افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان‌های سنتی از اول آذر؛ نانوایی‌ها، گرانفروشی را آغاز کردند

علی فاضلی٬ رئیس اتاق اصناف: ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان موافقت کرده است. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی روز پنجشنبه ۲۵ آبان، افزایش قیمت نان از سوی نانوایی‌های دولتی٬ پیش از آنکه افزایش قیمت ۱۵ درصدی از روز اول آذر ماه اعمال شود را «تخلف» دانست و هشدار داد که با متخلفان برخورد می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاسم زراعتکار گفت: «هنوز نرخ‌های جدید اعلام نشده و نانوایی‌ها موظفند تا آن زمان، نان را به نرخ‌های موجود به مردم بفروشند».
 
پیش از آن اعلام شده بود که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، نانوایی‌هایی سنتی پس از اعلام نرخ‌های جدید و از اول آذر امسال می‌توانند قیمت‌های خود را تغییر دهند.
 
به گفته علی فاضلی٬ رئیس اتاق اصناف٬ ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان موافقت کرده است.
 
به گفته آقای فاضلی٬ با آنکه درخواست اتحادیه‌ها افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت بود٬ ستاد تنظیم بازار٬ با افزایش قیمت در حد ۱۵ درصد و به شرط افزایش کیفیت نان موافقت کرد.
 
با این همه٬ گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت زودهنگام نان از سوی برخی نانوایی‌ها است.
 
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در این مورد گفت که «به احتمال فراوان، نانوایی‌هایی که قیمت‌شان بیشتر از نرخ دولتی است، با آرد آزاد پخت می‌کنند و به عنوان مثال برای نان تافتون می توانند تا ۷۰۰ تومان عرضه کنند».
 
آقای زراعتکار افزود:‌ «هنوز نرخ‌های جدید اعلام نشده و نانوایی‌ها موظفند تا آن زمان، نان را به نرخ‌های موجود به مردم بفروشند».
 
وی از مردم خواست تا اعلام شدن نرخ جدید برای نان، در صورت مشاهده «چنین تخلفاتی٬ اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان سنتی را در جریان قرار دهند تا با متخلفان برخورد شود».
 
به نوشته خبرگزاری تسنیم، در چند ماه گذشته، ‌نانوایان از ارزانی قیمت نان شکایت کرده بودند.
 
اعلام تغییر قیمت نان از اول آذرماه در حالی اعلام شده است که بر اساس گزارش‌ها، «قرار نیست در وزن چانه نان تغییری صورت گیرد و شرایط و وضعیت تولید نان مانند سابق خواهد بود».
 
در حال حاضر، در نانوایی های سنتی، قیمت سنگک ۸۰۰ تومان، لواش ۲۲۰ تومان، تافتون ۴۰۰ و بربری ۸۰۰ تومان است.
 
به گزارش ایسنا، با احتساب افزایش ۱۵درصدی، احتمالا قیمت نان سنگک و بربری به ۹۲۰ تومان، نان تافتون به ۴۶۰ تومان و نان لواش به ۲۵۰ تومان خواهد رسید.
 
برای پخت نان سنتی در ایران٬ به طور معمول٬ بیش از ۹ میلیون تن گندم مصرف می‌شود.
 
مصرف نان در ایران همواره به دلیل الگوی نامناسب مصرف و دور ریز زیاد آن٬ منتقدانی داشته است.
 
در عین حال، وب‌سایت «ایانا» که اخبار کشاورزی ایران را منتشر می‌کند٬ به نقل از کاوه زرگران٬ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نوشت که «سرانه مصرف نان ایرانیان بسیار بالاتر از میانگین جهانی است».
 
به گفته وی٬ «میانگین جهانی مصرف نان ۶۰ الی ۷۰ کیلوگرم در سال است، در حالی که متوسط مصرف ۱۷۰ کیلوگرم در سال نیز در کشور ما ثبت شده است».
+12
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان

    راضی به این مقدار نباشید،برق را مجانی میکنم اتوبوس را مجانی میکنم، لاکن کمی باید صبر کنید تا اما غایب خیالی بیاد و به ریش و حماقت شما مرده پرستها بخندد،اتوبوس بزرگتر از مینی بوس است،علمای اسلام بنشینند بنز خاور بسازند!با این جملات مردم ایران کشور را از عصر هواپیمای کنکورد به عصر لیف و لنگ و عمامه عقب بردند، ۴۰ ساله هر ۴ سال یک بار هم میلیونی گول یکی دیگر را میخورند که وعده تحقق قولهای امام گور به گور رامیدهد!
    1
    23
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    این کارشون هم در راستای دادن آرامش به مناطق زلزله زدس. باید ممنون باشیم. روحانی مچکریم. اونایی که کلا در این نظام رای میدن انقدر کلاتونو بزارید بالا که بیوفته پایین. 15 درصد نان میشه 200تومن. با رند کردنهای نانواییها میشه 300تومن. هر خونواده 4نفره روزی 8صبحانه 8تا نهار 8تا شام نون بخورن میشه روزی 24 ضرب در 300 میشه 7200 تومن ماهی میشه 216000 تومن. یعنی کل اضافه شدن حقوق سالیانشون کارگرا که 150 تومنه به اضافه شدن فقط نان یا نون نمیرسه. الان در ایران بطور قانونی همه چیز سالیانه 15درصد بالا میره. اجاره خونه بیشتر. یک خانواده 4نفره که حداقل 5میلیون خرجشونه سال بعدش باید 6/5 میلیون درامد داشته باشن. واقعا ممکنه؟ 5میلیون برای خانواده 4نفره ای که دوتا محصل دارن و مستاجرن که فقیرانس. خیلی ها در ایران با 1میلیون حقوق زندگی میکنن. به نوع زندگی هنوز در هیچ زبان و فرهنگی نامی داده نشده. فکر کنم اسم باکلاسش میشه زندگی معجزانه و اسم بی کلاسش زندگی خرکی.
    2
    8
    جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.