بارزانی رسما از ریاست اقلیم کردستان کناره‌گیری کرد

مجلس اقلیم کردستان عراق برای بررسی نامه کناره‌گیری مسعود بارزانی جلسه غیرعلنی برگزار کردمسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که با پایان دوره ریاستش، از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. نامه کناره‌گیری او امروز در جلسه غیرعلنی و متشنج پارلمان کردستان عراق بررسی شد.
امروز، جلسه غیرعلنی مجلس اقلیم کردستان عراق برای بررسی نامه کناره‌گیری مسعود بارزانی از قدرت به دلیل بروز تنش با وقفه‌ای یک ساعته روبرو شد.
 
دوره ریاست مسعود بارزانی روز چهارشنبه ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به پایان می‌رسد، اما انتخابات ریاست اقلیم به دلیل بحرانی که بعد از برگزاری رفراندوم استقلال کردستان از عراق پیش آمد به تعویق افتاد.
 
شیوه تقسیم قدرت ریاست اقلیم کردستان بعد از کناره‌گیری آقای بارزانی، رئیس اقلیم، مهم‌ترین موضوع دستور جلسه امروز پارلمان کردستان عراق در روز یکشنبه ۲۹ اکتبر بود.
 
به گزارش خبرگزاری رووداو در این جلسه نمایندگان جنبش تغییر (گوران) به طرحی که برای تقسیم قدرت پیشنهاد شده بود اعتراض داشتند.
 
آقای بارزانی دیروز شنبه ۲۸ اکتبر در نامه‌ای به پارلمان تصمیم خود را برای کناه‌گیری از قدرت اعلام کرد. او بعد از همه‌پرسی و تنش‌هایی که با دولت مرکزی عراق پیش آمد، برای کناره‌گیری تحت فشار بین‌المللی و داخلی بود.
 
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی آقای بارزانی در نامه‌اش به مجلس اقلیم کردستان عراق پیشنهاد کرده که اختیارات او به نخست‌وزیر اقلیم و هیئتی از مقام‌های سیاسی واگذار شود و به پارلمان اختیارات بیشتری داده شود تا مذاکرات با بغداد ادامه یابد.
آقای بارزانی برای کناره‌گیری تحت فشار بوددر همه‌پرسی ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد رای‌دهندگان به استقلال اقلیم کردستان از عراق رای دادند، اما دولت مرکزی بغداد که از ابتدا به شدت با برگزاری این رفراندوم مخالف بود، گفت که این رای‌گیری را به رسمیت نمی‌شناسد.
 
در پی بالا گرفتن بحران، نیروهای ارتش عراق با همراهی شبه‌نظامیان عمدتا شیعه حشد شعبی برای در اختیار گرفتن کنترل مناطق مورد مناقشه با اقلیم، از جمله شهر نفت‌خیز کرکوک، اقدام به عملیات علیه نیروهای کرد کردند.
 
این عملیات بدون روبرو شدن با مقاومت جدی از سوی نیروهای پیشمرگ در مدت بسیار کوتاهی به پایان رسید.
 
