علی یونسی: زرتشتی‌ها اصل و اساس ملت ایران هستند

علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات و دستیار فعلی حسن روحانی در حوزه اقلیت هارادیو زمانه، علی یونسی گفته بحث پیشینه زرتشتی‌ها در ایران بسیار مفصل و ریشه دار است و زرتشتی‌ها اصل و اساس ملت ایران بودند.

 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی یکشنبه ۲۱ آبان گفت: «تفاوت زرتشتی‌ها با دیگر اقلیت‌های دینی در این است که آنان بایگانی و سند تاریخی ما هستند. بخش زیادی از ادبیات، زبان و تاریخ گذشته از سوی زرتشتی‌ها حفظ شد. از این نظر وظیفه و نقش بزرگی در حفظ میراث ایران ما داشتند.»
 
به گفته وزیر پیشین اطلاعات ایران، زرتشتی‌ها به‌عنوان ایرانیان غیرمسلمان به حسن شهرت معروف هستند و هرجا مسئولیتی را می‌پذیرند، به خوبی انجام می‌دهند و اساساً مردم با اقلیت‌ها مشکلی ندارند.
 
علی یونسی این اظهارات را پس از آن بیان کرده که در هفته‌های گذشته به دنبال تعلیق نمایندگی سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد بحث بر سر حقوق اقلیت‌های دینی در ایران بالا گرفته بود.
 
محافظه‌کاران و منتقدان دولت ایران علی یونسی را به سبب اظهاراتی درباره نقض حقوق بشر در ایران، تشویق به استفاده از نماد شیر و خورشید و آموزش زبان‌ مادری به اقلیت‌ها و همچنین معرفی عراق به عنوان حوزه تمدنی نفوذ ایران مورد انتقاد قرار داده بودند. علی یونسی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی ریاست وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.
 
رسانه‌های منتقد دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از او به عنوان «اسفندیار رحیم مشایی در کابینه روحانی» نام می‌برند.
+124
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    گفته های یونسی در مورد زرتشت تو دهانی محکمی است به دهان انهای بخصوص اخوند گنده احمد خاتمی و موش خرما علی لاریجانی که می گویند فرهنگ ایران 1400 ساله است
    7
    65
    یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    حرف حق برای بعضی ها ممکن است تلخ باشد .! اما حقیقت دارد و نمیشود آنرا انکار کرد. همانطور که آثار تخت جمشید عظمت و بزرگی کوروش را در دنیا اثبات میکند . زرتشت هم دین و آئین اولیه ایرانیان قبل از حمله اعراب بوده و هیچ مورخ و پژوهشگر و ایران شناسی نمیتواند آنرا انکار کند.
    1
    54
    یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    توی کلاش قاتل هم برای ما تاریخدان شدی؟! ملت بزرگ و کهن تورک ایران که قدیمیترین اقوام موجود در این سرزمین بودند و خواهند بود و اصالت نیمی از مردمان فعلی ایران رو تشکیل میدن هیچوقت زرتشتی نبودن و نخواهند بود. با اینکه زرتش یا آزرتاش یا قزرتاش فرزند زنی تورک به نام *دوغدو به معنی زایید* در منطقه کهن تورکنشین کوههای آرارات بوده مکتبش رو در بین هندی ها تا حدود کمی رواج داد که در خانواده های ساسانیها هم رواج پیدا کرد یعنی حتی فارسهای ایران که اصالت و مهاجرت از پاکستان و افغانستان داشتن و به گفته خودشون و بیس سانسکریت هندی زبانشون که به شاخه های اردو پشتو و فارسی دری (فارسی از ترکیب سانسکریت هندی با عربی و تورکی ساخته شد) از زیرشاخه های نژاد هندی یا سامی نژاد هستند نیر بخش کمی به مکتب زرتشتی معتقد بودن. مدرکی بر آیین پرست بودن جمعی ایرانیها تا قبل از اسلام نیست و دوره هخامنشیها که یک سلسله یهودی تبار بودن و ساسانیان زرتشتی بودن. اما عامه مردم درگیر دین و مکتب و مذهب نبودن و اساسا در اون زمان دین و مکتب خاص درباریان بوده.
