نتانیاهو در دیدار با ترزا می: برجام لغو نشود، نقایص آن را باید بر طرف کرد

نخست وزیر اسرائیل در تازه ترین اظهارات خود در مورد توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام گفته است که دولت او نمی خواهد این توافق الزاما لغو شود، بلکه خواهان همکاری قدرت های جهانی برای رفع نقایص آن است.
 
بنیامین نتانیاهو این سخنان را پنجشنبه یازدهم آبان در دیدار با همتای بریتانیایی اش ترزا می در جریان سفر به لندن بیان کرد.
 
خانم می در آغاز این ملاقات با قاطعیت در برابر دوربین ها تاکید کرد که دولت لندن همچنان از برجام حمایت می کند.
 
اما به گزارش رسانه های اسرائیل، نتانیاهو گفت «هدفی که برای خود تعیین کرده ام، حفظ برجام یا لغو آن نیست؛ بلکه بهبود توافق و تصحیح نقائص آن است و فکر می کنم که کسانی که می خواهند این توافق حفظ شود، باید در اصلاح آن همکاری کنند».
 
بنوشته ها آرتص، نتانیاهو افزود «اجماع کامل وجود دارد که باید با تجاوزگری، ترور و توان هسته ای و قابلیت تولید موشک های بالیستیک ایران مقابله کرد».
 
بر اساس این گزارش، نتانیاهو در پایان دیدار با خانم می نیز با حضور در جمع خبرنگاران اسرائیلی گفت، میان کشورش و بریتانیا «در دستیابی به راههایی برای تغییر توافق هسته ای با ایران، نزدیکی بدست آمده است».
 
نتانیاهو در میان خبرنگاران کشورش افزود که اسرائیل بویژه می خواهد با قدرت های جهانی به تفاهم هایی برای افزایش نظارت بر سایت های هسته ای و برقراری تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران برسد.
 
نخست وزیر اسرائیل گفت، بنظر می رسد که قدرت های جهانی آمادگی بیشتری برای تصحیح برجام دارند.
 
سخنان نتانیاهو در مورد «اصلاح نقائص» برجام در حالی است که او در سخنرانی دو ماه پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که برجام یا باید لغو شود یا از اساس تغییر کند.
 
اسرائیل، سرسخت ترین مخالف برنامه هسته ای ایران و در حالی که آن را «خطر حیاتی» می نامید، از آغاز دستیابی به برجام در تیر ۱۳۹۴ پیوسته از آن انتقاد کرده و صریحا لغو آن را درخواست کرده بود.
 
اما این نخستین بار است که نتانیاهو در دیدار با رهبر یکی از کشورهای امضا کننده برجام تنها از بهبود و اصلاح آن سخن می گوید.
 
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ماه گذشته حاضر نشد که برجام را تایید کند؛ امری که بلافاصله مورد استقبال چشمگیر بنیامین نتانیاهو قرار گرفت و بخاطر آن به آقای ترامپ تبریک گفت.
 
اما نخست وزیر بریتانیا همانند اکثر رهبران کشورهای اروپایی، در پی آن سخنرانی دونالد ترامپ تاکید کرد که حفظ برجام یک ضرورت است.
 
با وجود این، بنوشته هاآرتص، از ماه گذشته قدرت های جهانی به پیشنهادهای اسرائیل در تشدید فشار بر ایران، درچارچوب های غیر از برجام، توجه می کند.
 
هاآرتص یادآور شده که نتانیاهو در روزهای گذشته با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت و گوی تلفنی داشته و قرار است بزودی نیز با امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه در مورد پیشنهادهای تشدید فشار بر ایران گفت و گو کند.
 
فشارهای اسرائیل برای «اصلاح نقائص برجام در حالی است که آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه در تهران گفت که «خراب کردن برجام، نهایت خباثت آمریکا است…و نباید در برابر آمریکا کوتاه آمد».
 
بنیامین نتانیاهوبه مناسبت دوم ماه نوامبر که با یکصدمین سالروز اعلامیه بالفور مصادف است، به لندن دعوت شده و با ترزا می دیدار کرد.
 
ترزا می در دیدار پنجشنبه با نتانیاهو در لندن گفت که بریتانیا به اعلامیه بالفور و این که در ایجاد کشوری برای یهودیان سهم داشته است، «افتخار» می کند.
 
خانم می در همین حال تاکید کرد که بریتانیا از «حساسیت های فلسطینیان» نیز آگاه است و حامی راهکار دو کشور، استقلال کشوری برای فلسطینیان در جوار اسرائیل، است.
+5
رأی دهید
-21

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.