پاپ فرانسیس وارد میانمار شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، وارد میانمار شده است. این اولین سفر رهبر کاتولیکهای جهان به این کشور است.
 
سفر پاپ به میانمار درحالی صورت گرفته است که این کشور درگیر خشونتها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا است و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا عملیات ارتش و شبه نظامیان میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را پاکسازی قومی خوانده است.
 
براساس گزارشها پاپ فرانسیس قرار است با آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار، و همچنین مقامات نظامی ارشد کشور دیدار کند.
 
به گفته همین گزارشها رهبرکاتولیکهای جهان احتمالا درخصوص خشونتها در این کشور نیز گفتگو خواهد کرد. در این میان آنچه که گفته می شود ازز اهمسیت برخوردار است استفاده پاپ از واژه "روهینگیا" برای اشاره به اقلیت مسلمان این کشور است.
 
مقامات میانمار بشدت با استفاده از این واژه برای اشاره به اقلیت مسلمان میانمار مخالفت می‌کنند.
 
دولت میانمار از واژه "بنگالی" برای اشاره به این اقلیت استفاده می‌کند به معنی افرادی که به طور غیر قانونی از بنگلادش وارد میانمار شده اند.
 
پاپ فرانسیس پس از دیدار از میانمار قرار است به بنگلادش سفر کند و در آنجا با گروه کوچکی از پناهندگان روهینگیایی دیدار کند.
 
براساس گزاشها بیش از ۶۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا در ظرف چند ماه گذشته به بنگلادش گریخته‌‎اند. بسیاری از این پناهجویان از قتل، تجاوز جنسی و قتل عام خبر داده‌اند.
 
وزارت امور خارجه آمریکا در اواخر ماه اکتبر ارتش میانمار و نیروهای وابسته به آن را مسئول کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت‌های قومی در ایالت راخین اعلام کرد و ضمن قطع کمک‌های نظامی، گفته است تسهیلاتی را که قبلا در اختیار برخی نظامیان این کشور قرار داده بود لغو می‌کند.
 
در ماه سپتامبر هم زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را "نمونه بارز پاکسازی قومی" توصیف کرده و گفته بود که این اقدامات "ترفندی از سر بدخواهی و با هدف بیجاکردن اجباری هزاران نفر بدون امکان بازگشت آنان بوده است."
 
سازمان ملل متحد می گوید نیروهای امنیتی میانمار در مناطق شمالی راخین عمدا اموال خانواده‌های روهینگیا را نابود کردند و روستاهایشان را به آتش کشیدند نه فقط برای اینکه آنان را از محل سکونتشان آواره کنند بلکه با این هدف که بازگشت این اقلیت را ناممکن سازند. سازمان ملل متحد گفته است که این عملیات "سازمان‌یافته، هماهنگ شده و منظم بود" و یک ماه پیش از آغاز عملیات نظامی، با بازداشت مردان روهینگیای زیر ٤٠ سال شروع شد با این هدف که فضای رعب و وحشت بر منطقه مستولی شود.
 
در این میان همچنین اعلام شده است که بنگلادش با میانمار برای بازگرداندن صدها هزار مسلمان روهینگیا توافقی امضا کرده است. جزئیات زیادی در باره این توافق که در نایپیداو، پایتخت میانمار امضا شده، اعلام نشده است.
+11
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    محمد از شیراز - شیراز، ایران
    چه عجب......حالا که یک ملیون نفر بی خانمان شدند تازه شما خبردار شدی و آمدی که ناجی مردم مسلمان باشی؟. جالبه ....آخر جلبی هستید.
    24
    8
    دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    PAARISA - آمستردام، هلند

    [::محمد از شیراز - شیراز، ایران::]. شما نگران اون ۸۰ میلیون انسانی باش که هر روز زیر تحقیر اسلام و قوانینش باید زندگی کنن , راه دورتا میانمار نمیخواد بری ! پاپ هم هیچ مسوولیتی در قبال مسلمانان نداره !
    3
    27
    دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    محمد از شیراز - شیراز، ایران

    ببخشید این آقای پاپ‌که مسلمان نیست....چرا در امور مسلمانان دخالت میکنه....در ضمن کشورهای بحران زده دیگه هم هست چرا جای دیگه‌نمیره؟ دید مسئله سیاسی شد دستور گرفته به میانمار بره؟ واسه چاپلوسی اون بیچاره ها که گرفته واسه خودشیرینی و منافع سیاسی رفته.....جلب
    26
    4
    دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.