    82
    16
    یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    مغول گوش دراز ایرانی اصیل نیست
    7
    17
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ernakola - تهران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. نمنه دی سن ؟!! :o
    7
    13
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    بیدار58 - بابلسر، ایران
    همین جوری پیش بریم یه عده بعد مدتی میگن خدا هم ترکه :))))))))
    5
    20
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. حدس میزدم بزودی زرتشت رو هم ترک کنی! کلا از جماعت پان ترک بازی با کلمات بشدت ویروسی شده و دچار نوعی مرض تاریخ سازی با کلمات شده اید! آخه مردک، کی گفته زبان پارسی پهلوی از سانسکریت گرفته شده؟!!هرچند ما از نژاد هندواروپایی هستیم. آخه تفاله مغول، تو کجا قدیمیتریت قوم این سرزمینی؟!بنابه کدوم منابع موثق؟خوب بگو ماهم بفهمیم این ترواشات چرکین رو از کدوم دمل میگیری که از مغزت میزنی بیرون! یعنی فقط دلم میخاد باتو رودرو بشم.فقط همین. کوههای آرارت هم تورک نشین بوده پس کردها هم تورک هستن ارامنه هم تورک هستن اصلا همه جک و جونورا ترک هستن!!! فلک زده تو خودت رو هم نمیتونی دقیق ثابت کنی که ترک هستی چه برسه به زرتشتی و ایرانی! معلوم نیست جد وابادش از کدوم پشت کوهی ریختن تو تهران خودشو کرده ترک تهرانی!
    7
    23
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    piki82 - تورین، ایتالیا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. خدا شفات بده ! من نمیدونم شما موجودات ابله دنبال چی هستید ? همین ..که الان هستید رو 2 دستی بچسبید نمیخواد تاریخ نویسی کنید !
    7
    9
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::Iranemaa - قم، ایران::]. گوش دراز ... آخوندته افغانی زاده . معلومه در حوزه های علمیه خوب تربیتت کردن ...
    9
    7
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - بابل، ایران::]. معلومه واقعیت بدجور آتیش به بخش تحتانیت انداخته! سرتونو مث کبک کردین زیر برف و سختتونه با واقعیت روبرو بشید. ارمنیها یه گروه دینی و مذهبی هستن نه گروه نژادی و زمان تولد زرتش یا آزرتاش یا قزرتاش کسی ارمنی نبوده. کردهای آواره افغانی زاده کی در کوههای ارارات بودن؟ بی نوا اینها که در تروکیه هم بعد از کشتار ارمنیها ساکن شدن و در ایران هم حداکثر 250 ساله اومدن و کلا تعدادی پشتون و اردو پاکستانی بودن که در 1500 سال پیش به عراق فعلی تبعید شدن و با عربها اختلاط نژادی کردن و کردهای فعلی پدید اومده. من دارم به توی شالیکار جنگلی پاکستانی زاده میگم اسم مادر زرتش *دوغدو در تورکی به معنی زاییده* هست. من دارم مستندات میدم. توی آواره بی تربیت چی داری بجز تکرار مکررات. آخه توی مازندرانی با من روبرو بشی چه غلطی میخوای بکنی. ...
    11
    6
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    نام آرارات هم از واژه تورکی آرارار به معنی *جدا میکنه* و رود ارس همون آراز *به معنی در میانتا یا جدا کننده تان* هست و چون این رشته کوهها و رودخانه ارس یا آراز دو ملت و فرمانرواییهای تورک آزربایجان شمالی و جنوبی رو از کهن زمان جدا میکرده به این نام خوانده شده. آزربایجان کهن سرزمین ملت بزرگ و قدرتمند تورک ایران از تفلیس و داغستان تا دسشت تهران و از خزر تا سنندج بوده. تمام اسامی کهن این مناطق تورکی بوده. تمام تمدنها و فرمانرواییها و مردمان این سرزمین در کهن زمان تورک بوده. هرکی میسوزه بره تشتی از آب سرد رو با بتادین مخلوط کنه بشینه توش.
    12
    8
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    بوزرجمهر - تهران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران-میگم تو حیفته این همه معلومات داری باید کرسی تدریس آکسفورد یا واشنگتن رو بهت بدن و جهانیان رو آگاه کنی.آخه پسر جون تاریخ رد پاش معلومه و دقیقا تاریخ آذربایجان هم معلومه.اتفاقا ترک زبانانی مثل مرحوم کسروی تبریزی و زرتشت ستوده و دکتر حقیقی که 2 تای آخری اردبیلی اند نظرات عکس توی نادان داری.البته واسه خنده و زنگ تفریح حضورت مفیده .
    10
    10
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::بیدار58 - بابلسر، ایران::]. تو که بابلسری هستی هم خوب میدونی این بابلیها مثل این بابلی که پایین تو پیام داده خیلی مردم بدعنق و پررو و بی تربیتی هستن. کلا عصبی هستن. اساسا شهرهای ساحلی مازندران هم با این بابلی آملی ها مشکل دارن. لاتای اینترنتی با نصف هیکل تشکیل شده از ریش. خدایا قسمت کن از اینا تا به سهم خودم تربیتشون کنم.
