انقلاب می‌گفتند اگر قدرت را داشته باشیم فلان و بهمان می‌کنیم ولی اکنون همه ما گرفتار پول و پست و سمت شده‌ایم».
 
وی درباره انتقاد‌ها از قوه قضاییه نیز گفت که «قوه قضاییه دست ما نیست؛ حتی قوه قضاییه هم اشتباهات خود را قبول دارد. بیشترین اخراج‌ها هم در قوه قضاییه است».
 
وی با بیان اینکه «حتی در بحث نظارت {بر قوه قضائیه} هم دستمان چندان باز نیست»٬ درباره نظارت بر این قوه از راه تحقیق و تحفص٬ افزود که «از ابتدا تا به امروز تحقیق و تحفص‌های زیادی صورت گرفته ولی تاکنون یک تحقیق و تحفص هم به نتیجه نرسیده است».
 
علاوه بر اظهارات انتقادی اخیر محمود احمدی‌نژاد علیه قوه قضائیه که به‌دنبال احضار سه مدیر ارشد وی در دوران ریاست‌جمهوری به دادگاه صورت گرفته٬ انتقاد‌ها در ایران از عملکرد قوه قضائیه به‌دلیل روند دادرسی دادگاه‌ها٬ شرایط زندان‌ها٬ فشار بر زندانیان و محرومیت بسیاری از آنها از حقوق اولیه خود٬ همواره مطرح بوده است.
 
انتقاد محمدرضا خاتمی از وزارت اطلاعات دولت روحانی
 
در همین حال، محمدرضا خاتمی٬ نایب رئیس مجلس ششم نیز با انتقاد از برخورد نامتناسب با دانشجویان ایران٬ گفت که دانشجو باید از دولت و از هر نهاد دیگری٬ «مستقل» باشد.
 
آقای خاتمی که به مناسبت روز دانشجو در بین دانشجویان دانشگاه تهران صحبت می‌کرد٬ گفت: «تا زمانی که به دانشگاهیان انگ ضدانقلاب و مسائلی از این دست بزنند، دانشگاه پویا نخواهد بود... نمی‌شود دانشگاه‌ها را به خاطر ورود به مسائل مختلف به اسم سیاه‌نمایی محدود کرد».
 
وی با طرح این موضوع که «تا به‌حال دیده‌اید یک رئیس دانشگاه اختلاس کرده باشد؟ آیا دیده‌اید جاسوس باشد؟» ٬ بدون اینکه به نام فرد یا نهاد خاصی اشاره کند٬ این پرسش را مطرح کرد که «چرا به دانشگاه‌ها اعتماد نمی‌کنید؟»
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با گلایه از منتقدان علوم انسانی غربی در دانشگاه‌ها٬ اضافه کرد: «اگر این طور است دانشگاه را ببندید و امور را به حوزه‌ها بسپارید».
 
خاتمی در ادامه سخنانش از حسن روحانی انتقاد کرد و افزود: ‌«آقای رئیس‌جمهور ما محدودیت‌های شما را می‌دانیم... اما دانشجویان ستاره‌دار چه؟ مگر جز این است که وزرات اطلاعات شما دانشجویان را ستاره‌دار می‌کند؟»
 
وی ستاره‌دار کردن دانشجویان در دادنشگاه‌ها را «خلاف قانون و برخلاف صحبت‌های ظاهری وزیر اطلاعات» عنوان کرد و افزود که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور «در این موارد قوی‌تر عمل کنند».
 
علی‌شکوری‌راد: انتظارات باید بر اساس واقعیات باشد
 
علی شکوری‌راد٬ دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران نیز در دانشگاه «شهید بهشتی» از ادامه ستاره‌دار شدن دانشجویان در دانشگاه‌ها در دولت حسن روحانی انتقاد کرد.
 
این فعال اصلاح‌طلب گفت که «روحانی کاندیدای مطلوب من نیست ولی انتظارات ما باید بر اساس واقعیات باشد».
 
وی خطاب به دانشجویان افزود: «شما می‌گویید ۲۰۰ نفر امسال ستاره‌دار شدند. ما هم اعتراض داریم…. چند نفر دیگر از اعضای حزب اتحاد هم ستاره‌دار شدند ولی نباید به خاطر یک مسئله دستاورد‌های‌مان را انکار کنیم».
 
انتقاد‌ها از ادامه ستاره‌دار شدن دانشجویان در دولت روحانی در این مراسم در حالی بیان شد که روزنامه «جامعه‌فردا» از ستاره‌دار شدن دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کار‌شناسی ارشد و دکترا در مهرماه سال جاری خبر داده است.
 
به نوشته این روزنامه٬ این دانشجویان با «پیغام نقص در پرونده» رو‌برو و از راهیابی به دانشگاه‌ها محروم شدند.
 
این روزنامه در شماره روز پنجشنبه، ۹ آذر، به نقل از «یک منبع آگاه» در وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری نوشت: «در سال تحصیلی جدید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجو در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکترا پس از قبولی در آزمون، به دلیل نقص در پرونده، از ثبت‌نام بازماندند و ستاره‌ دار محسوب می‌شوند».
 
اصطلاح دانشجوی ستاره‌دار که از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح شد٬ در مورد آن دسته از فعالان دانشجویی به کار می‌رفت که مقابل نام آن‌ها در کارنامه‌های ارائه‌شده از سوی سازمان سنجش ستاره قرار می‌گرفت و منجر به محرومیت‌هایی از جمله محرومیت از تحصیل می‌شد.
 
کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با همکاری وب‌سایت دانشجونیوز و کمپین دفاع از حق تحصیل در سال ۱۳۹۲ در گزارشی مشترک اعلام کرده بودند که بیش از یک هزار دانشجو در ایران طی هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از تحصیل محروم شده‌اند.
 
این در حالی است که حسن روحانی در تبلیغاتش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، وعده حذف ستاره دانشجویان، ‌بازگرداندن آنها و بازکردن فضای دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.
+9
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    آذادی - منچستر ، انگلستان
    بزودی همتونو مگیریم مندازیم تو اون آرامگاه جلاد هندی زاده خدارو شکر انقدام بزرگ ساختین که همتون . توش جا میشین بد بالای گنبدام یه سوراخ مزانیم از اون . بالا رو سره همتون............ یعنی اون روز میرسه؟
    0
    5
    ‌سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.