نخست وزیر عراق: همه‌پرسی تمام شده و به تاریخ پیوسته است

عبادی همه‌پرسی را پایان یافته توصیف کرده و خواستار حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره شده است نخست وزیر عراق گفته است که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق موضوعیت خود را از دست داده اما رئیس دولت اقلیم خودگردان کردستان همچنان از امید به این همه‌پرسی سخن گفته است.
 
حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، با شرکت در یک نشست خبری در بغداد اعلام کرد که نیروهای دولت مرکزی تمامی کرکوک را به تصرف درآورده‌اند و گفت: "همه‌پرسی تمام شده و به تاریخ پیوسته است." وی خواستار مذاکره با دولت اقلیم خودگردان کردستان شد و گفت که اختلافات دو طرف باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.
 
فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق نیز در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که برگزاری همه‌پرسی عامل آغاز عملیات نظامی عراق در کرکوک بوده است. فواد معصوم، که خود نیز کرد است، گفت که "برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق اختلاف نظر شدید بین دولت مرکزی و دولت کردستان را برانگیخت و باعث شد نیروهای امنیتی دولت فدرال کنترل کرکوک را در دست بگیرند."
بارزانی (راست) از ادامه امید به همه‌پرسی سخن گفته و معصوم برگزاری همه‌پرسی را عامل عملیات دولت مرکزی در کرکوک معرفی کرده است در مقابل، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، گفته است که "همه‌پرسی عبث نبوده است." آقای بارزانی مشخصا از گفتگو با دولت مرکزی سخن نگفت اما افزود که "کردها همواره با جنگ مخالف بوده و برای صلح تلاش کرده‌اند."
 
به گزارش منابع خبری، خارج شدن کرکوک از دست پیشمرگه‌های کرد باعث تشدید اختلافات داخلی در میان جناح‌های رقیب کرد شده و هرکدام دیگری را به پشت کردن به آرمان‌های مردم و سازشکاری متهم کرده است.
 
در تابستان سال ۲۰۱۴ و در حالیکه نیروهای داعش بخش‌های وسیعی از عراق را به سرعت تصرف کرده و در صدد حمله به کرکوک بودند، نیروهای دولت مرکز از این شهر گریختند و نیروهای کرد اختیار آن را در دست گرفتند. کرکوک بیرون از مرز جغرافیایی اقلیم کردستان قرار داد و جمعیت آن را ترکیبی از کردها، ترکمان‌ها، اعراب سنی و شیعه و مسیحیان تشکیل می‌دهند. در عین حال، برای بسیاری از کردهای عراق، کرکوک شهری از نظر تاریخی مهم است.

 نیروهای عراقی در نزدیکی یکی از تاسیسات نفتی کرکوک - از دست رفتن کرکوک به معنی از دست رفتن بخش عمده‌ای از عواید دولت اقلیم کردستان و خودکفایی مالی آن است
دولت مرکزی عراق هرگز تسلط کردها بر این شهر را هرگز به رسمیت نشناخت و خواستار مذاکره با دولت اقلیم خودگردان بود. با تصمیم دولت اقلیم کردستان، همه‌پرسی استقلال در کرکوک هم برگزار شد و مقامات کرد گفتند که این شهر نیز به جدایی از عراق رای داده است.
 
بخشی از ذخایر و تاسیسات عمده نفتی عراق در کرکوک واقع است و توزیع عواید نفتی بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان از موارد اختلاف نظر بین دو طرف بوده است. گفته می‌شود که برخورداری از عواید نفتی کرکوک و خودکفایی مالی ناشی از آن از جمله عواملی بود که به جدایی طلبان کرد عراق اعتماد به نفس لازم برای برگزاری همه پرسی استقلال را داد.
 
با خارج شدن کرکوک از دست نیروهای کرد، دولت خودگردان اقلیم کردستان یک منبع عمده درآمد خود را از دست می‌دهد و باید انتظار داشت که موضوع تقسیم عواید نفتی بین دولت مرکزی و دولت محلی از عواملی باشد که بتواند زمینه مذاکره و مصالحه بین دو طرف را فراهم آورد.
 
روز گذشته، مقامات وزارت نفت عراق گفتند که تاسیسات نفتی کرکوک سالم است و فعالیت عادی دارد و وزیر نفت گفته است که دولت در نظر دارد تولید نفت از این حوزه را بیش از دوبرابر کرده و به بیش از یک میلیون بشکه در روز برساند.
 
