افزایش تعداد کشته‌شدگان زلزله به ۳۴۸ تن؛‌ بیمارستان‌ها با کمبود امکانات مواجهند

مدیرعامل تعاونی مرزنشینان کرمانشاه گفت که کمک‌رسانی به حادثه دیدگان بسیار کند پیش می‌رود. خبرگزاری های تسنیم و مهر اعلام کردند که تعداد کشته‌شدگان حادثه زلزله در استان کرمانشاه به دست‌کم ۳۴۸ تن رسیده است. در این میان،‌ در حالی که سخنگوی اورژانس کشور از افزایش تعداد مجروحان زلزله غرب کشور به حدود ۶ هزار تن خبر می‌دهد،‌ ستاد مدیریت بحران کشور می‌گوید تعداد مصدومان ۳۹۵۰ تن است.
 
در این ارتباط، شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد نجات جمعیت هلال احمر، اعلام کرده است که عملیات آواربرداری و جست‌وجو ادامه دارد.
 
بر اساس گزارش‌ها، شهرستان سرپل‌ذهاب که بیشترین کشته‌ها را داشته،‌ خسارت زیادی دیده و از جمله خبرگزاری تسنیم از تخریب نیمی از ساختمان‌های این شهر خبر داده است. هنوز هیچ مقام رسمی این گزارش را تائید نکرده‌است.
 
در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مناطق زلزله‌زده با کمبود دارو، سرم، تخت و تجهیزات مواجه هستند.
 
درهمین حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس از اسلام‌آباد غرب، خبر داد که بخشی از بیمارستان تازه ساز اسلام‌آباد غرب به دلیل زلزله تخریب شده‌است.
 
وی اعلام کرد که برخی از بیمارستان‌های این منطقه، تخت‌های بیمارستانی را در حیاط مستقر کرده‌اند و «به شدت با کمبود نیرو و امکانات مواجهند».
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نماینده مجلس اشاره کرد که «هنوز خدمات رسانی به روستاها انجام نشده است و مردم با دست‌های خالی جنازه‌ها را از زیر آوار بیرون می کشند».
 
به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد صفری، نماینده مجلس از کرمانشاه با اعلام کمبود جدی پزشک متخصص و پرستار در مناطق زلزله‌زده گفت: بسیاری از هموطنان در روستاها هنوز زیر آوارند.
 
زمین‌لرزه‌ای قوی در استان کرمانشاه در شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان، در همدان، اراک، زنجان، سنندج، تبریز و چند شهر دیگر و نیز در مناطقی از عراق و دیگر کشورهای منطقه احساس شده‌است.
 
پس از زمین‌لرزه اصلی، پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داشته و دقایقی پس از آن، دو پس‌لرزه نسبتا بزرگ ۴.۶ ریشتری و ۴ ریشتری نیز رخ داده‌است.
 
در این حال،‌ رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران در دستورهای جداگانه‌های خواستار کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شدند.
 
آیت الله علی خامنه‌ای، ضمن تسلیت این حادثه اعلام کرد که «همه دستگاه‌های لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند».
 
دراین میان،‌ صبح روز دوشنبه جلسه ویژه حسن روحانی با وزرای مسئول و دستگاه‌های امدادرسان در این باره برگزار شد.
 
او در دستوری به معاون اول خود ماموریت داد «تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بسیج کند».
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه، کردستان و ایلام، خواستار استفاده از همه امکانات این استان‌ها برای رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان و جبران خسارات این زلزله شد.
 
این در حالیست که به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین بساطی، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان کرمانشاه گفت که کمک‌رسانی به حادثه دیدگان بسیار کند پیش می‌رود به طوری که اولین محموله چادر و پتو بعد از گذشت بیش از ۱۲ ساعت بعد از زلزله تازه شهرستان ثلاث باباجانی رسید و تا این محموله‌ها به روستاها برسد مدت زمان زیادی سپری خواهد شد.
 
همچنین ایلنا به نقل از خبرنگار هفته نامه «نوای وقت» که به سرپل‌ذهاب رفته است،‌ اوضاع را «نابسامان»‌ توصیف کرد و نوشت:‌ «سوخت و غذا توزیع نشده؛ اگر نفت توزیع نشود، سرمای کشنده آمار تلفات را افزایش خواهد داد. گرسنگی هم مزید بر علت است؛ مخصوصا برای کودکان و سالمندان شرایط بسیار نگران‌کننده‌است. چادر هم به تعداد کافی توزیع نشده و خیلی از خانواده‌ها بی سرپناه مانده‌اند».
 
