اقلیم کردستان: توافق نیروهای عراقی و پیشمرگه‌ها برای آتش‌بس

پیشمرگه‌های کرد و نیروهای دولت مرکزی عراق دوشادوش یکدیگر علیه گروه «خلافت اسلامی» جنگیده‌انددولت اقلیم کردستان عراق روز جمعه اعلام کرد که نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کرد در مورد توقف درگیری‌ها در شمال عراق به توافق رسیده‌اند.
 
جزییات دقیق این آتش‌بس هنوز مشخص نشده است اما یکی از سخنگویان ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا پیش از این گفته بود که این توافق در صورت نهایی شدن شامل تمامی جبهه‌های نبرد خواهد شد.
وی برخلاف گفته‌های مقامات اقلیم کردستان بعدازظهر جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز عنوان کرده که مذاکرات هنوز ادامه دارد و توافق قطعی نشده است.
 
این در حالی است که دولت اقلیم کردستان در اربیل می‌گوید که آتش‌بس از ساعت یک بامداد روز جمعه به اجرا گذاشته شده است.
 
وهال علی مسئول روابط عمومی دفتر مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان به دراین باره خبرگزاری رویترز گفت: «آتش‌بس اجرا شده و ادامه دارد. اقدامات دیپلماتیک برای تعیین تاریخ مذاکرات بین بغداد و اردبیل در جریان است.»
 
در این حال دولت مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در تماس با حیدر عبادی نخست وزیر عراق خواستار آغاز مذاکرات رسمی شده است.
 
پیشمرگه‌های کرد، نیروهای دولت مرکزی عراق و شبه نظامیان شیعه دوشادوش یکدیگر علیه گروه «خلافت اسلامی» جنگیده‌اند ولی با شکست این گروه در عراق اکنون اتحاد قبلی در هم شکسته است.
در واکنش به همه پرسی استقلال در کردستان عراق که روز سوم مهر برگزار شد نیروهای دولت مرکزی عراق و شبه نظامیان حشد الشعبی تهاجم نظامی خود به سوی مناطق تحت کنترل کردها را آغاز کردند.
هدف از این عملیات تصرف مناطق مورد اختلاف بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان و همینطور گذرگاه‌های مرزی و میادین وتاسیسات نفتی است.
 
شهر کرکوک که در مناطق نفت خیز قرار دارد بدون هیچ مقاومت موثری توسط نیروهای دولت مرکزی تصرف شد اما پیشمرگه‌های کرد همزمان با عقب نشینی به سوی قلمرو رسمی اقلیم کردستان مقاومت را شروع کرده‌اند.
 
شدیدترین درگیری‌ها در شمال غربی عراق روی داده است. پیشمرگه‌های کرد می‌کوشند کنترل خود بر گذرگاه‌های مرزی با ترکیه و سوریه و یکی از تاسیسات اصلی انتقال نفت کردستان از مسیر ترکیه را حفظ کنند.
 
خبرگزاری رویترز می‌افزاید رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در ژنو به خاطر عدم توافق دو طرف بر سر یک راه حل صلح‌آمیز اظهار تاسف کرد و از نخست وزیر عراق خواست تغییر موضع اقلیم کردستان و تمایل به مذاکره از سوی کردها را بپذیرد.
 