عملیات تصرف کرکوک به سرعت صورت گرفت و با عقب‌نشینی نیروهای کرد، نفرات دولت مرکزی ظرف یک روز به مرکز کرکوک رسیدند. صلیب سرخ بین‌الملل گفته است که درگیری درکرکوک سبک بوده و تنها زخمی شدن چند نفر مورد تایید قرار گرفته است. مقامات آمریکایی از دریافت گزارش‌های متفاوت در مورد تلفات این درگیری خبرداده و گفته‌اند که آماری که تا کنون در اختیار آنان قرار گرفته حاکی از کشته شدن بین سه تا یازده نظامی است اما این آمار تایید نشده است.
 
آمریکا در مبارزه با گروه دولت اسلامی هم به دولت مرکزی عراق و هم به دولت اقلیم کردستان عراق کمک نظامی کرده است و بروز درگیری بین دو طرف باعث نگرانی در مورد شکاف در جبهه متحد مقابله با این گروه شده است.
 
روز دوشنبه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که از درگیری بین دو طرف ناخرسند است و افزود: "برای چندین سال ما روابط خیلی خوبی با کردها داشته‌ایم و همینطور در طرف عراقی‌ها بوده‌ایم."
+101
رأی دهید
-28

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان

    درود بر حیدر عبادی که پاسخ خوبی به گستاخی کرد های کوچ نشین داد ، و قابل توجه اون کرد های مزدور که لانه شون در سرزمین مقدس ما ایران هست اینکه حالا شیون و ضجه سر دهید و سرتون رو به دیوار بزنید !! آفرین ارتش عراق و شیعه های مبارز واقعی !
    64
    86
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    [::Fash Guo - کلن، آلمان::]. تا اونجایی که تاریخ گواه میده این تورک ها هستند که تمام قبایلشان کوچ نشینند. ببین ژنتیک چی بهت میگه؟ مطمئنم که تورکی و احتمالا یکی از همان چهل قبیله قرقیزستان که در زمان شاه عباس به اطراف دریاچه ارومیه کوچانده شدین تا به ییلاق و قشلاقتون اونجا ادامه بدین. اصلا در کردی کلماتی برای کوچیدن و غیره نداریم بلکه تمام کلمات اصیل کردی در مورد روستا و شهر است. ایل، ییلاق، قشلاق و .. همه تورکی هستند ....
    41
    53
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - سنت گا لن، سوییس

