مقام‌های اقلیم کردستان: ۱۰۰ هزار نفر از کرکوک گریخته‌اند

نیروهای دولت مرکزی عراق در پایگاه هوایی کرکوکمقام‌های اقلیم کردستان عراق می‌گویند در پی تسلط نیروهای دولت مرکزی بر شهر نفت‌خیز کرکوک نزدیک به ۱۰۰ هزار کرد از این شهر گریخته‌اند.
پس از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، دولت مرکزی با غیرقانونی دانستن این همه‌پرسی، خواستار کنترل بر گذرگاه‌های مرزی و شهر کرکوک شد.
شهر یک میلیون نفری کرکوک سال‌هاست که مورد مناقشه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است. اقوام کرد، عرب و ترکمان اکثر ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند.
به گزارش رویترز، نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق روز دوشنبه بدون مقاومت چشمگیری از سوی نیروهای اقلیم کردستان کنترل کرکوک را به‌دست گرفتند.
نیروهای دولت مرکزی همچنین کنترل میدان‌های نفتی کرکوک را به‌دست گرفته‌اند.
در همین حال نوزاد هادی، فرماندار اربیل، مرکز اقلیم کردستان، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت نزدیک به ۱۸ هزار خانواده از کرکوک و طوزخورماتو گریخته و به اربیل و سلیمانیه پناه برده‌اند. یک مشاور فرماندار اربیل تعداد کسانی که شهر را ترک کرده‌اند حدود ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد.
همن هورامی مشاور ارشد مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، نیز در توییتی نوشت این جمعیت از «غارت و سرکوب قومی» گریخته‌اند. وی همچنین سازمان ملل را به بی‌توجهی به این وضعیت متهم کرد.
در همین حال لیزا گراند، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در عراق، روز چهارشنبه از همه طرف‌های درگیر خواست حداکثر تلاش خود را برای آسیب‌ندیدن غیرنظامیان انجام دهند.
از سوی دیگر حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، روز چهارشنبه گفت امنیت در کرکوک با کمک پلیس محلی و «سرویس ضد تروریسم» برقرار شده است.
نخست‌وزیر عراق اظهار داشت، «هیچ گروه مسلح دیگری اجازه ماندن» در کرکوک را ندارد.
بر پایه آمار وزارت برنامه‌ریزی عراق کردها، شیعیان ترکمان، عرب‌های سنی و مسیحیان به‌ترتیب ترکیب جمعیتی کرکوک را تشکیل می‌دهند.
در تحولی دیگر شواری عالی قضایی عراق دستور بازداشت کوسرت رسول علی معاون رئیس دولت محلی کردستان را صادر کرد. اتهام او اشغالگر خواندن نیروهای عراقی عنوان شده است.
پیشمرگه‌های اقلیم کردستان سال ۲۰۱۴ در بحبوبه حملات داعش که منجر به عقب‌نشینی نیروهای دولت مرکزی شد، وارد کرکوک شدند و کنترل چاه‌های نفت را به‌دست گرفتند.
+34
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    بیش از 500هزار کرد غاصب رو در این سالها کوچ دادین کرکوک حالا 100هزارتاشون از ترسشون که اموال عربها و ترکمنها رو غصب کردن فرار کردن. فعلا 400هزارتای دیگه هم موندن که باید فرار کنن. چون دزد و غاصبن.
    49
    46
    ‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    وقتی اقلیم کردستان کرکوک را تصاحب کرد اولین اقدام آنها آتش زدن اداره ثبت احوال بود تا از جمعیت قومیت گذشته اثری نمانده و یک شبه کرد سازی کنند و تا حدودی هم موفق شدند با بیرون کردن ترکمنها و عرب و جایگزین کردن کرد با مهاجرت فراوان از دیگر نقاط کردنشین به کرکوک تا همه چیز را به نفع خود عوض کنند و بخاطر همین ترس فرار کرده اند . در ارومیه مرکز آذربایجان غربی هم هزاران کرد زیرا عراق آورند تا آنجا را هم کردستان نشان دهند ولی روزی از ارومیه هم همین طور فرار خواهند کرد . بقول ما ترکها " با زور بازار نمی شود " !
