هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به خطر درگیری اسرائیل و حزب‌الله

آنتونیو گوترش در گزارش خود اتهام نقل و انتقال منظم جنگ افزار برای حزب الله را یک مسئله جدی نامیده است. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به بروز رویارویی نظامی میان اسرائیل و حزب الله در لبنان هشدار داد.
 
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، آقای گوترش جمعه سوم آذر در گزارشی که آن را در میان سفیران کشورهای عضو شورای امنیت توزیع کرد، این هشدار را مطرح کرده است.
 
دبیر کل سازمان ملل در اختیار داشتن جنگ افزار غیرقانونی در دست حزب الله و رد و بدل شدن سخنان تهدیدآمیز اخیر میان این سازمان با مقامات اسرائیل را موجب تشدید تنش و احتمال محاسبه نادرست دانست.
 
آنتونیو گوترش در گزارش خود اتهام نقل و انتقال منظم جنگ افزار برای حزب الله را نیز یک مسئله جدی نامیده است.
 
وی در همین حال تاکید کرده است که اثبات مستقلانه این اتهامات که همیشگی مطرح می شود، امکان پذیر نیست.
 
از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود افزود که حزب الله سلاح‌های یاد شده را نشان داده و به کاربرد آن اذعان کرده است.
 
آقای گوترش در ادامه بر لزوم اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، مبنی بر خلع سلاح حزب الله و سایر گروههای مسلح در لبنان تاکید کرد.
 
قطعنامه ۱۷۰۱ به جنگ ۳۴ روزه سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب الله پایان داده بود.
 
قطعنامه یاد شده همچنین شبه نظامیان حزب الله را از حضور در جنوب رودخانه لیتانی منع می‌کند تا صلحبانان سازمان ملل در این مناطق ماموریت خود را انجام دهند.
 
شمار صلحبانان سازمان ملل، در قوایی که یونیفیل نامیده می‌شود، ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن شامل نظامیان و ناظران از چند کشور جهان است.
 
قوای یونیفیل موظف است در خط پایین‌تر از رودخانه لیتانی، در نزدیکی مرز لبنان با اسرائیل، از طریق گشت‌های هوایی، زمینی و با بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای، ناظر بر وضعیت و پاسدار صلح باشد.
 
بر اساس گزارش آقای گوترش، اسرائیل به سازمان ملل گفته است که حزب الله ظاهرا در سه نقطه پایین‌تر از رود لیتانی، در نزدیکی مرز با اسرائیل، زیرساخت نظامی ایجاد کرده است.
 
اما دبیر کل سازمان ملل در رابطه با اتهام مطرح شده از سوی اسرائیل افزوده است که اسرائیل مدارک اثبات اتهام را ارائه نکرده است.
 
دبیر کل سازمان ملل نمونه‌هایی از اظهارات هفته‌های اخیر سران اسرائیل و حزب الله را در گزارش خود ذکر کرده و آن را موجب افزایش نگرانی، از جمله در میان مردم محلی نسبت به بروز خطر درگیری نظامی دانسته است.
 
آقای گوترش در گزارش خود از دو طرف خواسته است «بیشترین شکیبایی» را نشان داده و از بیان «اظهارات آتش افروزانه» دوری کنند.
 
دبیر کل سازمان ملل از پروازهای نظامی اسرائیل در حریم لبنان نیز ابراز نگرانی کرده است.
 
بر اساس گزارش دبیر کل، یونیفیل در چهار ماه ژوئیه، اوت، سپتامبر و اکتبر امسال، ۷۵۸ مورد از تعرض اسرائیل به حریم هوایی لبنان را ثبت کرده که ۳۱۸۸ ساعت پرواز بوده است.
 
افزایش تعرض هوایی اسرائیل به لبنان در چهار ماه یاد شده ۸۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ بوده است.
 
گزارش دبیرکل تاکید دارد که ارتش اسرائیل ۷۰۷ مورد از ۷۵۸ تعرض هوایی به لبنان را که معادل ۹۳ درصد از تعرض‌های این چهار ماه است، با پهپادهای نظامی انجام داده است.
 
اسرائیل هنوز به گزارش دبیرکل سازمان ملل واکنش نشان نداده اما پیشتر تایید کرده بود که شماری از حملات هوایی اخیر به سوریه را با شلیک موشک از جنگنده‌هایش در حریم هوایی لبنان انجام داده است.
 
ارتش اسرائیل همچنین اذعان کرده است که هواپیماهای این کشور در آسمان لبنان «گشت‌های شناسایی» با هدف‌های نظامی انجام می‌دهند.
 
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل اوایل تابستان امسال با انتقاد از فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، خواهان تشدید نظارت یونیفیل بر حزب الله شد.
 
اما میشل عون رییس جمهوری لبنان ماه گذشته در مصاحبه با فیگارو، سلاح حزب الله را «برای تضمین امنیت» لبنان در مقابله با اسرائیل توصیف کرد.
 
به نوشته آسوشیتدپرس، گزارش دبیر کل پیش از بازگشت سعد حریری نخست وزیر لبنان از عربستان به بیروت، نوشته شده است.
+10
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    abulolo al majoosi - برنو، چک
    در اینکه حزب‌الله لبنان دست راست ایران در منطقه هست شکی نیست. اگر چه من با اسلامیت مخالف هستم ولی‌ به نظر من نفوذ خارجی‌ داشتن خوبه. وقتی‌ کشورک‌هایی‌ مثل قطر، عمارت و عرعرستان (که وهابی طلب برای ولیعهدش یعنی مملی چوک سلمان .. هم می‌بخشه)،ترکیه، مصر،پاکستان و . دخالت میکنند ،چرا ما نه؟ هر کسی‌ دنبال منافع ملی‌ خودشه.
    3
    10
    شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.