رئیس سازمان بسیج از برنامه برای ایجاد گشت‌های محله‌ای خبر داد

غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین رئیس سازمان بسیج مستضعفین از برنامه این نهاد برای ایجاد گشت‌های محلات خبر داد.
 
در همین حال روزنامه اعتماد، روز پنج شنبه، تشکیل این گشت‌ها را با اقدامات «کمیته‌های انقلاب» در دهه ۶۰ مقایسه کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین غیب‌پرور، روز چهارشنبه ۲۴ آبان، در یک نشست خبری گفت که «بنا داریم ایست‌بازرسی‌ها را کم و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم».
 
به گفته آقای غیب‌پرور، برای تشکیل گشت‌های محله، افراد پس از «احراز شرایط» انتخاب شده، در دوره‌های آموزشی شرکت و سپس «با هماهنگی »قوه قضائیه و نیروی انتظامی فعالیت خواهند کرد.
 
وی اعلام کرد که این گشت‌ها مسلح نخواهند بود، «به حریم خصوصی افراد وارد نخواهند شد و فقط تامین امنیت را بر عهده می‌گیرند».
 
نیروهای بسیج از زمان انقلاب سال ۵۷، در خیابان‌های شهرهای ایران پست‌های بازرسی دایر می‌کردند و رهگذران و خودروهای عبوری را مورد بازرسی قرار می‌دادند.
 
هر چند در دهه ۷۰ از تعداد این گشت‌ها کاسته شده بود اما در دهه ۸۰ طرح‌های مختلفی درباره ایست‌بازرسی و گشت‌های بسیج اجرا شده است.
 
از جمله از سال ۸۷ گشت‌های بسیج در سراسر ایران آغاز به کار کرد.
 
احمد ذوالقدر، معاون عملیات نیروی بسیج، گفته بود که این گشت‌ها پنج نفره بوده و به صورت پیاده در هزار نقطه از محلات شهری کشور فعالیت خواهند کرد.
 
وی هدف از این گشت‌ها را «کمک به برقراری امنیت پایدار در محلات»، «برخورد با اراذل و اوباش و سارقان»، «ممانعت از آسیب رساندن به اماکن عمومی، دولتی و خصوصی»، و «برخورد با جرائم مشهود» عنوان کرده است.
 
با این حال نیروهای بسیج یک سال بعد از تشکیل این گشت‌ها حضور گسترده‌ای در سرکوب معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتند.
 
در همین حال روزنامه اعتماد در شماره روز پنج‌شنبه، تشکیل گشت‌های محله بسیج را با فعالیت‌های کمیته‌های انقلاب در سال‌های ابتدایی انقلاب ۵۷ و دهه ۶۰ مقایسه کرده است.
 
کمیته‌های انقلاب در دهه ۶۰ اقدام به برخورد با مواردی چون توزیع نوارهای موسیقی، فیلم‌های ویدئو، جشن‌های خانگی و موارد مشابه می‌کردند که از آنها با عنوان«منکرات» نام برده می‌شد.
 
اعضای کمیته همچنین نقش فعالی در سرکوب مخالفان سیاسی حکومت جمهوری اسلامی ایفا کردند.
تصویب نهایی طرح «تقویت بسیج مستضعفین» در مجلس
طرح «تقویت بسیج مستضعفین» روز چهارشنبه به تصویب نهایی مجلس رسید.
 
این طرح سال ۹۴ تصویب شده بوداما شورای نگهبان به بخشهایی از آن ایراد گرفته بود.
 
براساس اصلاحات انجام شده در این طرح دولت «می‌تواند نسبت به اختصاص اراضی مناسب برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش‌ها به بسیج اقدام کند».
 
در سال‌های گذشته نیز چندین طرح برای «تقویت» سازمان بسیج تصویب شده است.
+17
رأی دهید
-67

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    مسخره بازیهای اوایل عنقلاب و دهه شصت دوباره شروع می شود. همه کسانیکه در ان دوران جوان و نوجوان و میان سال و پیر بودن شاهد عذیت و ازارهای و مزاحمتهای گشتیهای کمیته عنقلاب و گشت ثارالله و دیگر گشتها بودن. هرگاه رژیم اخوندی از اعتراضات مردم ترسید افراد مزدورش را برای گشت زنی درداخل شهرها بسیج میکند . لعنت بر چنین رژیمی که مردم را به اثارت گرفته است و لعنت بر مزدورانی که خدمت به چنین رژیمی میکنن.
    3
    66
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    mok432 - تهران، ایران
    همیشه تاریخ نشان داده است ،همه چیز از یک محله شروع خواهد شد .وبه اتمام کار رژیم منتهی خواهد شد
    2
    11
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    یه چیزی میخواستم برات بنویسم بعد دیدم تو که رگ نداری
    2
    5
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا
    چقدر پیشرفت بعد از ٤٠ سال. همان سوریه که .......را بخاطرش پاره و نصف بودجه کشور را به انجا هزینه میکنند، عرب و مسلمان هستند، شبها کاباره و میخانه هایش براى انها و توسرى خورى شریعت و بگیر و ببند و بزن و تحقیرش مال ما. چه شود اگر روزی قرار باشد که اینها بروند؟ چه عقده و کینه هایی که تخلیه نشود
    1
    11
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
    خدا بفریاد همه برسه . اون یه مثقال آسایش نسبى که در محله ها بود ، هم با این طرح فضولى تنگاتنگ محلى از بین میره! کم مونده واسه توالت رفتن تک تک افراد یک خانواده کنتور بذارن ، که هر کس چه مقدار در روز پس میده و روش مالیات ببندند! ریشه کن بشین ، همتون که آسایش رو از مردم و مملکت گرفتین! یه مشت مفتخور و حیف نون !
    3
    11
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ernakola - تهران، ایران
    جنبه مثبت را هم در نظر بگیرین که مزاحمت ها و سرقت ها کم می شود . ضمنا بنده کاسه لیس نمی باشم !! : :
    5
    5
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.