    11
    8
    دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. جناب پشت کوهی کهن! اگر ترک قدیمیتر از ایرانی دراین سرزمینه چرا وقتی قرنها ترک یاغیگری و حکومت داری کرد ما اکنون بمانند ترکیه ترکی سخن نمیگیم؟!یا بمانند آذربایجان شوروی؟!! حکومت که ازآن ترک بود چرا فارسی ماند و ترکی به حاشیه رفت؟! تاریخ خیلی واضحه!!کتیبه ها سنگ نگاره ها سکه ها کوزه ها و همه آثار باستانی از هیرمند تا شرق ترکیه تا خود ارمنستان و آذربایجان کاملا مستند نشون میشه کی ترک زرد مهاجر هست و کی ایرانی و متعلق به این سرزمین! نه اراجیف مخیلات یک بیمار پان ترک که هنوزم نمیتونه بگه از کدوم منابع اثبات کرده حرفاشو و میگه مستندات!دیشب تا صبح نشستی بخودت مثبت دادی که محو نشی! اگه من شالیکار نباشم تو میخوای چی کوفت کنی دود هوا یا آجر پاره؟!!خخ. کلا جماعت پان ترک در طول تاریخ همواره با موش مردگی وارد میشن بعد که جاشون سفت شد میگن با فسیل اینجاییم بقیه کیلو چندن؟!!می شناسمتون خیلی خوب.عذاب میکشی ازین اقلیت بودن برو ترکیه البته قسمت غربش و یه نگاه به سربازای عثمانی قرن 15 بنداز ببینی رخ واقعی یک عثمانی را گونه دار و تیره پوست و بینی استخوانی و قلمی
    4
    5
    ‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ما ازینکه همه اینجاها که گفتی ترک بوده نمیسوزیم این تویی که داری چنگ و دندون نشون میدی و کف در دهان هارت و پورت میکنی! اصن بشین تو خونه ات همه جهان رو ترک کن !به دعای گربه سیاه که بارون نمیاد ملوسکم!!!.
    5
    4
    ‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - بابل، ایران::]. مستندات و توجیحات تاریخیت مثل پیرپاتالا هست که 4تا چیز از اینو اون شندین یا تو روزنامه و رسانه ها خوندن و نصفشم یادشون نیست یه نصفی هم از خودشون ساختن شده داستان تاریخی. مثل این کارگردانه سریال امام رضا و امام حسن مهدی فخیم زاده مصاحبه میکرد میگفت 80 درصد داستان فیلمای تاریخی و شخصیتها رو از خودمون میسازیم. مجری پرسید نمیترسید تاریخ رو اشتباه به مرزدم بگید گفت چه کنیم خوب فیلمه دیگه. حالا تو هم انگاری برای من فیلم تعریف میکنی نه تاریه و استناد و حداقل یک تحلیل درست. زبان فارسی رو خود درباریان تورک از سانسکریت هندی و عربی و تورکی ساختن. چرا قبل اسلام 1بیت شعر فارسی نیست؟ آیا تو معنی نوشته های دوره هخامنشیها رو میفهمی؟ مگه نمیگی پارس و فارس بودن. حتی 1کلمه شو نمیفهمی. درسته این حکومت و حکومت قبلی نشانه های کهن ملت تورک و البته تمدنهای قبل از خهامنشیها رو گل گرفتن اما اینا هم یه روز میرن پی کارشون و زمان خیلی چیزارو نشون میده. خبر دارم هر مستنداتی از تورک بودن کهن سرزمین ایران پیدا میکنن همونجا سربه نیست و تخریب میکنن.
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - بابل، ایران::]. من بارها به همزیستی و همسایگی تاریخی ملت تورک و فارس در همین سایت توصیف مثبت کردم. این شمایید که میخواهید همه رو رنگ کنید و شبیهه خودتون کنید. بیشتر پاکستان و افغانستان که قبلا کشور نبودن مال ایران بود و همنژادانتون هستن. چرا سعی ندارید اونها رو که نیازی به رنگ کردن هم ندارن از خودتون بدونید؟ گیر دادید به تورکها. مگه خودتون خانواده ندارید :) البته حق میدم چون از وقتی در ایران هستید در حوزه فرهنگ کهن تورکها بودید و فرهنگتون به تورکها نزدیکتره تا همریشه های پاکستانی و افغانی. پس حداقل توهین نکنید بزارید این همزیستی کهن خوب ادامه پیدا کنه. ما راضیم. شما بهانه جویی میکنید.