حیدر عبادی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه گفت قبل از هرگونه مذاکره‌ای با مقامات اقلیم کردستان آنها باید نتیجه همه پرسی استقلال را لغو کنند. او در بیانیه‌ای که هنگام سفر به ایران صادر شد گفت: «ما هیچ چیز دیگری به غیر از لغو نتیجه همه‌پرسی و احترام به قانون اساسی را نمی‌پذیریم.»
+38
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    مسئله صلح بین کوردها و عربها اگر بدست امریکا حل نشود انگاه این جنگ است تعین میکند ایا کردستان از ان کوردها هست یا در اشغال عربها خواهد ماند.
    35
    22
    جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    دولت عراق باید همان کاری را با یاغیان جدائی طلب کرد بکند که شاهنشاه آریامهر فقید با قاضی محمد همدست بابا بزرگ گور به گور شده‌ مسعود بارزانی " مصطفی بارزانی" بعد از اینکه آن مزدور استالین سال ۱۹۴۶ در مهاباد ایران جمهوری کمونیستی مهاباد را اعلام کرد یعنی‌ دستگیری و به دار اویختن او به جرم خیانت به کشور.
    36
    50
    جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران
    با دشمن مزاکره نمى کنند! مى جنگند
    31
    21
    جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    شیعه‌های عراق با همکاری ایران شیعه به‌‌‌ کردها حمله و خانه‌هایشان را میسوزنند. ایرانی‌‌ها شریک جرم هستند و توان سختی خواهند داد. چون باعث آوارگی کردها در عراق که هیچ ربطی به‌‌‌ ایران ندارد شدند.
    38
    28
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    کاشکی‌ کردها به شیعه‌های ایرانی و عراقی کمک نمیکردند تا داعش به بغداد و ایران میرفت. شیعه‌ها انسانهای قبل اعتمادی نیستند. کردها به‌‌‌ هیچ وجه نباید به‌‌‌ آین نامردها اطمینان کنند.
    40
    33
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    ernakola - تهران، ایران
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. جدا خیلی نمک نشناسین . یادتون رفته که داعشی ها روستاها و شهرهاتون رو یک به یک داشت میگرفت و بازار برده فروشی راه انداخته بود ؟
    17
    5
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. همین پروگی وزیادی خواهی امثال توباعث شده که کردها همیشه ضایع بشوند..وگرنه کردستان داشت زندگی خودشو میکرد .و درآمد خوبی هم داشت ..(اگرکردها نبودند داعیش به بغداد و تهران حمله میکرد)خجالت نمکشی مسعود بارزانی ازایران التماس کمک کرد .واولین نیروهای کمکی ازایران بود .ایزدی هااصیل ترین کردهای کردستان بودند .همین بارزانی ولشون کرد..روتونو کم کنید سرتونو بیاندازید پایین و مثل بقیه زندگی کنید وگرنه نسل کشی .میکنند
    17
    6
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Rayfarraie - مالزی، مالزی
    هاهاها یاده جنگ 8سال ایران وعراق افتادم که این کثافتا چطور به خواهر مادراتون تجاوز کردن هالا خاک تو سرا هم سنگر شدین برای کردا
    8
    4
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    ایران به کردها کمی کمک کرد چون نمی‌‌خواست رژیم کثیف شیعه و آخوندی از بین برود ساده لوح. اگر فکر میکنی دولت کثیف شیعه تروریست ایران واقعا از ته دل‌ به کردها کمک کرد پس نه بایستی به شیعه‌های تروریست عراق کمک بکنه که خانه کردها را بسوزا نند و آنها را بکشند.
    4
    10
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    ایران شیعه کثیف و تروریست کمک به شیعه‌های تروریست در عراق و اسد در سوریه میکنه و منطقه را بخاطر منافع رژیم آخوندی تروریست خودشان به گند کشیده است. شما ساده لوح‌ها یا شاید هم جا سوس‌ها در آین سا یت‌ طرف آین رژیم کثیف و تروریست را گرفتید و بد بی‌ راهی‌ درباره کردها ی عراق میگید که هیچ ربطی به مردم ایران که خودش توسط داعش شیعه اداره میشه ، نداره. برید کاسه کوز تونو جم کنید و مردم را از دست آین شیعه‌های داعشی نجات بدید نه‌ اینکه تمرکز رو کردهای عراق کنید و فکر مردم را اینجا منحرف کنید.
    4
    10
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    شما شیعه‌ها باید مدیون کردها باشید که در خط‌ مقدم جنگیدند و نگذاشتند داعش وارد ایران بشه. اگر غرب نبود نه‌ تنها کردستان و عراق بلکه ایران هم پر از داعش بود. باعث بدبختی کردها ایران شیعه داعشی و مسلمانان هستند...بخاطر همین کردها مجبورند به غربیها نزدیکتر بشوند تا به تروریستها ی شیعه یا سنی. برید مردم ایران را از دست آین آخوند‌های تروریست شیعه داعشی نجات بدید و به کرد‌های عراق که ربطی به شما ندارد الکی گیرندین.
    4
    9
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک
    [::universe123 - لندن، انگلستان::]. ههههه تو دیگه خیلی شوتی بابا، وقتی داعش تا مرز 20 کیلومتری اربیل ریسد و موشمرگه عا زدندن به چاک این قاچاقچی برزانی بود دست به دامان ایران شد تا سردار سلیمانی به دادشون رسید شما پان کردها جعل کار خوبی هستید ولی تاریخ رو مثل اون پرچم مسخره کردی نمیتونید جعل کنید
    9
    5
    شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    پشم علی بی نیاز-سردار سلیمانی؟!!!! مطمئنی همه زیر و زبر سیاست رو بلدی؟!!! یجور از امریکای مرکزی سردار صداش کردی که یه لحظه فک کردم داداششی ویا همبزمش!!!
    0
    0
    ‌سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.