ابراهیم آشتیانی درگذشت

ابراهیم آشتیانی، مرد سال فوتبال ایران در سال ۱۳۵۰، صبح امروز (سه‌شنبه دوم آبان) در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.
آقای آشتیانی ۷۱ سال داشت و مدتی بود به بیماری قلبی دچار بود. او که بیشتر در دفاع راست بازی می‌کرد یکی از چهره‌های شاخص دوران طلایی فوتبال ایران بود.
او بازیکن تیم‌های شاهین و پرسپولیس و همچنین تیم ملی ایران بود و یک سال هم در تیم پیکان بازی کرد.
آقای آشتیانی از چهره‌های ماندگار باشگاه پرسپولیس استاو پس از دوران بازیگری مربی تیم‌های اکباتان، تیم ملی زیر ۲۳ سال و پورا بود و مدتی هم سمت کمک مربی و سرپرست تیم پرسپولیس را به عهده داشت.
آقای آشتیانی با تیم شاهین قهرمان تهران و با پرسپولیس سه بار قهرمان و دو بار نایب قهرمان جام تخت جمشید شد. وقتی پرسپولیس در سال ۱۳۵۴ قهرمان جام تخت جمشید شد، ابراهیم آشتیانی کاپیتان این تیم بود.
آقای آشتیانی ۴۲ بار برای تیم ملی ایران بازی کرد و یک گل به ثمر رساند.
ابراهیم آشتیانی با تیم ملی ایران در المپیک مونیخ ۱۹۷۲ حضور داشت و دو بار با تیم ملی ایران قهرمان جام ملتهای آسیا شد و در دو فینال به یاد ماندنی که ایران با غلبه بر کره جنوبی و کویت قهرمان آسیا شد بازی کرد.
از بازی‌های معروف ابراهیم آشتیانی بازی با پیراهن تاج (به عنوان یار کمکی) مقابل هامبورگ و همچنین حضور در بازی معروف پرسپولیس و تاج بود که شش بر صفر تمام شد و پاس گل اول پرسپولیس را داد. او همچنین در المپیک مونیخ در بازی معروفی که ایران برزیل را یک بر صفر شکست داد در ترکیب تیم ملی بود.
از دیگر بازی‌های معروف آشتیانی آخرین بازی شاهین مقابل تهران جوان در سال ۱۳۴۶ بود که به انحلال شاهین منجر و گفته شد "با اخراج از پیش طراحی شده ابراهیم آشتیانی، درگیری‌هایی در زمین و نزاعی هم در سکوها درگرفت."
آقای آشتیانی در سال ۱۳۵۰ زمانی که مدافعی ۲۵ ساله بود مورد توجه باشگاه هامبورگ آلمان قرار گرفت که برای سه بازی دوستانه با تاج، پرسپولیس و تیم ملی ایران به ایران آمده بود. خود او در این باره گفته بود: "مربی تیم هامبورگ آخر بازی گفت از بازی من خوشش آمده و بیا برای ما بازی کن. فکر کردم شوخی می‌کند و تعارف کرده است. بعد از چند روز از سفارت آلمان تماس گرفتند که جلسه‌ای برای انتقال شما به هامبورگ گذاشته‌اند."
برای این انتقال به آقای آشتیانی "ششصد هزار مارک پیش‌قرارداد و ماهی ۱۰ هزار مارک به علاوه خانه و ماشین" پیشنهاد شده بود.
"برای گرفتن نامه نهایی انتقالم به فدراسیون رفتم. آنها به من گفتند که باید تیمسار خسروانی اجازه خروج مرا بدهد. ماجرا چند روز طول کشید تا اینکه یک روز پیش تیمسار خسروانی رفتم. تیمسار گفت شاه با انتقال شما مخالفت کرده و گفته بازیکن از خارج به ایران بیاید، اما از ایران به خارج نرود."
آقای آشتیانی را نخستین پیستون فوتبال ایران می‌دانند، فرارهای او از سمت راست و ارسالهای او منبع بسیاری از گلهای پرسپولیس بود. گفته شده آلن راجرز مربی پرسپولیس او را تنها بازیکن غیر قابل جایگزینی می‌دانست.
آقای آشتیانی مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی داشت و در دانشگاه تدریس کرده بود.
+110
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    beerslover - بارسلون، اسپانیا

    خودا رحمتش کنه با اینکه اصلا نمی‌دانم کی‌ هست یعنی‌ من در اون زمان نبودم ولی‌ هر کی‌ هست مهمتر و محبوبتر از این آخوند‌ها بوده
    2
    57
    ‌سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه

    روح این مرد بزرگ شاد که در بیش از ۴۰ سال پیش, یک مدافع راستی‌ بود که فوتبال مدرن بازی میکرد، تسلیت به خانواده محترم ایشون و جامعه ورزش.
    0
    62
    ‌سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۲
    تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
    روح و روانت شاد.
    0
    15
    ‌سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.