    22
    13
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    baba bekheyal - اسپارت، ایران
    عروسی‌ داره تموم میشه
    14
    4
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    amirgheryou - تهران، ایران. زاویە دید شما بە این جور مسائل بە طور کلی و عمومی اشتباە است. در خصوص کرکوک کە تا قبل از سلطە سلجوقیان بر این شهر از یک زمانی بە بعد کە اصلا از ترک خبری نبودە ! حالا اگر شما حرفتان اینست کە ترکها زمانی آنجا را بە دست آورند پس حق مالکیت آنرا دارند، خوب اگر کس دیگری هم آنجا را بە دست آورد هم میتواند همین فکر را بکند،کما اینکە صدام هم همین کار را کرد و پروژە مشهور تعریب را انجام داد. اگر هم میگویید کە نەخیر این شهر از لحاظ تاریخی ترکی است کە آنوقت میپرسم چطور میشود در وسط یک منطقە کردنشین یک شهر ترک نشین مانند یک جزیرە وجود داشتە باشد؟! کردها اصلا و ابدا بە منطقەای کە بە آنها تاریخیا ربطی نداشتە باشد علاقەای ندارند کە خودشان را مالک آنجا بدانند برای مثال کردها در خراسان، ارمنستان، گرجستان و قرقیزستان وجود دارند ولی کی شما شنیدەاید کە ادعای راجع بە آنجاها داشتە باشند؟
    7
    19
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. لطفا چرت و پرت نفرمایید، صدام حسین 200 هزار از کردهای کرکوک و اطرافش رو قتل عام کرد و به همین اندازه هم اواره اروپا شدند و یکسریشون هم اومدن ایران که بعدا برگشتن کرکوک. در سال 1979 کردها 80 درصد کرکوک بودند و الان 60درصد، در سالهای اخیر عده زیادی ترکون از طرف ترکیه مهاجرت داده شدن کرکوک. غاصب های وحشی
    10
    16
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    [::amirgheryou - تهران، ایران ::]. از جمهوری جعلی آذربایجان، آذربایجان ایران تا مرکز و جنوب ترکیه و تا نزدیکی بغداد محل زندگی باستانی کردهای ایرانی تبار است. و ترکان غز، سلجوق ها و مغولها با وحشیگری و غارت که راهزنانی لجام گسیخته بودند به همراه عربهای وحشی سرزمین باستانی کردها رو غارت و نابود کردند و الان هم در هر جایی که 30-40 نفر از آنها حضور داشته باشند مال خود میدانند. مطمین باشید که ارومیه و کرکوک. >
    13
    17
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    به سرنوشت تبریز، باکو، گنجه، ادانا، سیواس و.. دچار نخواهند شد.
    9
    16
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    مقام‌های اقلیم کردستان: ۱۰۰ هزار دزد سرگردنه از کرکوک گریخته‌اند
    17
    8
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    من تعجب میکنم از اینکه سایر ایرانیان از کردهای کشورهای دیگه حمایت نمیکنند؟؟ واز بژی کردستان گفتن متنفرند!!! بنظر شما ترکهای ترکیه از یاشاسین آذربایجان گفتن ترکهای ایران ناراحت میشند که چرا یاشاسین ترکستان نمیگویند؟؟؟ کردستان و ایران از همدیگر ناگسستنی هستند و فرهنگ، زبان و نژادمون از یک ریشه است. نباید منتظر این باشید که با اینهمه سیاست ایران در ترکیه، عراق و سوریه کردها زنده باد ایران بگویند و این مردم ایران هستند که باید به ما نشون بدند که در مورد کردها نظرشان با حکومت متفاوت است. مطمین باشید خواهید دید که برادران کرد شما به اصالت ایرانی خود افتخار خواهند کرد.
    15
    15
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    کردهای ایرانی نژاد با 45 میلیون جمعیت تا سواحل مدیترانه حضور داند و دایرة المعارفی برای فرهنگ کهن ایرانیست. منطقی باشید و افکار خود را از حکومت جدا کنید و به جای نفرت پراکنی از کردهای تحت ظلم حمایت کنید. تا بما ثابت شود غیر از سایر کردهای کشورهای دیگر و کوهستان، برادران خود رو داریم.