    روزی که صدام سرنگون شد و شیعه‌ها قدرت را بدست گرفتن همان روز این رویدادهای امروزی از نظر ما خطور می‌کرد ،با ظهور داعش فقط کمی تعلل در آن ایجاد شد و کردها با شما همکاری کردند ولی شما به اونا نارو زدین . وقتی دیدن حرف حساب سرتون نمی‌شه و حق و حقوق کردها را پایمال می‌کنید دیگه چاره‌ا‌ی جزا همه پرسی‌ نداشتن تا برگی برنده برای آینده باشه و خواهد بود.در اصل کردها چیزی از دست ندادن چون اربابانتان ایران آخوندی و ترکیه عثمانی دم شما را در دست دارن در صورت نافرمانی از جا می‌کنن.آینده و تاریخ ثابت خواهد کرد که کجا به کی‌ تعلق داره و از آن روز بترسید که سنی‌های عراق با کردها متحد شوند و دیگر نیروهای خارجی‌ هم مداخله کنن.از این خلاصه تر نمیشه دیگه گفت
    53
    80
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    aram2255 - ایلام، ایران
    حزب اتحادیه ی میهنی و دار و دسته ی جلال طالبانی به بارزانی خیانت کردند. بعضی معتقند کارشان درست بوده است که جلوی جنگ و خونریزی را گرفتند. قبلاً در همین سایت گفتم که بارزانی بدترین موقع را برای همپرسی انتخاب کرد. بدترین اشتباهش شرکت در آزاد سازی موصل بود. در خط مقدم جبهه ی داعش ایستاد، تا دل آمریکا را بدست بیاورد. غافل از اینکه نژاد وایت جماعت بخاطر پول و منفعت حاضرند به هر خفت و پستی دست بزنند. اگر موصل در دست داعش می بود ،حیدرالعبادی و نیروهایش هیچ وقت جرأت نزدیک شدن به کرکوک را پیدا نمیکردند. خلاصه اینکه بزرگترین منبع درآمد کردستان از دست رفت و به قول عبادی همه پرسی به تاریخ پیوست. جای بارزانی بودم از ملت کرد عذرخواهی کرده و همین امروز استعفایم را می نوشتم. من رهبر کردها بودم تا پنجاه سال آینده بجز تحصیل و صنعت هیچ نسخه ای برای ملت کرد نمی پیچیدم. در میان چهار کشور قاتل و خونریز،زمانی میتوان ادعای استقلال کرد که از هر نظری بتوان مستقل شد. به هموطنان عزیز نیز پیروزی حشدالشعبی را تبریک میگویم. هر چه باشد اینها همانهایی هستند که در طول 8 سال ما را با عشق و محبتشان شرمسار کردند.
    25
    39
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک
    ملاحضه بفرمایید فواد معصوم رئیس جمهور عراق کورده بعد با کمال گستاخی میگن شیعیان عراق حق ما رو خوردن و به ما ظلم میکنن، 4 وزارت دولت عراق دست کوردها، 58 کرسی در پارلمان عراق، 17 ملیارد دلار بودجه ملی عراق مال کوردهاست، 12 درصد از درامد نفت عراق مال کوردها، زبان کوردی زبان دوم عراق، درامد نفت کرکوک هم فقط مال کردستان بود و اربیل از مالیات به بغداد معاف بود، هیچ حکومتی در تاریخ به اندازه حکومت شیعه عراق به کوردها احترام نگذاشته بود، فعلا گرسنگی بکشید و توسری بخورید تا یکم قدرشناس بشید و بژی بژی نکنید، قابل توجه کوردهای تجزیه طلب ایران
    40
    59
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    bsman - بوردو، فرانسه
    [::پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک::]. آدم بیسواد سطحی نگر ! در اینکه بارزانی آدم پستیست شکی نیست ولی اولا رئیس جمهور فقط دکور است و از سال 2003 دولت مرکزی 120 میلیارد رو به کردستان نداده که اونهام مجبور شدند نفت بفروشن. ثانیا مناطق کردنشین خارج کردستان وضعیت اسفناکی دارند و کردهای ایزدی تقریبا نابود شدند. ثالثا 5 میلیون اواره عرب در کردستان زندگی میکنند که اونجارو نابود کردند، و در آخر هر دفعه یک گروه مذهبی شروع میکنه به کشتار بقیه از جمله ایزدیهای بیچاره. وقتی نخوان با این عربهای وحشی باشند به تو چه ربطی داره. اگه عربهارو خیلی دوست دارین چرا اینهمه متنفرین؟؟؟؟
    28
    18
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا
    [::Fash Guo - کلن، آلمان::] آفرین و درود بر شما. کاملا موافقم.
    29
    30
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    آقا ترک تورکیه واسه ترکیه هست همینطور کرد عراق که واسه عراق هست شما چرا خون خودتون رو کثیف می‌کنید.شما مثلاً فکر می‌کنید ترکه ترکیه یا کرد عراقی هموطن ایرانی‌ ترک و کرد ما رو از خودشون میدونند؟ خیلی باید ساده باشید اگر اینجوری فکر می‌کنید
    12
    19
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان
    رزمجو لوس آنجلس **. دوست عزیز باید گستاخی کرد های پرمدعا که چشم به تجزیه ایران دارند جواب داد و شما کاملا درست می فرمائید.
    15
    19
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    shirvan - اربیل، عراق
    خیلى عجیب انگار شماهارو توهم گرفته، أشکال نداره صبح که از خواب بیدارشید به این خبر خندتون میگیره، همین الان که دارید در مورد کردها ى با غیرت اراجیف میبافید ، کرکوک دوباره به اغوش کردستان بازگشت، از شنگال تا خانقین به دست پیشمرگ هاى قهرمان افتاد بعد از بمباران مواضع تروریستهاى حشد شعبى توسط نیروى اعتلاف بین المللى، حشد شعبی مزدور فرار کرد خاک مقدس کردستان ازاد شد، زنده باد کردستان
    9
    12
    ‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان
    shirvan . اربیل عراق ***. دو زار بده آش به همین خیال باش !!. شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد که دانه دانه . هاهاهاهاها....
    10
    3
    ‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    امیدوارم مشکل کردها زودتر حل بشه!بزور که نمیشه هویت یه ملت رو عوض کرد و شناسنامه عربی یا ترکی براش صادر کرد!!! همینکه ما عرب شدیم بسه.یکم ذهنهارو باز کنین هر ملتی حق آزادیش مال خودشه .ینی چی کوچ نشین خوب فحش میدی اونم برمیگرده جوابتو میده! آخه تاکی خاورمیانه باید فقط به توهین و حذف بگذره!
    2
    4
    شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.