دولت اقلیم کردستان در نهایت نتایج همه‌پرسی را تعلیق کرد، اما حیدر عبادی، نخست وزیر عراق گفت که تعلیق قابل قبول نیست و نتیجه این رفراندوم باید لغو شود.
+59
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان
    سودای ریاست جمهوری و کشور کردستان تا ابد به گور ....ها هاها
    59
    65
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    aram2255 - ایلام، ایران
    با وجود اشتباهات تاکتیکی که در امور سیاست و ریاست داشت، اسم و یادش در تاریخ کردستان ،بی شک ثبت خواهد شد. مسعود بارزانی نه فقط یک رهبر بلکه سرباز جان بر کفی بود که برای احقاق حقوق ملتش از سن 16 سالگی به مبارزه پرداخت. قبلتر هم پدر بزرگوارش . رویای کشوری آزاد و سکولار برای کردهای عراق یک روز به واقعیت می پیوندد و آنجاست که تمام تلاش ها و مبارزات بارزانی به ثمر خواهد رسید.کسانی که به تو ناسزا میگویند حقشان همان رهبران ظالم مادام العمری است که مال و جان و ناموسشان را قبضه کرده است.
    66
    65
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان
    arram 2255 ایلام ایران ***. تو که لک هستی چی شده سینه چاک این کوچ نشینان شده ای ؟؟
    50
    36
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
    خخخخخ واقعا چقدر احمق بود هم خوش و هم کسایی که طرفدارشن . از خیلی هاشون توی همین فضاهای مجازی میشنیدم این رو که ما کشور کردستان رو بعد از رفراندوم درست مکنیم و اگر ایران و عراق و ترکیه بخوان با ما وارد جنگ بشن اسراییل و آمریکا پشت ما هستن و کماندوهای افسانه اییه آمریکا و جنگنده های اسراییل هم در کنار ما هستن . خخخخ
    39
    42
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    اگر خودش را هم تسلیم دادگاه جنایی بین المللی کرد، اقرار به جنایت و خیانت خود و بابایش به ملت عراق و ایران کرد، از مردم عراق و ایران درخواست بخشش کرد و محکوم به جزائی مناسب ( ۹۸ سال زندان+۳۶ سال) شد، آنوقت حرفش را باور می‌کنیم.
    44
    50
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک
    این از مرحله دوم که خلع قدرت این دیکتاتور مخوف بود، مرحله اول هم ازادی کرکوک و مناطق عربی مسیحی استان نینوی بود که تمام شد، در انتظار مرحله سوم عملیات دستگیری و محاکمه این دیکتاتور مخوف و ارجاع 600 ملیارد دلار ثروت خاندان مافیایی برزانی است که از راه قاچاق نفت کرکوک و قاچاق و فروش سلاح به تروریست های داعش و پژاک و پ کک و باجگیری از شرکت های تولیدی و حمل و نقل بدست اورده بود
    38
    33
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iran2015 - وین، اتریش
    [::aram2255 - ایلام، ایران::] بعید میدانم نام خوبی ازش باقی بماند.روزی که جو گیری به پایان برسد تازه مردم کرد میفهمد که چه کلاهی سرش رفت در کارنامه این مبارز همکاری با صدام برای جنگ با اتحادیه میهنی کردستان و نوکری جمهوری اسلامی و بی اعتنایی اولیه به سرنوشت یزیدی ها و مرتب ارباب عوض کردن است که این را نمی گویند مبارز بلکه میگویند همیشه نوکر .این آقایان مبارز را من در اتریش دیدم چطور پول خرج میکنند.کاش ما قدری از جوگیری دوری میکردیم .آنوقت نه خمینی را در ماه میدیدیم و نه برای عمر و عثمون و علی و حسین که برای قدرت همدیگر را دریدند تو سر و کله همدیگر میدی و نه امروز شما یک خائن را مبارز میخواندی. تاریخ را بخوان هیچکس به اندازه کرد از کردها نکشت. جنگ کومله و دمکرات و کردهای عراق با ترکیه و دمکرات عراق و یک کتی ودمکرات کردستان ایران و دمکرات کردستان و دهها مورد دیگر !!! تا کی میخواهید ملعبه دست این و آن باشید
    33
    34
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    pishmargkurdstan - واسا، فنلاند

    نام و یادش همیشە در یادها خواهد ماند پیشمرگ کرد کە دل فارس و ترک و عرب را همیشە بە لرزە در اوردە بود بژی بارزانی و پیشوا و قاسملو بژی یشمرگە
    42
    22
    یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
    [::pishmargkurdstan - واسا، فنلاند::] متنی که نوشتی رو فقط یه اصلاح کوچیکش کن . چونکه خیلی غلط نوشتی . بنویسش که موشمرگه کردی که اومد و سر بالا بیاره ولی عرب و فارس و ترک با دمپایی زدن توی سرش خخخخخ . بیزحمت این رو هم اضافه کن بژی موشمرگ بژی دولت خیالی کردستان . خخخخخخخ.
    14
    6
    دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Kurdistanfreedom - اربیل، عراق
    [::لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان::]. شما به فکر کشورتان ایران باشید که هرچی دارید و ندارید رو دادید به سوریه و لبنان، بهترین رژیم برای شما همین رژیم اخوندییه. مبارکتون باشه این حکومت دکتاتوری و تروریستی ایران
    6
    4
    دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.