روسیه: برای خروج نیروهای همپیمان ایران از سوریه تضمینی نداده‌ایم‎‎

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید حضور آمریکا در سوریه قانونی نیست  سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت، حضور ایران در سوریه «مشروع» است و روسیه برای خروج نیروهای شبه نظامی همپیمان ایران از سوریه نیز تعهدی نداده است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس خبرگزاری‌های روسی ریانووستی و اینترفاکس، آقای لاوروف این سخنان را سه شنبه ۲۳ آبان در یک نشست خبری در مسکو بیان کرد.
 
وزیر خارجه روسیه افزود که مسکو برای افزایش مناطق کاهش بحران در سوریه با آمریکا به توافق‌هایی رسیده اما برای بیرون رفتن گروه‌های طرفدار ایران از سوریه تضمین نداده است.
 
به گزارش وبسایت اسرائیلی وای.نت، این اظهارات واکنش فوری دفتر نخست وزیری اسرائیل را به دنبال داشت که تاکید کرد اسرائیل «در هر صورت و در هر شرایطی، امنیت خود را تامین می‌کند».
 
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خود روز دوشنبه در سخنانی در پارلمان کشورش گفت، به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفته است که اسرائیل علیرغم توافق آنها، «مطابق با منافع امنیتی خود به انجام حملات و اقدامات لازم (در سوریه) ادامه می‌دهد».
 
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه شنبه این هفته در حاشیه اجلاس اَپِک در ویتنام، بیانیه مشترکی در باره سوریه صادر کردند، که اسرائیل بلافاصله از آن ابراز ناخرسندی کرد.
 
زاخی هانگبی وزیر همکاری‌های منطقه‌ای و ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل روزهای یکشنبه و دوشنبه گفته بودند که توافق آمریکا و روسیه در مورد سوریه نیازهای امنیتی اسرائیل را تامین نمی‌کند.
 
در این حال رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که بر اساس توافق یاد شده، نیروهای حزب الله، همپیمان مهم ایران، ممکن است در فاصله حدود پنج کیلومتری مرز سوریه با اسرائیل حضور داشته باشد در حالی که اسرائیل خواهان دور شدن آنها تا دستکم ۴۰ کیلومتری نقطه مرزی بوده است.
 
شبکه جهانی بی‌بی‌سی شنبه در گزارشی همراه با تصاویر ماهواره ای مدعی شده بود که ایران در ده ماه اخیر یک پایگاه نظامی در ۱۴ کیلومتری حومه دمشق را برای فعالیت‌های دائمی خود در سوریه آماده کرده و بناهای جدیدی در این محوطه نظامی ساخته است.
 
رادیوی ارتش اسرائیل، گالِی زاهال، دوشنبه در مصاحبه با زاخی هانگبی وزیر همکاری‌های منطقه ای از او پرسید که آیا ناخشنودی اسرائیل از توافق آمریکا و روسیه در مورد سوریه به این مفهوم است که امکان دارد اسرائیل پایگاه نظامی ایرانی در حال تکمیل در حومه دمشق را بمباران کند.
 
وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل نیز در پاسخ گفت، این سئوال در حال حاضر موضوعیت ندارد زیرا این محوطه فعلا خالی است اما اسرائیل برای همه طرف‌ها روشن کرده است که منافع خود را تامین می‌کند.
 
همزمان، روزنامه اسرائیلی هاآرتص خبر داد که یک هیات امنیتی و نظامی آمریکا، از جمله شامل شماری از اعضای تیم امنیت کاخ سفید، سه‌شنبه برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیل در مورد ایران و موضع اسرائیل در خصوص توافق آمریکا و روسیه بر سر سوریه، به تل آویو آمده است.
 
هاآرتص افزوده است که ژنرال گادی آیزنکوت فرمانده ارتش اسرائیل پنجشنبه گذشته «به طور محرمانه» به بروکسل رفت تا با ژنرال کرتیس اسکپروتی فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا در مورد «اقدامات ایران در خاورمیانه، به‌ویژه در سوریه» گفت‌وگو کند.
 
در این میان، وزیر خارجه روسیه در سخنان سه‌شنبه خود در مسکو، ضمن «مشروع» نامیدن حضور نظامی ایران در سوریه از آمریکا خواست که نیروهایش را از سوریه بیرون ببرد.
 
سرگئی لاوروف گفت، حضور آمریکا در سوریه قانونی نیست و مفید نبوده و نیروهای مسلح مورد حمایت آمریکا نیز «بزرگ‌ترین خطر در سوریه هستند».
 
اندکی پیش از سخنان آقای لاوروف، وزارت دفاع روسیه سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا مانع از حمله هوایی روسیه به داعش در منطقه البوکمال، در نزدیکی مرز سوریه با عراق، شده است.
 
پیش از این ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا گفته بود که حضور نظامیان آمریکایی در سوریه برای مبارزه با داعش ادامه خواهد یافت.
 
اما وزارت امور خارجه سوریه سه شنبه گفته بود که حضور نظامی آمریکا در سوریه، در حالی که دولت قانونی دمشق با آن موافق نیست، پایمال کردن منشور سازمان ملل متحد است.
+25
رأی دهید
-11

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.