هدیه ایران به رئیس فیفا

 ایران قبل از شروع مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ به رئیس فیفا و برخی از مسئولان فوتبالی صنایع دستی ایرانی هدیه داد.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محمد رضا ساکت - دبیر کل فدراسیون فوتبال ـ قبل از شروع مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ میناکاری، صنایع دستی ایران را به «اینفانتنیو» رئیس فیفا، فاطما سامورای دبیر کل فیفا و ویتالی موتکو رئیس فدراسیون فوتبال روسیه هدیه داد.
 
میناکاری هنری درباری محسوب می‌شده و با کیمیاگری مرتبط بوده است؛ یکی از دلایل ناشناخته بودن این هنر نیز همین موضوع است زیرا فقط درباریان از این هنر استفاده می‌کردند و مردم عادی اطلاعات چندانی از آن نداشته‌اند.
 
حلقه قدرت و فره پادشاهی هخامنشیان نیز هنر میناکاری بوده که در حال حاضر هنر مینای آن ریخته و تنها بدنه فلزی آن باقی مانده است. بسیاری از جواهراتی که در موزه جواهرات نگهداری می شود با هنر میناکاری تزئین شده‌اند.
 
از این هنر به دلیل مقاومتی که در آتش دارد برای تزئین قلیان نیز استفاده می‌کردند. به دلیل علاقه ناصر الدین شاه قاجار به هنر میناکاری قلیان‌های دربار با این هنر ساخته می‌شدند.
میناکاری انواع متفاوتی دارد که شامل مینای خانه بندی( حجره ای و حفره ای) و نقاشی( مرصع) می‌شود.
 
میناکاری هنر پیچیده‌ای است و مهمترین بخش آن کوره کاری است. این هنر باید در دمای ۸۵۰ تا ۹۵۰ درجه حرارت داده شود.
 
مرحوم رائض و ابراهیم زرقونی از استادکاران برجسته هنر میناکاری محسوب می‌شوند.
+28
رأی دهید
-28

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    کار احمقانه و بیفایده و هیچ چیزی برای ایران و ایرانی و فرهنگش نداره میشه گفت یک سرمایه گذاری بیفاده در جایی بیفایده برای آدمهای غیر فرهنگی. عوض اینکار نمونه کارها رو به روسای دانشگاههای علوم انسانی بدید یا به برندگان ادبیات نوبل یا به وزیران فرهنگ به سیاستمدارای پر نفوذ و رهبران احزاب کشورهای مهم که سالی صدتا سخنرانی و مقاله و تصمیم کلیدی دارند هر روزم با دیدن این یاد ایران میفتن. آخه فوتبالیهای ایران از مینا چه میدونن که فوتبالیهای فاسد فیفا بدونن؟ این کار تنها حس خود شیفتگی و فخر فروشی رییسان ایرانی رو در این مجامع برای لحظه ای سیراب میکنه. آخرم میرن ستا فوتبالیست عرب رو به عنوان بهترین انتخاب میکنن و پوس پوس عربها.
    6
    35
    شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    mok432 - تهران، ایران
    این رشوه دادن‌ها و عکس گرفتنها باعث بیرون انداختن ایران و تغییر روسای فیفا خواهد شد ، این رشوه دادن‌ها به خاطر بیرون انداختن بازیکنان خوب از تیم ملی‌ به خاطر مسائل سیاسی رژیم فاسد با دنیا همچنین راه ندادن زنها به استایوم میباشد و حجاب اجباری میباشد.رژیم فاسد که فسادش جهانی شده است.
    4
    23
    شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::mok432 - تهران، ایران::]. افرین
    0
    7
    شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.