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، کانون زمین‌لرزه ۱۵ کیلومتری شهر ازگله از توابع استان کرمانشاه در منطقه‌ای همجوار عراق، و عمق آن نیز ۱۱ کیلومتری سطح زمین بود.
 
سازمان زمین‌شناسی آمریکا گفته که زلزله در ۳۲ کیلومتری جنوب‌غرب حلبچه و در عمق ۳۴ کیلومتری زمین رخ داده‌است.
آب شهرهای زلزله‌زده تا ۴۸ ساعت قطع است
براساس گزارش‌ها هنوز برق برخی از شهرهای استان کرمانشاه از جمه سرپل‌ذهاب قطع است.
 
در همین حال، علیرضا تخت شاهی، مدیرعامل آب و فاضلاب کرمانشاه، اعلام کرد که آب شهرهای سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، هرسین و ثلاث باباجانی قطع است و آب‌رسانی به این شهرها «به صورت سیار» انجام می‌شود.
 
به گفته آقای تخت شاهی، در شهر کرمانشاه «مشکل خاصی» وجود ندارد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که در مدت ۴۸ ساعت آینده آب این شهرها وصل شود.
 
در این ارتباط، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور،‌ به ایسنا گفت: مهمترین مشکل منطقه برق و آب است و تلاش می‌کنیم مشکل آب را با تانکرهایی که قرار است به منطقه برسند، برطرف کنیم.
 
وی ابراز امیدواری کرد که مشکل آب شرب سرپل ذهاب تا روز سه‌شنبه ۲۳ آبان، برطرف شود.
 
در این میان، محمد رضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات، اعلام کرد که ارتباطات تلفنی در این مناطق با وجود حجم بالای مکالمه‌ها «عادی است».
 
وی اضافه کرد:«اختلالات و برخی خرابی‌های موضعی در شبکه نیز به دلیل حجم بالای مکالمه است». آسیب به پنج اثر تاریخی در کرمانشاه
جلیل بالایی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه، اعلام کرد که در اثر زلزله یکشنبه شب، پنج اثر تاریخی در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و دالاهو آسیب دیده‌اند و سرکشی‌ها به دیگر آثار تاریخی برای تخمین درصد آسیب‌های وارد شده ادامه دارد.
 
به گفته آقای بالایی، کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل‌ذهاب، از جمله آثار تاریخی آسیب دیده هستند.
 
وی اعلام کرد که به کتیبه بیستون و طاق بستان آسیبی نرسیده است.
 
پس از وقوع حادثه زلزله در کرمانشاه، سازمان‌های دولتی و امدادی از اقدام نیروهای خود برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خبر داده‌اند.
 
در همین حال، سپاه پاسداران اعلام کرد که نیروهایش برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان دراین مناطق حضور پیدا می کنند.
 
نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیز اعلام کرد که همه یگان‌های ارتش در غرب ایران از آذربایجان‌غربی تا خوزستان به منظور امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده در حالت آماده باش قرار دارند.
 
زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌ها علاوه بر آن‌که خسارت‌هایی را به مناطق غربی ایران وارد کرده، سبب شده تا بسیاری از شهروندان در شهرها و مناطقی که لرزه‌ها احساس شده، خانه‌های خود را ترک کرده به خیابان‌ها بروند.
 
در همین ارتباط، رسانه‌های خبری در ایران می‌گویند پیش‌بینی می‌شود ۷۰ هزار تن نیاز به اسکان موقت داشته باشند. گزارش‌هایی نیز از کمبود پتو و مشکلات ناشی از سرمای هوا نیز منتشر شده‌است.
 
رئیس جمهوری روسیه، نخست وزیر کانادا، رئیس جمهوری آذربایجان، دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ نماینده این سازمان در ایران، نخست وزیر هند، سفیر آلمان در ایران، و سفارت فرانسه در تهران، با زلزله‌زدگان ایران ابراز همدردی کرده‌اند.
+13
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان

    تسلیت میگم به هموطنان عزیزمون این حادثه ی دلخراش رو و آرزوی صبر برای تمامی این عزیزان هموطن دارم که توی این حادثه آسیب دیدن . امیدوارم دیگه شاهد چنین رویدادهی دردناکی در هیچ کجای ایران عزیزمون نباشیم.
    3
    26
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.