سخنگوی شورای نگهبان: مجلس در ماجرای نیکنام تبعیت کند

سخنگوی شورای نگهبان: ما یک وظیفه قانونی داریم که اعلام نظر کردیم. مجلس هم مکلف است طبق آیین نامه داخلی خود تبعیت کند.
سخنگوی شورای نگهبان با تقدیر از اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره لغو عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد٬ در واکنش به انتقادهای رئیس مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت که علی لاریجانی٬ «اشتباه» می‌کند و مجلس باید از مصوبه این شورا «تبعیت» کند.
 
به گزارش روز سه‌شنبه نهم آبان خبرگزاری ایسنا، عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود انتقادها از شورای نگهبان در زمینه لغو عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد را «هجمه» نامید.
 
کدخدایی از اینکه «در وانفسای حمله به شورای نگهبان به سبب انجام وظیفه قانونی خود و در حالی که اکثر منتقدین بدون اطلاع از جزئیات قوانین و مقررات، هجمه به شورای نگهبان را کاری نیک تلقی می‌کردند» صادق لاریجانی با «کلام نافذ و بیان دقیق» خود از این اقدام حمایت کرده است٬ تقدیر کرد.
 
سخنگوی شورای نگهبان افزود که «مبانی شرعی» نظریه فقهی اخیر شورای نگهبان در این مورد٬ با وجود‌ آنکه «عده‌ای با مشوه‌کردن فضا و مشوش‌کردن اذهان» تلاش دارند «ایفای وظایف قانونی شورای نگهبان را تحت‌الشعاع قرار دهند٬ بسیار دقیق» است.
 
رئیس قوه‌ قضائیه٬ روز دوشنبه هشتم آبان نظریه فقهی اخیر شورای نگهبان درباره فعالیت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را نه تنها بدون «اشکال» دانست٬ بلکه گفت که این موضوع «وظیفه فقهای شورای نگهبان است».

آیت‌الله صادق لاریجانی با اعلام اینکه «حمله به شورای نگهبان صحیح» نیست٬ اضافه کرد که «تشخیص موارد خلاف شرع از سوی فقهای محترم شورای نگهبان هیچ محدودیت زمانی ندارد».
 
این در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران روز یکشنبه هفتم آبان گفت که در مورد حضور اقلیت‌های دینی در شورای شهر٬ بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود دارد و «اظهار نظر مجدد شورای نگهبان در مورد قوانین معنا ندارد٬ چرا که کشور را بر هم می‌زند».
 
آقای لاریجانی در جلسه علنی مجلس اضافه کرد که «شوراها قوانینی دارند که سال‌ها قبل به تصویب رسیده و در یکی از تبصره‌های آن به شرایط عضویت اقلیت‌های دینی پرداخته شده است. بنابراین آنها می‌توانند طبق قانون با شرایطی عضو شوراها باشند».
 
با این حال، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباسعلی کدخدایی عصر دوشنبه در واکنش به سخنان علی لاریجانی گفت که «رئیس مجلس اشتباه می‌کند. ایشان ماده ۲۰۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس٬ تبصره دو را ببینند».
 
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد که این شورا «یک وظیفه قانونی دارد که اعلام نظر کرده است. مجلس هم مکلف است طبق آیین نامه داخلی خود تبعیت کند. اصلا بحث چالشی نیست».
او به ایسنا نیز گفت که «ما از برخی دوستان گلایه داریم. هر کدام از این دوستان که {درباره لغو عضویت نیکنام} موضع گرفتند و مصاحبه کردند، وقتی من با آنهاتماس گرفتم، در پاسخ می گفتند که ما اطلاع نداشتیم».
 
عباسعلی کدخدایی بدون اشاره به نام شخص خاصی اضافه کرد: «این افراد، افراد معمولی هم نیستند. یکی از این افراد که اهل رسانه است و رسانه هم دارد، مطلبی را در این باره نوشت ولی وقتی منموارد را برای او توضیح دادم می گوید من اینها را نمی دانستم».
 
اقدام شورای نگهبان در لغو عضویت سپنتا نیکنام از عضویت در شورای اسلامی شهر یزد٬ واکنش‌های بسیاری را در فضای سیاسی ایران برانگیخته است.
 
محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت نیز در نشست هفتگی خود درباره موضع دولت گفت که «نیاز به بازگویی نیست که دین زرتشت یکی از ادیان رسمی است و آن چه تحت عنوان حقوق شهروندی اعلام شد، همین است».
 
به گزارش ایلنا، وی افزود که «عزیزان زرتشتی ما باید مانند بقیه شهروندان از حقوق خود بهره‌مند شوند و ما دنبال این هستیم که این مشکل را همان طور که در جلسه هیئت دولت به وزیر کشور گفتند، برطرف شود».
پیش از این نیز علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس٬ استدلال دو تن از فقهای شورای نگهبان درباره لغو عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد را «مخدوش» دانسته و طی نامه‌ای سرگشاده به آنها در وب‌سایت رسمی خود نوشته بود که رویه شورای نگهبان، «انضباط» کشور را «مختل» می‌کند.
 
سپنتا نیک‌نام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد که در دوره چهارم نیز عضو شورای شهر یزد بود، در دوره پنجم شوراهای شهر و روستای این شهر، با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رای به عنوان نفر هفتم به عضویت شورا درآمد.
 
با این حال به دنبال شکایت علی‌اصغر باقری، یکی از نامزدهای شکست‌خورده شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری در شهریور ماه حکم تعلیق عضویت وی در این شورا را صادر کرده و این حکم اجرا شده‌است.
دیوان عدالت اداری اعلام کرده که این حکم را با استناد به نظر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را ممنوع دانسته صادر شده‌است.
 
این تصمیم با اعتراض‌هایی روبه‌رو شده، به طوری که غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد تأکید کرده که تن به اجرای این حکم نمی‌دهد، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، این حکم را «خلاف قانون» دانسته است.
 
آقای سفید در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌و‌گو با گروه گزارش روزنامه ایران گفته سپنتا نیکنام٬ «از شنبه بدلیل فشارهای عصبی که به او وارد شده مرخصی گرفته است.»
 
وی افزوده که آقای نیکنام٬ «با رای مردم مسلمان یزد انتخاب شده و عضو آن می‌ماند».
+1
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    ای وای بر ما که مملکت دست چار تا آخوند پاچه ورمالیده افتاده که هر غلطی که دلشون میخواد میکنند و برای هر عملشون هم یک قصیده شرعی از خشتکشون بیرون میارن! از طرف دیگه چو نیک بنگری سزای ملتی که شاه مملکت رو با چشم گریان از کشور میندازه بیرون بیشتر از ایناست! :o
    0
    16
    ‌چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.