نشست سران روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه هفته آینده برگزار می‌شود

روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز دوشنبه در سوچی با یکدیگر دیدار کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هفته آینده، روز اول آذر، در سوچی میزبان دو همتای ترک و ایرانی خود خواهد بود تا در نشستی درباره آینده سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای بحران این کشور تصمیم بگیرند.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از «مقام‌های ترکیه‌ و روسیه»، نشست سران سه کشور قرار است روز اول آذرماه در اقامتگاه رسمی ولادیمیر پوتین در سوچی در ساحل دریای سیاه برگزار شود.
 
از ایران حسن روحانی، رئیس جمهور، و از ترکیه رجب طیب اردوغان، همتای او، به سوچی سفر خواهند کرد.
 
سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه موضوع نشست سران سه کشور در سوچی را «بررسی پیشرفت در روند کاهش خشونت در سوریه و تضمین رسیدن کمک به مردم آن کشور» عنوان کرد.
 
پیشتر قرار بود که نشست «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» در روز ۱۸ نوامبر، دو روز دیگر، در شهر سوچی در روسیه برگزار شود.
 
سه کشور روسیه‌، ایران، و ترکیه روز نهم آبان‌، تعهد کردند که حکومت سوریه و اپوزیسیون این کشور را در قالب یک «کنگره گفت‌وگوی ملی» گردهم جمع کنند.
 
هدف از تشکیل این «کنگره» قرار بود تجمیع تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک ماندگار باشد.
 
با این حال چند روز بعد دولت رجب طیب اردوغان اعلام کرد که روسیه به دنبال اعتراض آنکارا به حضور نیروهای کرد در این کنگره تصمیم به تعویق این کنگره گرفته است.
 
مسکو این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که اصلا تاریخی برای برگزاری این کنگره تعیین نشده بود.
 
حال ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، سه کشور را کشورهای «ضامن» توصیف کرده و گفت که قرار است در سوچی، راه‌های رسیدن به راه حل سیاسی پایدار برای سوریه را بررسی کنند.
 
دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، نیز به گزارش خبرگزاری فرانسه، ضمن تایید خبر برگزاری نشست از همین واژه «ضامن» استفاده کرده و سه کشور را «ضامن فرایند راه حل سیاسی و ثبات و امنیت» توصیف کرده است.
 
رهبران روسیه و ترکیه روز دوشنبه، ۲۲ آبان‌ماه، نیز در بندر سوچی درخصوص گام‌های بعدی همکاری در سوریه به گفت‌وگو نشستند و رئیس جمهوری روسیه بعدا مذاکرات روز دوشنبه خود با رجب طیب اردوغان را «بسیار سازنده» خواند.
 
روسیه و ایران، مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد در سوریه‌ هستند و عملا با کمک‌های خود حکومت او را از فروپاشی نجات داده‌اند. ترکیه هم حامی بخشی از اپوزیسیون سوریه است که خواهان برقراری حکومتی بدون بشار اسد در این کشور هستند.
 
در این میان، حمایت تهران و مسکو از دمشق مورد انتقاد شماری از کشورهای منطقه و جهان قرا رگرفته است. با این همه،‌ ایران می‌گوید کمک‌هایش به حکومت بشار اسد تنها به اعزام مستشار و کمک‌های اقتصادی محدود می‌شود. این در حالیست که تاکنون بیش از یک هزار تن که به عنوان مدافعان حرم نامیده می‌شوند،‌ در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.
 
سوریه، ایران و ترکیه همچنین از ژانویه سال جاری، ۲۰۱۷، مذاکرات آستانه در کشور قزاقستان را با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز کرده‌اند که در ماه‌های گذشته بیشتر بر ایجاد چهار منطقه موسوم به «منطقه کاهش تنش» در خاک سوریه متمرکز بوده است.
 
این مناطق گفته می‌شود که از میزان درگیری میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان معتدل‌تر کاسته است.
 
اهمیت این مناطق در بیانیه مشترک روسای جمهوری روسیه و آمریکا که روز ۲۰ آبان منتشر شد نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.
 
جنگ داخلی سوریه هفت سال پیش در پی سرکوب اعتراضاتی عمدتا مسالمت‌آمیز علیه دولت اسد آغاز شد، و تاکنون تا نیم میلیون قربانی برجای گذاشته ‌است.
 
نیمی از جمعیت کشور آواره شده و برخی از زیرساخت‌های آن، مراکز عمده شهری و حتی باستانی سوریه طی سال‌های گذشته ویران شدند.
+8
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    این نشست بین این 3 حکومت خیر باشد , انشالله و رحمان !
    2
    1
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.