عربستان: حمله موشکی حوثی‌ها را می‌توان اقدام جنگی ایران تلقی کرد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ایران را به اقدام نظامی مستقیم علیه کشورش متهم کرده است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه بریتانیا ایران را به اقدام نظامی مستقیم علیه کشورش متهم کرده و گفته عمل تهران با "تسلیح موشکی حوثی‌ها در یمن می‌تواند اقدام جنگی محسوب شود".
 
روز شنبه رسانه‌های عربستان اعلام کردند که پدافند نیروی هوایی این کشور یک موشک بالستیک را در حوالی فرودگاه ریاض ره‌گیری و منهدم کرده است.
 
اما رسانه‌های نزدیک به حوثی‌ها در یمن مدعی شدند این موشک به "هدف اصابت کرده" و در محوطه فردوگاه ریاض فرود آمده است.
 
عربستان و غرب، ایران را به تسلیح شورشیان در یمن متهم می‌کنند، اتهامی که ایران آن را همواره رد کرده است.
 
ایران ادعای ارسال موشک به یمن را رد می‌کند و می‌گوید موشک پرتاب شده به سوی ریاض از موشک‌های ارتش یمن بوده که حوثی‌ها توانسته‌اند با ارتقاء کیفی آن بردش را بیشتر کنند.
 
شورشیان یمن که رهبری آنها را رهبران قبایل حوثی‌ها در این کشور بر عهده دارند در چند سال گذشته با نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان می‌جنگند.
 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به موضع‌گیری ریاض، عربستان را به "قلدری در منطقه" متهم کرده بود و رفتار دولت این کشور را تهدیدی برای خطر وقوع جنگ در خلیج‌فارس دانسته بود.

 
ادعای ولیعهد عربستان دریاره "اقدام نظامی ایران" در حالی صورت گرفته که روز شنبه خبرگزاری صبا نت گزارش داد که موشک پرتاب شده از نوع برکان اچ۲ بوده که با برد ۸۵۰ کیلومتر به سوی فرودگاه ملک خالد ریاض پرتاب شده بوده است.
 
موشک‌های برکان که تولید نسل اول و دوم آنها از اواخر تابستان سال گذشته (سپتامبر ۲۰۱۶) در یمن آغاز شده بود، قادرند مسافتی تا حداکثر ۱۴۰۰ کیلومتر را طی کنند.
 
شورشیان یمن سال گذشته هم مدعی شدند با استفاده از این موشک‌ها یک پالایشگاه متعلق به شرکت آرامکو در داخل خاک عربستان را هدف قرار داده‌اند؛ ادعایی که عربستان آن را رد کرد و آتش‌سوزی در این پالایشگاه را ناشی از گرمای هوا و نقص فنی سیستم‌های خنک کننده دانست.
 
هم‌زمان دیدبان حقوق‌بشر می‌گوید که پرتاب بی هدف موشک به یک فرودگاه غیرنظامی، یک جنایت جنگی آشکار محسوب می‌شود.
 
بنابر گزارش خبرگزاری دولتی سعودی، در تماس تلفنی میان وزیر خارجه عربستان و بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، دو طرف درباره حمله موشکی روز شنبه گفتگو کردند و وزیر خارجه بریتانیا ضمن محکوم کردن این حمله از حمایت کشورش برای محافظت از عربستان در برابر تهدیدهای امنیتی خبر داده است.
 
همزمان در این گفتگو محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفته که نقش ایران در تسلیح شبه نظامیان حوثی با موشک‌های بالستیک می‌تواند اقدام نظامی مستقیم ایران علیه عربستان قلمداد شود.
 
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم روز گذشته به شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گفته بود که حزب الله لبنان که مورد حمایت ایران است در این حمله موشکی دخیل بوده است.
 
آقای الجبیر گفته بود که "این یک موشک ایرانی بوده که توسط حزب‌الله و از مناطقی که تحت کنترل حوثی‌ها است شلیک شده است."
 
در واکنش به موضع‌گیری ریاض، جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: "پادشاهی عربستان سعودی یمن را با بمباران ویران کرده، هزاران آدم بی‌گناه از جمله کودکان را کشته، باعث شیوع وبا و قحطی شده، و بعد ایران را مقصر می‌شناسد."
 
پیش‌تر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با رد دخالت کشورش در حمله موشکی حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض، بیانیه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را "مخرب و تحریک آمیز" دانسته بود.
 
وزارت امور خارجه ایران هم‌چنین خواهان پایان عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در یمن شده است.
+20
رأی دهید
-63

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا

    با این تصویر می‌توان حملات موشکی صدام در جنگ هشت ساله را اقدام جنگی تمام کشورهای عربی‌ تلقی‌ کرد
    10
    40
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    wahabi bast. - برنو، چک

    برید درک عمومی : این کارها که در عربستان رخ میدهد از ولیعهدی ابن سلمان تا خانه نشین کردن امرا تا اقدامات اصلاح طلبانه از قبیل آزادی بیشتر زنان ،حق رای دادن ، حق دوچرخه سواری‌ ، حق ورزشگاه ردفتن ، حق رانندگی‌ و . تصمیم قدرتهای غربی برای متغیر کردن جوامع عربی‌ و بخصوص عربستان هست. زیرا آنها به این نتیجه رسیدند که در این کشور‌ها اسلام ناب تعلیم داده میشود (دقیقاً همین طور که وهابی طلب میگه) و تا زمانی‌ ذات خشن اسلام را رنسانس نکنند نفرت و کشتار و ترور قطع نخواهد شد. بنابراین تصمیم گرفته‌اند که ریشه تروریسم و کله پوکی و عقب ماندگی را بخشکانند . و از طریق این بنده خدا این کار را انجام میدند . که البته غافلند که اسلام قابل اصلاح شدن نیست. هر وقت اصلاح شد دیگر اسلام نیست. امید به اصلاح اسلام مانند امید به اصلاح برخی‌ کاربران در اینجا هست (آنی هر وقت شتر توانست باسن خودش را ببیند اسلام هم اصلاح می‌شه.
    5
    35
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    pull.over123 - تهران، ایران
    با جنگ مخالفم، اما این شیخ محمد سلمان زیادی دور برداشته، هر چند سلاح های ما در حد سلاح های انها نیست اما مطمئنا با این همه دل پری که ایرانی ها از عربستان دارندد بدون شک هر حماقتی اغاز نابودی عربستان خواهد بود، فعلا با موشک های یمنی جای خود را خیس کنیدتا بعد
    17
    33
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۲
    علم الهدا - غزه، فلسطین
    ای مردک کج و کوله خبیث به خداوندگار قسم ریشهایت را با اتش دود میدهیم و خانه خدا را به خاک ولایت پیوند میزنیم تا ولایتمداران در خاک خود به حج و زیارت بروند تا خلفای عباسی-اموی از ترس درجای خود خیس کنندو ناندانی شان قطع شود
    28
    17
    ‌سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    پس فروش صد ها بمب خوشه ای و موشک توسط انگلیس و امریکا به شما و حمله به کشور مستقل و دخالت در امور داخلی و کشتن زنان و کودکان و نابودی زیر ساختهای یک کشور و مدارس ان و در اسیب قرار دادن 20 میلیون نفر جنایت جنگی به حساب نمی اید؟
    2
    3
    ‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.