    12
    15
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Behnam1978 - شتوتگارت، آلمان
    زود قضاوت نکنید. یه خورده صبر داشته باشید. و اینو بگم جوجه‌ها رو آخر پائیز میشمارند.
    8
    8
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    چی بگم والا - پاریس، فرانسه
    رها۱۹۸۴ - هامبورگ، آلمان یا همون ایران+امریکا +اسرائیل یا هر اسمِ دیگه ای‌ (: . اینقدر میگی‌ کردها دزدان سر گردنه و یا هر چرت و پرتی که ازت در میکنی (: خدا وکیلی بگو داستان چیه (: چی‌ از خونه بابت دزدیدن (:
    7
    9
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iran2015 - وین، اتریش
    [::bsman - بوردو، فرانسه::] حق با شما است ولی عده ای از کردها جو گیر شدند حتی چند تا از دوستان صمیمی من فکر کردند فردا شهردار یک جایی میشوند با من مثل دشمن و اشغالگر حرف میزدند،در صورتیکه من نه طرفدار آخوند هستم و نه حتی ساکن ایران.فقط گفتم اصالتتان را فراموش نکنید.متاسفانه مردم کرد چون دلشان پاک است خیلی زود گول میخورند.من فکر میکرم ما لرها ساده هستیم.ولی دوست محترم نمیشود ما همش ناز شما را بکشیم و شما فکر کند قوم برگزیده هستید.همه حقوق برابر و وظیفه برابر دارند،هر کس خودش ایرانی میداند وظیفه هم دارد .
    13
    10
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    [::bsman - بوردو، فرانسه::]. بقول یکی از سیاستمداران مشهور آمریکایی در دو سال پیش گفت " کشور کردستان هرگز نخواهد بود " ! . چرا ؟ چون 1- به جای فعالیت مدنی با قلم در شهر با همکاری کشور ثالث کلاش در بیابان قدم می زنید، بجای بحث منطقی شعار می دهید و تهدید هوایی می کنید . 3- هر وقت سه کشور کرد نشین یکی تعضیف می شود ساز جدایی می زنید . 4- هر جا چهار عدد کرد آنجا کارگری می کند تا ساعت می فروشد آنجا را کردستان می نامید . گفتی کردها تا مدیترانه هستند! نه تا سیبری هستند! همان کردهای سوریه و ترکیه صد سال در جنگ جهانی او به با چراغ سبز عثمانی ، شما نهایت سوء استفاده را کرده و ارامنه را کشته و جای آنها نشستید و می گویید مغولها 800 سال پیش کشتار کرده اند ! منطق نباشد بژی بژی تنهایی بجایی نمی رسد.
    15
    14
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    [::bsman - بوردو، فرانسه. کرکوک بخشی از آذربایجان بود که بعدا به عثمانی پیوست و شماها که می گفتید کرکوک قلب کردستان هست چرا قلبتان با فوت ارتش تعضیف شده عراق از جا در رفت ؟ طالبانی گفته بود " ارومیه قدس کردستان هست " ارزویش را با خود برد ، کردها اگر واقعا شعور کشورداری را داشتند به شهرهای صد در صد کرد تصاحب کرده و لااقل در طول 2000 سال یک کشور می داشتند ولی ما ترکها هر جا اعصا یمان را زمین گذاشتیم آنجا را دولت و امپراطوری ساختیم از هون گرفته تا عثمانی وسط اروپا برای صد ها سال و امروز با هفت کشور ترکزبان هستیم پس ما عرضه سیاستمداری، کشورداری، ارتشداری و موجودیت مثبت را همیشه داشتیم، داریم و خواهیم داشت. به قوم های پراکنده نیامده به غیبت دو ملت بزرگ و تاریخ ساز ترک و عرب بپردازند بهتر به حقوق اولیه خود تلاش کنند که حتی در ایران هم ندارند ، آریایی خالی نان و پنیر نیست !.