    3
    2
    ‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. ببین یه انگلیسی میتونه متن قرن دهم و یازدهم کشور خودشو بخونه؟!!! دلیل بهتر بیار.بازهم نظریه دادی.درباریان ترک زبان فارسی رو از سانسکریت ساختن!!!! اولا چرا باید یه ترک این کارو بکنه؟!دوما این ادعات رو از کجا میاری؟چرا اینهمه از ارائه منبع حرفات طفره میری؟!! تو که از دارقوزآباد افتادی تو تهران چطور مدعی هستی که تهران متعلق به ترکانه و بقیه ایرانیان مهمان ناخونده؟!! آخه چرا باید اینهمه باتو کلنجار رفت.اگر هیچ کس رو قبول نداری تاریخ ویل دورانت تاریخ هرودوت هرچند بسیاری جاها مغرضانه نوشته و بسیاری از تاریخ نویسان دارن عین حقیقت رو بهت نشون میدن چرا به نفهمی میزنی خودت رو؟!!! چرا نمیخای بپذیری اولا تو یک ترک خالص نیستی و دوما ایرانیان صاحبان اصلی این سرزمینی هستن که تو هم دراون در کنار بقیه هستی.اگر نمیتوانی اینجارو مثل ترکیه کنی و ارامنه و کردها و یونانیان رو پس بزنی و حکومت ترکی بمانند اونجا راه بندازی تقصیر افکار زیاده خواهانه خودته!!.
    1
    1
    ‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. [::amirgheryou - تهران، ایران::]. تو که تا این حد نژادپرستی که پاکستانی و افغانی و حتی به آملی و بابلی توهین نژادی میکنی چطور داعیه زندگی مسالمت امیز داری؟!!واقعا چرا نمی فهمی جواب های همه جای دنیا هویِ.اندازه خودتو نگهدار تا اینقدر عذاب نکشی
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - بابل، ایران::]. ربط دادن مردم یک کشور به کشور دیگه توهینه؟ مگه پاکستانیها و افغانیها آدمخورن ناراحت میشی. بعدشم من روی تجربه و نظرات خیلی از شمالیها گفتم مردم بابل و آمل در شمال به بدعنقی معروفن. این که نژادی حساب نمیشه. مثل اینکه بگی به ترتیب اصفهانیا یزدیها مشهدیها تبریزیها خسیسترین مردم ایرانن. ما که از بچگی تو تهران دیدیم تورکها و فارسها زندگی مسالمت آمیزی با هم دارن. اخیرا این داستانای نژادی حداقل در تهران هم کمی گسترش پیدا کرد. قبلا در شهرستانیها خیلی اینجور رفتارها رو میدیدم. حتی مشکل دو شهر همزبان کنار هم. مثل بابلیها با سارویها. اصفهانیا با شیرازیا. تبریزیا با اردبیلیها قزوینیها با زنجانیها کرمانشاهیها با سنندجی ها. اینارو که من باعث نشدم. از خیلی وقته بوده. چون ایرانیها همیشه یه چیزی رو برای برتری جویی نسبت به کناری خودشون بهانه میکنن. این چیز در تهران تا اونجا که من یادمه نبوده. بخصوص کل کل تورک و فارس. اما اخیرا دارن باب میکنن. ولی خدارو شکر بافت تهران طوری هست که امکان نداره این موضوع ماندگار یا گسترده بشه.
    2
    3
    ‌چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    amirgheryou-توهمین شهر خودم با ترکها مراوده دارم حتی دوستان ترک هم.اما هیچ مشکلی بین ما نیست!چون ادعاهی الکی اینجا رایج نیس!حتی با شمالیها وصلت هم میکنن و اصلا مطرح نیس این مسائلی که تو همواره میگی!یه بار میگی لک ها بهم گفتن کردها چنانند یه بار یه شمالی بهم گفت آملیها چنانند.برا تحقیر ایرانی هم از واژه پاکی و افغانی استفاده میکنی.انقدر جربزه داشته باش که حرفی میزنی سرش وایستی!اگر اشتباه کردی هم بگو غلط گفتم! نشستی پشت کامپیوتر از چین ماچین و کرد و مازنی وهمه همه نظر میدی همه رو به عیب میگیری و بعد انتظار داری بهت بگن دستهِ گل!!! هنوز خامی،بیشترازینکه به عقلت رجوع کنی از احساسات دم دستی ات بهر ه میبری!
    1
    1
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - بابل، ایران::]. من فقط متاسفانه زیادی با تجربه هستم و متاسفانه زیادی درباره ایران و مردم جای جایش اطلاعات و شناخت دارم. متاسفانه. هیچوقت برای اثبات خودم دروغ نمیگم چون خودم پیش خودم غرور دارم. خیلی چیزا رو اینجا نگفتم چون اونطوری حتما توهین تلقی میشد. ولی بدون خیلی ها از خودشون خیلی چیزا رو پیش من گفتن که در جاهای عمومی مثل این سایت بازگو نمیکنم. چون میگم هر بدی رو نباید گفت. ولی انقدر بدون خصیصه همه ایرانیها رو شهر به شهر و قوم به قوم میشناسم.
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.