سعد حریری پنج‌شنبه به لبنان بازمی‌گردد

سعد حریری در توییتر نوشته که خانواده‌اش در عربستان سعودی خواهند ماند سعد حریری نخست وزیر لبنان اعلام کرد که روز پنج‌شنبه از عربستان سعودی به لبنان بازمی‌گردد. در همین حال مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته‌های آقای حریری مبنی بر «دخالت‌های» ایران در لبنان را «القائات» مقامات عربستان سعودی خواند.
 
آقای حریری که از زمان اعلام استعفایش در ریاض به سر می‌برد، روز سه‌شنبه در توئیتر خود نوشت که دو روز دیگر به لبنان بازمی‌گردد اما خانواده اش در عربستان سعودی خواهند ماند، جایی که به گفته او، «کشور آنها» است.
 
آقای حریری روز سه‌شنبه همچنین با اسقف اعظم کلیسای مارونی‌ها نیز دیدار کرد. این اولین سفر یک مقام لبنانی به ریاض از زمان استعفای سعد حریری بود.
 
بشارة بطرس الراعی، اسقف اعظم کلیسای مارونی‌ها، در دیداری که تاریخی خوانده شده، با ملک سلمان و محمد بن سلمان، پادشاه سعودی و ولیعهد وی، نیز دیدار کرد. این اولین سفر او به ریاض است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است روز سه‌شنبه وزیر خارجه فرانسه نیز راهی عربستان سعودی شود. فرانسه، آلمان و همچنین آمریکا خواستار کاهش تنش و حفظ ثبات در لبنان شده‌اند.
 
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان، پس از چند روز سکوت در مورد استعفایش اعلام کرده بود که«آزاد است» و «به‌زودی» به کشورش باز می‌گردد.
 
برخی مقام‌های لبنانی، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، می‌گفتند آزادی سعد حریری در ریاض «محدود» شده است و خواستار بازگشت فوری او بودند.
 
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز روز جمعه ۱۹ آبان، عربستان سعودی را متهم کرده بود که سعد حریری را به استعفا از سمت نخست‌وزیر لبنان وادار کرده و او را در بازداشت نگه داشته است تا لبنان را «بی‌ثبات» کند.
 
آقای حریری دراین مصاحبه همچنین گفته بود که در ملاقات با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، در مورد «دخالت‌های» ایران در امور کشورهای عرب هشدار داده وگفته است «دخالت‌ها» روابط با دیگر کشورهای عربی را نابود می‌کند.
 
با این حال آقای ولایتی روز سه‌شنبه گفته‌های سعد حریری را«القائات» مقامات عربستان سعودی خواند و اعلام کرد که نخست وزیر لبنان درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور سخنی نگفته بود.
 
به گزارش خبرگزاری فارس ،وی همچنین گفت که مذاکرات در جریان این دیدار«تند، خشن و تهدید» نبود.
 
به گفته آقای ولایتی، سعد حریری خواستار وساطت میان تهران و ریاض بوده و او درپاسخ گفته که«ما مشکلی با عربستان سعودی نداریم اما اینکه سعودی‌ها بیش از دو سال مردم یمن را بمباران می‌کنند و این کشور را محاصره کردند ... ربطی به سیاست ندارد و به خاطر مسائل انسانی هم که شده با یمنی‌ها مذاکره کنند».
 
سعد حریری یک روز پیش از اعلام استعفا در ریاض با علی اکبر ولایتی در بیروت دیدار کرده بود.
 
آقای حریری روز ۱۳ آبان، در یک سخنرانی در عربستان سعودی که از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد، با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در امور اعراب، از سمت خود کناره‌گیری کرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایرانروز دوشنبه، ۲۲ آبان، استعفای سعد حریری در یک کشور دیگر و بازنگشتن او به کشورش را «اقدامی عجیب و بی‌نظیر » خوانده بود.
 
آقای قاسمی در عین حال اعلام کرد که تهران اتفاق رخ داده برای آقای حریری را «مسئله‌ای داخلی در لبنان» می‌داند و درآن دخالت نمی‌کند.
 
در همان روز سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خواستار عدم مداخله ایران در امور داخلی کشور لبنان شد و تاکید کرد که این شرطی مهم برای برقراری ثبات در منطقه است.
 
موضوع استعفای سعد حریری در عربستان سعودی و اظهارات او علیه ایران در حالی است که پس از حمله موشکی به ریاض، درگیری‌های لفظی مقامات ایران و عربستان سعودی بار دیگر شدت گرفته‌است.
 
اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد، منجر به قطع روابط دو کشور شد. هر دو کشور در عین حال، ‌یکدیگر را به دخالت در امور عراق،‌ سوریه و یمن متهم می‌کنند.
+4
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش
    فقط خدا میدونه چقدر پول بخاطر این خودکشی سیاسی و انداختن لبنان در مهلکه یک جنگ تمام عیار از سعودیها گرفته.
    5
    7
    ‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.