    17
    11
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    چی بگم والا - پاریس، فرانسه
    [::باباجان - لندن، انگلستان::]. شما که از بژی بژی ایراد میگیری . حضرت پروفسور یاشارسین یاشارسین شما هم که همون هستش که (:
    5
    10
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    [::باباجان - لندن، انگلستان::]. عجب جوکی جوجه پانتورک، کلی به حرفاتون خندیدم. خداییش خودتون بعد از چند بار تکرار این کلمات باور میکنیدبه اراجیفتون؟؟ خشکی های کره زمین کلا تورک بودند بقیه ماهی بودن اومدن خشکی سرزمین باستانی تورکها رو غصب کردند، بخصوص سواحل غربی سمت اقیانوس اطلس شمالی
    7
    11
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    [::iran2015 - وین، اتریش::]. از هر جایی یه عده ای جوگیر میشند، ما خیلی زجر از جوگیرها کشیدیم و تابحال بغیر از ظلم و اراجیفی مثل کردها سر میبرند و. نشنیدیم. نمیخواهیم کسی ناز بکشد. برادر اگر برادر باشد برادری میکند، ناز نمیکشد. تو ایران ما رو به تورکهای وحشی مهاجر فروختین همانهایی که سربازان رو سرمی بریدند و میگفتند کردها کرده اند و الان جریانات پانتورکی رو دیگه نمیشه کنترل کنید و تحریف، جعل و دروغ تورکی شیوع پیدا کرده.
    7
    10
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    [::باباجان - لندن، انگلستان::]. از کشور حرف میزنی؟ تاریخ مارو که کاملا دزدیدین دیگه چی میخواین؟ ما به همراه سایر ایرانیان کلی امپراطوری و حکومت داشتیم از تمدنهای باستان بگیر تا ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و. کردها سهم داشته اند. علاوه بران و انچه مسلم است که ایوبیان، هذبانیان، روادیان، شدادیان، هزار اسپیان، و.. کرد بودند. زندیه هم کرد و لر و صفیه هم که جدشان فیروزشاه زرین کلاه بوده که کرد بودند و زبان ترکی در برهه ای شد زبان محاوره ای انها همچنانکه در عثمانی فارسی و عربی و کردی رسمی بود و تورکی فقط در حکام و توالت صحبت میشد.
    5
    11
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Yakhshekan - لندن، انگلستان
    [::bsman - بوردو، فرانسه::]. والا بحث طرفداری نیست اما، مغول‌ها که از چشم خیلی‌ از آقایون نژاد پرست خوارو حقیر نشون داده میشن. در چشم جهانیان از ارزش بالایی‌ برخوردارند، چون هنوز تا به امروز امپراطوری مغول بزرگترین و قدرتمندترین در جهان هست. افتخارش مال خودشون اما از واژه مغول به عنوان توهین استفاده کردن به نظرم کوتهفکری و کمبود اطلاعات تاریخی‌ . مشهد و کابل موند در ضمن ارومیه رو هم ضمیمه کردی؟
    5
    6
    جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::bsman - بوردو، فرانسه::]. دوست عزیز از یه پان ترک انتظار نداشته باش مثل آدمیزاد باهات رفتار کنه.جد و آبادشون همینجوری کشورهارو غصب کردن و ملتهارو به نام خودشون سند زدن اونا هم فکر میکنن تو این دوره میه با های و هوی و گاهی مظلوم نمایی راهشون رو به جلو ببرن.بدون مردم ایران پشت همریشه هاشونو خالی نمیکنن بچسبن به یه عده پان ترک که دشمن هرچه فرهنگ و نژاد ایرانیست اونها از تپاله های عثمانین که همواره دشمن مابوده و هستن و خواهند بود!پایدرا و پیروز باشی
    1
    1
    شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    باباجان- عصای شما که امپراتوری میزد در برابر امپراتوری هخامنشی باید بره لنگ بندازه .دریغ از یه جو شعور و فهم در هر چی ترک عثمانی.روزبروزم دارین کوچیکتر میشین و خنثی تر.
    0
    0
    شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    amirgheryou-ترک غاصب هم داریم .که ظاهر از جد تو به بتو ارث رسیده!کسیکه با یه ملت مشکل داره بعید میدونم مشکل روانی نداشته باشه.فسیلک
    0
    0
    شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.