روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی علوم و نیرو: معامله‌ای نکردیم

رادیو فردا: جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی علوم، و نیرو صبح روز یک‌شنبه هفتم آبان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. یک روز پیش از نشست مجلس، ده‌ها تن از استادان دانشگاه شریف در نامه‌ای با وزیر پیشینهادی علوم مخالفت کردند و تجمعاتی نیز در همین زمینه در برخی دانشگاه‌های ایران صورت گرفت.
 
منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان، که دکترای علوم باغبانی از استرالیا دارد، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، و رضا اردکانیان، مدیر انستیتو مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع زیست‌محیطی دانشگاه سازمان ملل، وزیر پیشنهادی نیرو هستند.
 
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در نشست مجلس شورای اسلامی شرکت کرده‌است.
 
علاوه بر دفاع رئیس‌جمهوری از وزرای پیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف، و در نهایت وزیر یا رئیس‌جمهوری سخنرانی می‌کنند.
 
وزارت علوم و نیرو از زمانی آغاز به کار دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی، به‌ ریاست حسن روحانی، توسط سرپرست اداره می‌شوند.
 
پیش از این محمود صادقی، یکی از نمایندگان شهر تهران گفته بود «بنابر اظهار مسئولان ذیربط، رییس‌جمهوری تاکنون بیش از ۱۰ گزینه برای وزارت علوم معرفی کرده که مورد تأیید رهبری قرار نگرفته‌اند».
در دولت نخست حسن روحانی نیز چند گزینه او برای وزارت علوم رد شده و نخستین وزیر نیز با استیضاح مجلس، برکنار شد. پس از برکناری رضا فرجی دانا، دو گزینه پیشنهادی دیگر نیز رای نیاوردند تا در نهایت محمد فرهادی اداره این وزارت‌خانه را در دست گرفت.
 
وزارت علوم در ایران همواره با «حساسیت‌هایی» از سوی رهبر جمهوری اسلامی همراه بوده و بنا بر گزارش‌ها رئیسان جمهوری نیز در تعیین این وزیر و شماری دیگر از وزیران، نظرات آیت‌الله علی خامنه‌ای را مورد توجه قرار داده‌اند.
 
حسن روحانی خود در نشست روز یک‌شنبه در مجلس گفته‌است «دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است... همه شما نمایندگان محترم می‌دانید که هماهنگی در برخی وزارتخانه‌ها، روند طولانی‌تری دارد».
 
آقای غلامی گزینه پیشنهادی فعلی در حالی به مجلس رفته که بیش از ۵۰ تن از استادان دانشگاه صنعتی شریف، که سهم مهمی در آموزش نخبگان دانشگاهی ایران دارد، در نامه‌ای به مجلس تلویحا خواستار آن شدند که نمایندگان به او رای ندهند. بنا بر گزارش‌ها روز شنبه تجمعاتی نیز در دانشگا‌ه‌های تهران و شماری دیگر از شهرها در مخالفت با منصور غلامی برگزار شده بود.
 
از سوی دیگر آقای روحانی گفته‌است «دولت از راه خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه غیر امنیتی بودن دانشگاه، احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان، ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد». او همچنین گفته است «برای معرفی وزرا تعامل کردیم اما معامله نکردیم».
 
این اظهارات نیز در حالی بیان می‌شود که با وجود ترکیب نسبتا هم‌سو با دولت آقای روحانی در مجلس دهم، به نظر می‌رسد او ترجیح داده گزینه‌های مدنظرش را با رهبر جمهوری اسلامی هماهنگ کند؛ گزینه‌هایی که بنا بر گزارش‌ها با موافقت آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌رو نشدند.
 
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود افزوده است که شرایط خود را با منصور غلامی در میان گذاشته «کما اینکه با افراد دیگری هم برای وزارت علوم صحبت شد، ولی نشد به مجلس معرفی شوند». روحانی می‌گوید نخستین شرط این بوده که «محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف است».
 
علاوه بر وزیر پیشنهاد علوم، رضا اردکانیان، گزینه پیشنهادی برای وزارت نیرو، سابقه قائم‌مقامی در دوره وزارت حبیب‌الله بی‌طرف، در سال‌های ۷۷ تا۸۰ را در کارنامه خود دارد. آقای بی‌طرف گزینه نخست حسن روحانی برای این وزارت‌خانه در دولت دوازدهم بود، که رای اعتماد نگرفت.
 
دولت دوازدهم جمهوری اسلامی، از ۱۲ مرداد ماه، پس از پیروزی دوباره حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تشکیل شده‌است.
+6
رأی دهید
-17

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.